Berta Sándor
A kreatív és kulturális ipart támogatná az EU
Az Európai Bizottság a gazdasági növekedés, az innováció és a munkahely-teremtés tekintetében is számít a két ágazatra.
Az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott úgynevezett Zöldkönyv többek között a kreativitást támogató új forrásokkal és a tudás-erőforrásokkal foglalkozik. "A gyárcsarnokok egyre több kreatív közösségnek engednek utat. Ez utóbbiak abból táplálkoznak, hogy elterveznek dolgokat, és újakat gondolnak ki, illetve alkotnak meg. A kreatív és kulturális ipar (KKI) teljesen új utakat nyit meg a még nagyobb fokú jövőbeli összetartozás, környezettudatosság és jólét előtt" - olvasható a dokumentumban.
A KKI-szektor jelenleg az Európai Unió bruttó hazai termelésének 2,6 százalékát biztosítja és összesen ötmillió munkahely köthető hozzá. A KKI-hez sorolta az Európai Bizottság a művészetet, a kulturális örökséget, a filmet, a televíziót és rádiót, a zenét, a kiadókat, a videojátékokat, az új médiákat, az építészetet, a dizájnt, a divatot és a reklámot. A két szektor fontos összekötő elemét jelentheti a digitális gazdaság, mivel a fogyasztók rendszeresen új lehetőségeket és élményeket keresnek. A szociális élmények és hálózatokkal való összekötöttség egy új versenytényezőt jelenthet hosszú távon.
Az Európai Unió a KKI jelentőségét abban látja, hogy fontos gazdasági és szociális innovációs motor lehet számos más területen is. Ide tartozhat az oktatás, a távközlés, az informatika, az innovatív termékek és szolgáltatások megvalósítása, a különböző generációk és kultúrák közötti párbeszéd, valamint az új közösségének kialakulásának elősegítése. Az anyag szerint ahhoz, hogy a kreatív és kulturális ágazatok valóban élhessenek az új esélyekkel, megfelelő keretfeltételeket kell kidolgozni. Csak így kísérletezhetnének új termékekkel és szolgáltatásokkal a piaci szereplők. Egyúttal ez kell ahhoz is, hogy könnyebben lehessen támogatást biztosítani a különböző cégeknek és elláthatók legyenek megfelelően képzett szakemberekkel.
Az Európai Bizottság azt szeretné elérni, hogy a regionális környezetek egy későbbi globális megjelenéshez kitűnő ugródeszkát jelentsenek és elősegítsék a kreatív gazdaság fellendülését. A dokumentum készítői a KKI fontos motorjaként említették a digitális információs és kommunikációs technológiákat. Ezek közül is kiemelkedik a szélessávú infrastruktúrák fejlesztése és bővítése, valamint hogy a különböző digitális tartalmak olcsón és földrajzi korlátozásoktól függetlenül mindenki számára elérhetőek legyenek. A testület arra kérte az európai uniós állampolgárokat és intézményeket, hogy július végéig jelezzék észrevételeiket a Zöld könyvvel kapcsolatban.
A létrejövő új kulturális környezet alapjaiban változtathatja meg a hagyományos médiamodelleket, még nagyobb szerepet kaphatnak az olyan technológiák, mint a blogok és a wikik, illetve elmosódhatnak az alkotók és a fogyasztók közötti határok. Az Európai Bizottság kiemelten akarja támogatni a kis- és középvállalatokat, valamint a magánszemélyeket. A testület mindenképpen szeretné megakadályozni, hogy globális szereplők váljanak az internet ajtónállóivá. A cél egy egységes európai digitális piac létrehozása az online tartalmak és szolgáltatások számára.
Az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott úgynevezett Zöldkönyv többek között a kreativitást támogató új forrásokkal és a tudás-erőforrásokkal foglalkozik. "A gyárcsarnokok egyre több kreatív közösségnek engednek utat. Ez utóbbiak abból táplálkoznak, hogy elterveznek dolgokat, és újakat gondolnak ki, illetve alkotnak meg. A kreatív és kulturális ipar (KKI) teljesen új utakat nyit meg a még nagyobb fokú jövőbeli összetartozás, környezettudatosság és jólét előtt" - olvasható a dokumentumban.
A KKI-szektor jelenleg az Európai Unió bruttó hazai termelésének 2,6 százalékát biztosítja és összesen ötmillió munkahely köthető hozzá. A KKI-hez sorolta az Európai Bizottság a művészetet, a kulturális örökséget, a filmet, a televíziót és rádiót, a zenét, a kiadókat, a videojátékokat, az új médiákat, az építészetet, a dizájnt, a divatot és a reklámot. A két szektor fontos összekötő elemét jelentheti a digitális gazdaság, mivel a fogyasztók rendszeresen új lehetőségeket és élményeket keresnek. A szociális élmények és hálózatokkal való összekötöttség egy új versenytényezőt jelenthet hosszú távon.
Az Európai Unió a KKI jelentőségét abban látja, hogy fontos gazdasági és szociális innovációs motor lehet számos más területen is. Ide tartozhat az oktatás, a távközlés, az informatika, az innovatív termékek és szolgáltatások megvalósítása, a különböző generációk és kultúrák közötti párbeszéd, valamint az új közösségének kialakulásának elősegítése. Az anyag szerint ahhoz, hogy a kreatív és kulturális ágazatok valóban élhessenek az új esélyekkel, megfelelő keretfeltételeket kell kidolgozni. Csak így kísérletezhetnének új termékekkel és szolgáltatásokkal a piaci szereplők. Egyúttal ez kell ahhoz is, hogy könnyebben lehessen támogatást biztosítani a különböző cégeknek és elláthatók legyenek megfelelően képzett szakemberekkel.
Az Európai Bizottság azt szeretné elérni, hogy a regionális környezetek egy későbbi globális megjelenéshez kitűnő ugródeszkát jelentsenek és elősegítsék a kreatív gazdaság fellendülését. A dokumentum készítői a KKI fontos motorjaként említették a digitális információs és kommunikációs technológiákat. Ezek közül is kiemelkedik a szélessávú infrastruktúrák fejlesztése és bővítése, valamint hogy a különböző digitális tartalmak olcsón és földrajzi korlátozásoktól függetlenül mindenki számára elérhetőek legyenek. A testület arra kérte az európai uniós állampolgárokat és intézményeket, hogy július végéig jelezzék észrevételeiket a Zöld könyvvel kapcsolatban.
A létrejövő új kulturális környezet alapjaiban változtathatja meg a hagyományos médiamodelleket, még nagyobb szerepet kaphatnak az olyan technológiák, mint a blogok és a wikik, illetve elmosódhatnak az alkotók és a fogyasztók közötti határok. Az Európai Bizottság kiemelten akarja támogatni a kis- és középvállalatokat, valamint a magánszemélyeket. A testület mindenképpen szeretné megakadályozni, hogy globális szereplők váljanak az internet ajtónállóivá. A cél egy egységes európai digitális piac létrehozása az online tartalmak és szolgáltatások számára.