Gyurkity Péter
Visszaszorulóban a plazma TV
Az Egyesült Államokban nem tud áttörést elérni a plazma TV, mivel a jóval olcsóbb LCD egyre több vásárlóhoz találja meg az utat, az érkezőben lévő OLED-technológia pedig kiszoríthatja azt a piacról.
Egy hétfőn megjelent interjúban arról olvashatunk, hogy a plazma a magasabb árak miatt igazából csak a videózást szem előtt tartó profik és fanatikusok, valamint a sport- és mozirajongók körében tud szert tenni jelentős részesedésre. Hiába a jobb képminőség, az ár, valamint a nagyobb fogyasztás (amely lassan már az állami előírások miatt is kifogásolható lesz) gátat szab a terjedésnek.
A plazma helyett tehát továbbra is az LCD viszi a prímet, amely elsősorban olcsóságával váltja ki a vásárlói rohamot - itt most nem feltétlenül a hazai árakra kell gondolni, a tengerentúlon ugyanis durván 50%-kal olcsóbb szinte minden ilyen termék. A legtöbb vásárlónak pedig tökéletesen megfelel az általuk nyújtott minőség, nem beszélve a kisebb helyigényről, amely különösen a hagyományos képcsöves készülékek után jelent felüdülést. Érdemes összevetni az adatokat: 2005-ben az USA-ban 31,1 millió televízió talált gazdára, ebből alig 2 millió volt LCD, 4 millió pedig plazma, az erőviszonyok azonban már egy évre rá alaposan megváltoztak, tavaly pedig a 31,1 millióból már 24 millió volt LCD, míg a plazma 3,5 millió darabot ért csak el.
Érdekes, hogy a plazma készülékek némely esetben olcsóbbak, az interjúban például az Amazon által kínált 42 hüvelykes Panasonic plazmát emelik ki, amely 900 dollárt kóstál, míg az ugyanazon funkciókat kínáló 40 hüvelykes Samsung már 1600 dollárba kerül. Az LCD-k jelentős árcsökkenése azonban tovább folytatódik, hiszen jóval több gyártó érdekelt a szegmensben, ők pedig biztosítják a folyamatos utánpótlást, a túlkínálatot.
A készülőben lévő OLED mindkét technológiának beinthet, hiszen bár a nagyobb méretű kijelzők továbbra is gondot jelentenek horribilis áruk miatt, 2-3 éven belül megérkezhetnek a méretesebb készülékek (nem a Sony-féle 11 hüvelykes miniatűr), ez pedig meghozhatja a várt áttörést, amelyben sem a plazma, sem pedig az LCD nem vesz majd részt.
Egy hétfőn megjelent interjúban arról olvashatunk, hogy a plazma a magasabb árak miatt igazából csak a videózást szem előtt tartó profik és fanatikusok, valamint a sport- és mozirajongók körében tud szert tenni jelentős részesedésre. Hiába a jobb képminőség, az ár, valamint a nagyobb fogyasztás (amely lassan már az állami előírások miatt is kifogásolható lesz) gátat szab a terjedésnek.
A plazma helyett tehát továbbra is az LCD viszi a prímet, amely elsősorban olcsóságával váltja ki a vásárlói rohamot - itt most nem feltétlenül a hazai árakra kell gondolni, a tengerentúlon ugyanis durván 50%-kal olcsóbb szinte minden ilyen termék. A legtöbb vásárlónak pedig tökéletesen megfelel az általuk nyújtott minőség, nem beszélve a kisebb helyigényről, amely különösen a hagyományos képcsöves készülékek után jelent felüdülést. Érdemes összevetni az adatokat: 2005-ben az USA-ban 31,1 millió televízió talált gazdára, ebből alig 2 millió volt LCD, 4 millió pedig plazma, az erőviszonyok azonban már egy évre rá alaposan megváltoztak, tavaly pedig a 31,1 millióból már 24 millió volt LCD, míg a plazma 3,5 millió darabot ért csak el.
Érdekes, hogy a plazma készülékek némely esetben olcsóbbak, az interjúban például az Amazon által kínált 42 hüvelykes Panasonic plazmát emelik ki, amely 900 dollárt kóstál, míg az ugyanazon funkciókat kínáló 40 hüvelykes Samsung már 1600 dollárba kerül. Az LCD-k jelentős árcsökkenése azonban tovább folytatódik, hiszen jóval több gyártó érdekelt a szegmensben, ők pedig biztosítják a folyamatos utánpótlást, a túlkínálatot.
A készülőben lévő OLED mindkét technológiának beinthet, hiszen bár a nagyobb méretű kijelzők továbbra is gondot jelentenek horribilis áruk miatt, 2-3 éven belül megérkezhetnek a méretesebb készülékek (nem a Sony-féle 11 hüvelykes miniatűr), ez pedig meghozhatja a várt áttörést, amelyben sem a plazma, sem pedig az LCD nem vesz majd részt.