Kruza Richárd
Indul az Invitel NetWork szolgáltatása
A kis- és középvállalatok kölségeit csökkentik az Invitel hosztolt szolgáltatásai. Az előnyökről sokat hallottunk, a hátrányokról semmit.
Az Invitel sajtótájékoztatón mutatta be új szolgáltatását, a NetWork-öt, mely tökéletesen demonstrálja az infokommunikáció fejlődésének mostani irányvonalát, annak előnyeivel és hátrányaival együtt. Ha a hallottak után szabadjára engedjük fantáziánkat, elképzelésünk lehet a ránk váró jövőt illetően.
A szóban forgó termék egy új infokommunikációs alapinfrastuktúra. A misztikus és futurisztikus, igen magyartalan kifejezés mögött tulajdonképpen bérelhető, hosztolt Microsoft termékek állnak. Zsembery György, az Invitel értékesítési és marketing-vezérigazgató-helyettese többek között azt mondta, hogy jelen esetben nem is marketingről van szó, hanem valós igényekről, melyet az infokommunikáció fog kielégíteni. Az előadáson a manapság sokat említett "innováció" kifejezés igen fontos szerepet játszott, amiről kiderült, hogy nem jó ha öncélúan saját útját járja. Jelen pillanatban ugyanis szinte mindenki költségeket szeretne csökkenteni, ez alól a kis- és középvállalatok sem jelentenek kivételt.
A kissé leegyszerűsített marketingideológia szerint tehát a kulcsszó a költségcsökkentés, a megoldás pedig mi más lehetne mint a hatékony infokommunikáció, mely Közép-Európában jelen pillanatban még ingencsak gyerekcipőben jár. Mivel a technológiai háttér adott (az Invitel nemrégen nyitotta meg budapesti datacenterét csak a ráépülő szolgáltatások hiányoznak.
Az Invitel szerint a megoldást a hosztolt IT-alkalmazások jelentik, mivel ennek a megoldásnak köszönhetően jelentős költségmegtakarítást lehet elérni: nincs szükség beruházásra, sem szoftvert, sem hardvert nem kell vásárolni. Ráadásul sokkal biztonságosabb is ez a megoldás, mivel ilyen esetben a hardver professzionális környezetben, folyamatos és szakszerű felügyelet alatt áll - ez tehát egy menedzselt szolgáltatás, melyben a hibaelhárítás is benne szerepel. Lényeges továbbá, hogy a meglévő infrastruktúra idővel szükséges fejlesztéseinek költsége sem a vállalkozást fogja terhelni, magyarul az ügyfélnek az egésszel nincs semmi gondja. Zsembery György szerint ezek nyomós okok, emiatt vált át egyre több vállalkozás hosztolt IT alkalmazásokra Európában.
Az Invitel NetWork leglényegesebb eleme valószínűleg az Exchange, melynek segítségével a levelezés elérhető Outlook környezetben, mobilon és webes felületen egyaránt. Természetesen a rendszer a közös naptárat is kezeli. A SharePoint alkalmazás a "csatolmányok korát" hivatott lezárni. A munkatársak a vállalati dokumentumokat a világ bármely pontján eléhetik, és közös felületen dolgozhatnak azokon. A hozzáférési jogosultságok tartanak rendet a rendszerben: a jogosult felhasználók úgy szerkeszthetnek meglévő dokumentumokat, hogy eközben szükségtelen a saját verziót elmenteni.
A Meeting egy webes kommunikációs megoldás, mely a telefont hivatott kiváltani. Az integrált rendszer webkonferenciákat tesz lehetővé, melynek köszönhetően lényegében a vállalatnál nemigen kell már senkinek sem elhagynia az irodáját. A virtuális tárgyalóban prezentációkat lehet tartani, és a résztvevők valós időben dolgozhatnak együtt a vállalati anyagokon. A kezelői felületen menedzselhetjük kontaktjainkat, valamint nyomonkövethetjük, kinek mi az időbeosztása, aminek köszönhetően anélkül szervezhetünk összejöveteleket, hogy telefonon állandóan egyeztetni kellene, ki mikor ér rá. Mindehhez párosul még a Auto Save, mely nagyfokú adatbiztonságot nyújt úgy, hogy minden adatunkról folyamatosan biztonsági mentést készít a webes tárhelyre.
Így hangzott tehát az előadás mondanivalójának lényege. A sok pozitív érv mellett azonban óhatatlanul vannak ki nem mondott zavaró tényezők is a hallottakkal kapcsolatban. Veszélyes játék ugyanis bármiről azt sugallni, hogy nélkülözhetetlen (márpedig ez elhangzott), mivel nagyon sokan ezt hajlamosak elhinni, főleg a misztikus szakszavak hallatán. Különösen, ha az a bizonyos dolog az embert egy technológiától, gépektől teszi ilyen mértékben függővé. Manapság az informatikai újítások legfőképpen a szoftverek környékén látványosak, mivel a számítógépek és az internet, valamint a vezetéknélküli megoldások már valóban tökéletes alapot adnak a fejlesztéshez.
A kizárólagos pozitív propaganda viszont abszolút nem szól a veszélyforrásokról: arról, hogy személyes és kényes, magán és céges adataink immár nem is saját gépünkön, hanem valahol a távoli ismeretlenben lesznek (nem szakember lévén a felhasználónak fogalma sincs ki, mikor és hogyan férhet hozzá esetleg félten őrzött adataihoz). Arról, hogy olyan adatokról van szó, melyek a felhasználók cselekvéseinek szinte minden mozzanatát rögzítik, tartalmazzák - olyan mennyiségű adatról van szó, ami bőven elegendő például személyiségünk feltérképezésére. Arról, hogy hihetetlen mértékben függővé válunk gépektől és szoftverektől, valamint arról, hogy amennyiben ilyen technológiákra alapszik embertársainkkal a kommunikáció, az változásokat fog hozni a társadalomban (ez már folyamatban van). A normális, emberi kommunikáció, a személyes beszélgetések számát csökkenteni, és monitor előtt ülve, ikonokon keresztül szervezni a magunk és mások életét nem biztos hogy jó hatással lesz az emberre mint civilizált társaslényre.
Fontos még azt is hozzátenni, hogy igen ijesztő azt hallani, hogy olyan szolgáltatásról van szó, ami "annyira létfontosságú egy hatékonyan működő vállalat mindennapjaihoz, mint az áram- vagy gázszolgáltatás". Hogy is van ez tehát - ezek szerint nemrégen még kiválóan működött a világ a ma már nélkülözhetetlen megoldások nélkül is? Vagy talán jobb lett a világ? Aligha.
Az Invitel sajtótájékoztatón mutatta be új szolgáltatását, a NetWork-öt, mely tökéletesen demonstrálja az infokommunikáció fejlődésének mostani irányvonalát, annak előnyeivel és hátrányaival együtt. Ha a hallottak után szabadjára engedjük fantáziánkat, elképzelésünk lehet a ránk váró jövőt illetően.
A szóban forgó termék egy új infokommunikációs alapinfrastuktúra. A misztikus és futurisztikus, igen magyartalan kifejezés mögött tulajdonképpen bérelhető, hosztolt Microsoft termékek állnak. Zsembery György, az Invitel értékesítési és marketing-vezérigazgató-helyettese többek között azt mondta, hogy jelen esetben nem is marketingről van szó, hanem valós igényekről, melyet az infokommunikáció fog kielégíteni. Az előadáson a manapság sokat említett "innováció" kifejezés igen fontos szerepet játszott, amiről kiderült, hogy nem jó ha öncélúan saját útját járja. Jelen pillanatban ugyanis szinte mindenki költségeket szeretne csökkenteni, ez alól a kis- és középvállalatok sem jelentenek kivételt.
A kissé leegyszerűsített marketingideológia szerint tehát a kulcsszó a költségcsökkentés, a megoldás pedig mi más lehetne mint a hatékony infokommunikáció, mely Közép-Európában jelen pillanatban még ingencsak gyerekcipőben jár. Mivel a technológiai háttér adott (az Invitel nemrégen nyitotta meg budapesti datacenterét csak a ráépülő szolgáltatások hiányoznak.
Az Invitel szerint a megoldást a hosztolt IT-alkalmazások jelentik, mivel ennek a megoldásnak köszönhetően jelentős költségmegtakarítást lehet elérni: nincs szükség beruházásra, sem szoftvert, sem hardvert nem kell vásárolni. Ráadásul sokkal biztonságosabb is ez a megoldás, mivel ilyen esetben a hardver professzionális környezetben, folyamatos és szakszerű felügyelet alatt áll - ez tehát egy menedzselt szolgáltatás, melyben a hibaelhárítás is benne szerepel. Lényeges továbbá, hogy a meglévő infrastruktúra idővel szükséges fejlesztéseinek költsége sem a vállalkozást fogja terhelni, magyarul az ügyfélnek az egésszel nincs semmi gondja. Zsembery György szerint ezek nyomós okok, emiatt vált át egyre több vállalkozás hosztolt IT alkalmazásokra Európában.
Az Invitel NetWork leglényegesebb eleme valószínűleg az Exchange, melynek segítségével a levelezés elérhető Outlook környezetben, mobilon és webes felületen egyaránt. Természetesen a rendszer a közös naptárat is kezeli. A SharePoint alkalmazás a "csatolmányok korát" hivatott lezárni. A munkatársak a vállalati dokumentumokat a világ bármely pontján eléhetik, és közös felületen dolgozhatnak azokon. A hozzáférési jogosultságok tartanak rendet a rendszerben: a jogosult felhasználók úgy szerkeszthetnek meglévő dokumentumokat, hogy eközben szükségtelen a saját verziót elmenteni.
A Meeting egy webes kommunikációs megoldás, mely a telefont hivatott kiváltani. Az integrált rendszer webkonferenciákat tesz lehetővé, melynek köszönhetően lényegében a vállalatnál nemigen kell már senkinek sem elhagynia az irodáját. A virtuális tárgyalóban prezentációkat lehet tartani, és a résztvevők valós időben dolgozhatnak együtt a vállalati anyagokon. A kezelői felületen menedzselhetjük kontaktjainkat, valamint nyomonkövethetjük, kinek mi az időbeosztása, aminek köszönhetően anélkül szervezhetünk összejöveteleket, hogy telefonon állandóan egyeztetni kellene, ki mikor ér rá. Mindehhez párosul még a Auto Save, mely nagyfokú adatbiztonságot nyújt úgy, hogy minden adatunkról folyamatosan biztonsági mentést készít a webes tárhelyre.
Így hangzott tehát az előadás mondanivalójának lényege. A sok pozitív érv mellett azonban óhatatlanul vannak ki nem mondott zavaró tényezők is a hallottakkal kapcsolatban. Veszélyes játék ugyanis bármiről azt sugallni, hogy nélkülözhetetlen (márpedig ez elhangzott), mivel nagyon sokan ezt hajlamosak elhinni, főleg a misztikus szakszavak hallatán. Különösen, ha az a bizonyos dolog az embert egy technológiától, gépektől teszi ilyen mértékben függővé. Manapság az informatikai újítások legfőképpen a szoftverek környékén látványosak, mivel a számítógépek és az internet, valamint a vezetéknélküli megoldások már valóban tökéletes alapot adnak a fejlesztéshez.
A kizárólagos pozitív propaganda viszont abszolút nem szól a veszélyforrásokról: arról, hogy személyes és kényes, magán és céges adataink immár nem is saját gépünkön, hanem valahol a távoli ismeretlenben lesznek (nem szakember lévén a felhasználónak fogalma sincs ki, mikor és hogyan férhet hozzá esetleg félten őrzött adataihoz). Arról, hogy olyan adatokról van szó, melyek a felhasználók cselekvéseinek szinte minden mozzanatát rögzítik, tartalmazzák - olyan mennyiségű adatról van szó, ami bőven elegendő például személyiségünk feltérképezésére. Arról, hogy hihetetlen mértékben függővé válunk gépektől és szoftverektől, valamint arról, hogy amennyiben ilyen technológiákra alapszik embertársainkkal a kommunikáció, az változásokat fog hozni a társadalomban (ez már folyamatban van). A normális, emberi kommunikáció, a személyes beszélgetések számát csökkenteni, és monitor előtt ülve, ikonokon keresztül szervezni a magunk és mások életét nem biztos hogy jó hatással lesz az emberre mint civilizált társaslényre.
Fontos még azt is hozzátenni, hogy igen ijesztő azt hallani, hogy olyan szolgáltatásról van szó, ami "annyira létfontosságú egy hatékonyan működő vállalat mindennapjaihoz, mint az áram- vagy gázszolgáltatás". Hogy is van ez tehát - ezek szerint nemrégen még kiválóan működött a világ a ma már nélkülözhetetlen megoldások nélkül is? Vagy talán jobb lett a világ? Aligha.