Berta Sándor
Számítógép-vezérlés érintés nélkül
Miközben világszerte terjednek a multitouch-technológiák, norvég kutatók már a gesztusokkal irányítható kijelzőkön dolgoznak. Ezeket padlón rögzített kamerák rögzítik, és egy szoftver átalakítja utasításokká.
Napjainkban alig képzelhetők el érintőképernyő nélkül az okostelefonok és a tábla-PC-k. Azonban ez a megoldás, bármennyire is tökéletesnek tűnik sokak számára zavaró és kényelmetlen a használata. Egy norvég szakember olyan technológiát fejlesztett ki, amely mindenki számára lehetővé teszi a számítógépek könnyű vezérlését.
"Az érintés nélküli irányítás, amelynél nincs szükség sem egérre, sem pedig billentyűzetre, teljesen új dimenziókat nyithat meg az emberek és a számítógépek kapcsolatában. Az én elképzelésem az, hogy elég lesz kényelembe helyezkednünk és hátradőlnünk a kanapénkon és az intuitív gesztusainkkal vezérelhetjük majd a számítógépünket, a hálózatba kötött televíziónkat vagy éppen a tábla-PC-nket. Vagyis mindez anélkül valósulhat majd meg, hogy a valóságban akár egyetlen ujjal is meg kellene érintenünk a kijelzőiket" - nyilatkozta Daniel Stodle, a Tromsöi Egyetem Informatikai Intézetének munkatársa.
A Stodle által kifejlesztett innovatív rendszernek köszönhetően egy hatalmas kivetítőn tartalmakat nyithatunk meg, rájuk nagyíthatunk vagy új szempontok alapján rendszerezhetjük őket. Az egyetlen különbség, hogy a műveletekre a levegőben és nem az érintőképernyőn kerül sor. Az egyes gesztusokat a padlón elhelyezett kamerák rögzítik, elemzik, alakítják át, majd továbbítják a fedélzeti szoftvernek. Az első kísérletekhez a norvég kutató az egyetem 22 megapixeles és hat méter széles óriás fali kijelzőjét használta fel. A gesztusokat összesen 16 kamera rögzíti és alakítja át.
A fő cél a hálózat kialakításakor az volt, hogy az a kereskedelemben kapható átlagos eszközökből is létrehozható legyen. Sem a használt kamerák, sem pedig a processzorok nem a legerősebb modellek. "A rendszer további előnye, hogy a kameráknak köszönhetően először alakítható ki egy 3D-s interakció az ember és a számítógép között" - tette hozzá Stodle. Az új megoldás már akár három padlón elhelyezett kamerával is használható és - amennyiben szükséges, utána folyamatosan bővíthető.
Az ötlet nem új, hiszen a Massachusetts Technológiai Intézet (MIT) Médialaboratóriumának tagjai szintén egy hasonló technológián dolgoznak. Az Allvoices portál beszámolója szerint az amerikai kutatók olyan új LCD-képpontokat akarnak megalkotni, amelynek a fényt nem csak kibocsátják, hanem be is fogadják. "Ilyen módon egy képernyő akár egy olyan megapixeles szenzorként is működhet, amely képes rögzíteni és megérteni az emberi gesztusokat" - hangsúlyozta Ramesh Rakar, az MIT professzora.
Napjainkban alig képzelhetők el érintőképernyő nélkül az okostelefonok és a tábla-PC-k. Azonban ez a megoldás, bármennyire is tökéletesnek tűnik sokak számára zavaró és kényelmetlen a használata. Egy norvég szakember olyan technológiát fejlesztett ki, amely mindenki számára lehetővé teszi a számítógépek könnyű vezérlését.
"Az érintés nélküli irányítás, amelynél nincs szükség sem egérre, sem pedig billentyűzetre, teljesen új dimenziókat nyithat meg az emberek és a számítógépek kapcsolatában. Az én elképzelésem az, hogy elég lesz kényelembe helyezkednünk és hátradőlnünk a kanapénkon és az intuitív gesztusainkkal vezérelhetjük majd a számítógépünket, a hálózatba kötött televíziónkat vagy éppen a tábla-PC-nket. Vagyis mindez anélkül valósulhat majd meg, hogy a valóságban akár egyetlen ujjal is meg kellene érintenünk a kijelzőiket" - nyilatkozta Daniel Stodle, a Tromsöi Egyetem Informatikai Intézetének munkatársa.
A Stodle által kifejlesztett innovatív rendszernek köszönhetően egy hatalmas kivetítőn tartalmakat nyithatunk meg, rájuk nagyíthatunk vagy új szempontok alapján rendszerezhetjük őket. Az egyetlen különbség, hogy a műveletekre a levegőben és nem az érintőképernyőn kerül sor. Az egyes gesztusokat a padlón elhelyezett kamerák rögzítik, elemzik, alakítják át, majd továbbítják a fedélzeti szoftvernek. Az első kísérletekhez a norvég kutató az egyetem 22 megapixeles és hat méter széles óriás fali kijelzőjét használta fel. A gesztusokat összesen 16 kamera rögzíti és alakítja át.
A fő cél a hálózat kialakításakor az volt, hogy az a kereskedelemben kapható átlagos eszközökből is létrehozható legyen. Sem a használt kamerák, sem pedig a processzorok nem a legerősebb modellek. "A rendszer további előnye, hogy a kameráknak köszönhetően először alakítható ki egy 3D-s interakció az ember és a számítógép között" - tette hozzá Stodle. Az új megoldás már akár három padlón elhelyezett kamerával is használható és - amennyiben szükséges, utána folyamatosan bővíthető.
Az ötlet nem új, hiszen a Massachusetts Technológiai Intézet (MIT) Médialaboratóriumának tagjai szintén egy hasonló technológián dolgoznak. Az Allvoices portál beszámolója szerint az amerikai kutatók olyan új LCD-képpontokat akarnak megalkotni, amelynek a fényt nem csak kibocsátják, hanem be is fogadják. "Ilyen módon egy képernyő akár egy olyan megapixeles szenzorként is működhet, amely képes rögzíteni és megérteni az emberi gesztusokat" - hangsúlyozta Ramesh Rakar, az MIT professzora.