Dojcsák Dániel
LG Secret: Sci-fi divattelefon menő arcoknak
Ma már nem is létezhetne mobiltelefon-gyártó cég megfelelően felvágós csúcs divat készülékek nélkül. Az egyik cég művészi dekorációval, a másik mindenféle extra funkcióval próbál villantani, de a hazánkban most bemutatott LG Secret már talán kissé túlzás. Karbonszálas tokozás, edzett üveg kijelzőfelület és fejlett mozgásszenzor. Űrhajó vagy telefon?
A mobiltelefon bizonyos körökben tagadhatatlanul státusszimbólum, annak ellenére, hogy a felmérések időről-időre bebizonyítják, hogy az emberek még ma is főként hanghívások bonyolítására és üzenetküldésre használják kedvencüket. Nem elég viszont ruhával, kozmetikumokkal, autóval vagy ékszerekkel deklarálni manapság, hogy kik is vagyunk, a mobiltelefon ugyanolyan kellékké vált, mint a fent felsorolt bármelyik kategória. A gyártók időben felismerték a trendet, és míg eleinte az volt a kérdés, hogy kinek van mobilja, ma hogy kinek milyen van. Ehhez tegyük hozzá azt, hogy egy ideig a technokraták fejével gondolkodtak a gyártók és minden évben újabb elvakult funkciókkal tömték tele a telefonokat, az elmúlt években viszont a külcsín is meghatározó fogalommá vált.
Nem elég, hogy van benne kamera, legyen az legalább 5 megapixeles, nem elég, hogy strapabíró, hanem legyen szénszálas és összekarcolhatatlan kijelzőjű. Sőt az Apple iPhone után ma már elképzelhetetlen, hogy bármely csúcskészülék nélkülözze az érintőképernyőt, de ne feledjük el a Wii-hype nyomdokain egyre népszerűbbé váló mozgásérzékelőket se. Mindezek nagyon csábító funkciók, jól mutatnak csajozásnál, de valós mindennapi hasznosságuk erősen megkérdőjelezhető, mivel az eredetileg egyszerű telefonálás élménye science-fiction kalanddá válik. A legjobb példa a buta evolúcióra az érintőgombok megjelenése, hiszen a mára profin kiforrott kontaktbillentyűs megoldást lecserélni egy jóval drágább, ugyanakkor lassabban működő és kényelmetlenebb, igaz modernebb megoldásra elég buta dolog.
A csomagolás is elegáns
Ugyan nem meglepő, de mégis érdekes tény, hogy a készülékgyártók ezen csúcsmodelljeiket mutogatják a reklámokban, erre készülnek image kampányok, sok-sok milliót költenek el marketingre, pedig az eszméletlenül magas fogyasztói ára miatt ezek a modellek a legkevésbé keresettek. Amíg az autógyártók közül mondjuk a Ford a Mondeo kampány mellett hangsúlyt fektet a Focus és a Fiesta megismertetésére is, addig ritkán látunk LG KM500 tv szpotot, pedig az is fekete, az is szétcsúsztatható, az is kamerás. A trükk nyilván ott van, hogy a kedves fogyasztó beleszeret a csúcsmodellbe, majd a boltban a cédulát megpillantva két polccal lejjebb szegezi tekintetét.
Kérdésünkre válaszolva dr. Majorosi Emese a Pannon sajtó- és információs igazgatója elmondta, hogy náluk az összes készülékeladásnak alig 1-2%-át teszik ki a divattelefonok. Ha feltételezzük, hogy ez a másik két szolgáltatónál és a márkaboltokban is hasonló képet mutat, akkor a felsőkategória a 2007-es évben a 2,6-2,7 millió Magyarországon eladott mobilból körülbelül 30 ezres nagyságrendet jelent. Ezek szerint egy nagyon vékony réteg luxusa ilyen telefonokat használni, amik ráadásul alig egy év alatt retro modellé degradálódnak és minden ami naggyá tette őket, megjelenik a középkategóriás modellkínálatban is.
Divattelefonhoz divatos celebek dukálnak
Visszakanyarodva a téma apropójára, az LG KF750 kódnevű, de csak Secretnek becézett mobiltelefonról valóban van mit mesélni. A szerkezete robosztusra sikerült, a bemutató alatt egy tollal megpróbáltam összekarcolni az egyik készülék kijelzőjét, de nem hatotta meg az edzett üveget az acéltámadás. A szénszálas műanyag borítás pedig arról biztosíthatja a leendő vevőt, hogy viszonylag nehezen tudja összetörni a készüléket, bár attól függetlenül a fényes felületet komolyabb behatások felsérthetik hosszú távon.
A robosztusság viszont mára csak a készülék tűrőképességére értendő és nem a megjelenésére, hiszen annak ellenére, hogy erős, mindössze 11 mm vastag, szexin szétcsúsztatható, az elegáns hardvergombok mellett pedig az érintőképernyő taglózhatja le az innováció hívőket. Legalábbis, amíg álmodoznak a készülékről. Az első kézhezvétel után viszont csalódás lehet a lassan reagáló érintésérzékeny felület, illetve aki billentyűkhöz szokott, annak sokáig furcsa lesz, hogy nincs semmilyen visszacsatolás, hogy a gomb lenyomódott.
Egy klasszikus PDA-hoz vagy akár az Apple iPhone-hoz hasonlítva ez a felület sokkal kevésbé tűnik praktikusnak, mint inkább valóban divatosnak. Amennyire jól mutat, olyan könnyű véletlenül lenyomni egy virtuális gombot és máris bezártuk az épp futó alkalmazást, vagy újakat nyitottunk meg. A lassú reakcióidő miatt hozzá kell szokni ahhoz is, hogy hiába nyomkodjuk sebesen össze-vissza, maximum véletlenül kitörlünk valamit, amit nem is akartunk.
Az agyonreklámozott funkciók mellett viszont van néhány rejtett gyöngyszem is a készülékben. Ilyen például az automatikus fényerőszabályzó, ami a látási viszonyokhoz mérten állítja be a kijelzőt, ezzel alkalmasint energiát megtakarítva, illetve az éjszaka közepén SMS-re felriadókat a retinakiégetéstől is megvédi. A készülék szoftveresen is jól felszerelt, hiszen a klasszikus Office formátumok kezelése mellett képes mpeg és divx videók lejátszására is. Az előbbi puskázáshoz jöhet jól gazdag egyetemistáknak, míg az utóbbi lehetőséget ad gazdag BKV utasoknak a napi könyv kiváltására barátok közt vagy szitkom epizódokkal.
A szépség és a praktikum
A trendi funkciók mellett viszont némi kompromisszumra kényszerülhettek a tervezők, hiszen amíg 5 megapixeles kamerára futotta, addig a kapcsolódási képességek kimerülnek az alapokon kívül a HSDPA-ban ésUSB-ben. Nincs viszont WiFi képesség, és már az infraport is a múlt homályába veszett. A kameráról a gyártó fontosnak tartja kiemelni, hogy az 5 MP mellé autófókusz és arcfelismerő is dukál, ráadásul videórögzítésnél QVGA felbontásban 120 képkockát is képes rögzíteni a telefon másodpercenként.
Mindezt pedig egy 800 mAh-s akkumulátorral támogatták meg, ami a gyári adatok szerint 260 órás készenléti időt biztosít, (DRX 8 kódszámú teszt metódus alapján) amit maximum kikapcsolt állapotban tartva tudunk elképzelni... Átlagos használat mellett a külföldi tesztekből kiindulva az is örömteli, ha munkába indulástól a hazaérkezésig kibírja. A DRX 8 metódus pedig az interneten fellelhető információk alapján valóban a sleep módban mért értékeket takarja. A készülék a forgalmazó által ígért ára 100 000 Ft, de a T-Mobile kínálatában 141 500 Ft-os listaáron szerepel, 100 000 alatt csak akcióban vagy hűségszerződéssel elérhető.
A mobiltelefon bizonyos körökben tagadhatatlanul státusszimbólum, annak ellenére, hogy a felmérések időről-időre bebizonyítják, hogy az emberek még ma is főként hanghívások bonyolítására és üzenetküldésre használják kedvencüket. Nem elég viszont ruhával, kozmetikumokkal, autóval vagy ékszerekkel deklarálni manapság, hogy kik is vagyunk, a mobiltelefon ugyanolyan kellékké vált, mint a fent felsorolt bármelyik kategória. A gyártók időben felismerték a trendet, és míg eleinte az volt a kérdés, hogy kinek van mobilja, ma hogy kinek milyen van. Ehhez tegyük hozzá azt, hogy egy ideig a technokraták fejével gondolkodtak a gyártók és minden évben újabb elvakult funkciókkal tömték tele a telefonokat, az elmúlt években viszont a külcsín is meghatározó fogalommá vált.
Nem elég, hogy van benne kamera, legyen az legalább 5 megapixeles, nem elég, hogy strapabíró, hanem legyen szénszálas és összekarcolhatatlan kijelzőjű. Sőt az Apple iPhone után ma már elképzelhetetlen, hogy bármely csúcskészülék nélkülözze az érintőképernyőt, de ne feledjük el a Wii-hype nyomdokain egyre népszerűbbé váló mozgásérzékelőket se. Mindezek nagyon csábító funkciók, jól mutatnak csajozásnál, de valós mindennapi hasznosságuk erősen megkérdőjelezhető, mivel az eredetileg egyszerű telefonálás élménye science-fiction kalanddá válik. A legjobb példa a buta evolúcióra az érintőgombok megjelenése, hiszen a mára profin kiforrott kontaktbillentyűs megoldást lecserélni egy jóval drágább, ugyanakkor lassabban működő és kényelmetlenebb, igaz modernebb megoldásra elég buta dolog.
A csomagolás is elegáns
Ugyan nem meglepő, de mégis érdekes tény, hogy a készülékgyártók ezen csúcsmodelljeiket mutogatják a reklámokban, erre készülnek image kampányok, sok-sok milliót költenek el marketingre, pedig az eszméletlenül magas fogyasztói ára miatt ezek a modellek a legkevésbé keresettek. Amíg az autógyártók közül mondjuk a Ford a Mondeo kampány mellett hangsúlyt fektet a Focus és a Fiesta megismertetésére is, addig ritkán látunk LG KM500 tv szpotot, pedig az is fekete, az is szétcsúsztatható, az is kamerás. A trükk nyilván ott van, hogy a kedves fogyasztó beleszeret a csúcsmodellbe, majd a boltban a cédulát megpillantva két polccal lejjebb szegezi tekintetét.
Kérdésünkre válaszolva dr. Majorosi Emese a Pannon sajtó- és információs igazgatója elmondta, hogy náluk az összes készülékeladásnak alig 1-2%-át teszik ki a divattelefonok. Ha feltételezzük, hogy ez a másik két szolgáltatónál és a márkaboltokban is hasonló képet mutat, akkor a felsőkategória a 2007-es évben a 2,6-2,7 millió Magyarországon eladott mobilból körülbelül 30 ezres nagyságrendet jelent. Ezek szerint egy nagyon vékony réteg luxusa ilyen telefonokat használni, amik ráadásul alig egy év alatt retro modellé degradálódnak és minden ami naggyá tette őket, megjelenik a középkategóriás modellkínálatban is.
Divattelefonhoz divatos celebek dukálnak
Visszakanyarodva a téma apropójára, az LG KF750 kódnevű, de csak Secretnek becézett mobiltelefonról valóban van mit mesélni. A szerkezete robosztusra sikerült, a bemutató alatt egy tollal megpróbáltam összekarcolni az egyik készülék kijelzőjét, de nem hatotta meg az edzett üveget az acéltámadás. A szénszálas műanyag borítás pedig arról biztosíthatja a leendő vevőt, hogy viszonylag nehezen tudja összetörni a készüléket, bár attól függetlenül a fényes felületet komolyabb behatások felsérthetik hosszú távon.
A robosztusság viszont mára csak a készülék tűrőképességére értendő és nem a megjelenésére, hiszen annak ellenére, hogy erős, mindössze 11 mm vastag, szexin szétcsúsztatható, az elegáns hardvergombok mellett pedig az érintőképernyő taglózhatja le az innováció hívőket. Legalábbis, amíg álmodoznak a készülékről. Az első kézhezvétel után viszont csalódás lehet a lassan reagáló érintésérzékeny felület, illetve aki billentyűkhöz szokott, annak sokáig furcsa lesz, hogy nincs semmilyen visszacsatolás, hogy a gomb lenyomódott.
Egy klasszikus PDA-hoz vagy akár az Apple iPhone-hoz hasonlítva ez a felület sokkal kevésbé tűnik praktikusnak, mint inkább valóban divatosnak. Amennyire jól mutat, olyan könnyű véletlenül lenyomni egy virtuális gombot és máris bezártuk az épp futó alkalmazást, vagy újakat nyitottunk meg. A lassú reakcióidő miatt hozzá kell szokni ahhoz is, hogy hiába nyomkodjuk sebesen össze-vissza, maximum véletlenül kitörlünk valamit, amit nem is akartunk.
Az agyonreklámozott funkciók mellett viszont van néhány rejtett gyöngyszem is a készülékben. Ilyen például az automatikus fényerőszabályzó, ami a látási viszonyokhoz mérten állítja be a kijelzőt, ezzel alkalmasint energiát megtakarítva, illetve az éjszaka közepén SMS-re felriadókat a retinakiégetéstől is megvédi. A készülék szoftveresen is jól felszerelt, hiszen a klasszikus Office formátumok kezelése mellett képes mpeg és divx videók lejátszására is. Az előbbi puskázáshoz jöhet jól gazdag egyetemistáknak, míg az utóbbi lehetőséget ad gazdag BKV utasoknak a napi könyv kiváltására barátok közt vagy szitkom epizódokkal.
A szépség és a praktikum
A trendi funkciók mellett viszont némi kompromisszumra kényszerülhettek a tervezők, hiszen amíg 5 megapixeles kamerára futotta, addig a kapcsolódási képességek kimerülnek az alapokon kívül a HSDPA-ban ésUSB-ben. Nincs viszont WiFi képesség, és már az infraport is a múlt homályába veszett. A kameráról a gyártó fontosnak tartja kiemelni, hogy az 5 MP mellé autófókusz és arcfelismerő is dukál, ráadásul videórögzítésnél QVGA felbontásban 120 képkockát is képes rögzíteni a telefon másodpercenként.
Mindezt pedig egy 800 mAh-s akkumulátorral támogatták meg, ami a gyári adatok szerint 260 órás készenléti időt biztosít, (DRX 8 kódszámú teszt metódus alapján) amit maximum kikapcsolt állapotban tartva tudunk elképzelni... Átlagos használat mellett a külföldi tesztekből kiindulva az is örömteli, ha munkába indulástól a hazaérkezésig kibírja. A DRX 8 metódus pedig az interneten fellelhető információk alapján valóban a sleep módban mért értékeket takarja. A készülék a forgalmazó által ígért ára 100 000 Ft, de a T-Mobile kínálatában 141 500 Ft-os listaáron szerepel, 100 000 alatt csak akcióban vagy hűségszerződéssel elérhető.