Berta Sándor
Még éveket kell várni az IPTV áttörésére
A Goldmedia és az Accenture piackutató cégek elemzői egyaránt azt állítják, hogy az internetes televíziózás elterjedésére még várni kell. A megjelenést leginkább méretgazdaságossági szempontok akadályozzák.
A Goldmedia munkatársai az IPTV 2014. Üzleti modellek és előrejelzések a németországi, az osztrák és a svájci IPTV-platformok számára című dokumentumukban leszögezik, hogy ugyan az online televíziózás a közeljövőben egyre jelentősebb szerepet fog betölteni, de ez nagyban függ az alkalmazott üzleti modellektől is. Az IPTV-rendszereket jelenleg elsősorban a nagy nemzeti távközlési vállalatok fejlesztik. Közéjük tartozik a Deutsche Telekom, a Swisscom és a Telekom Austria. Ahhoz azonban, hogy egy szolgáltatás sikeres legyen, legalább 2,5 millió előfizetővel kell rendelkeznie.
A sikerhez nem csak televíziós műsorokra van szükség, hanem a szolgáltatók számára gazdaságilag vonzó üzleti modellre is. Emellett a technikai gyermekbetegségek és problémák nagyon hamar eltántoríthatják az embereket az új csomagok választásától. A kisebb cégek számára az IPTV-rendszerek bevezetése csak akkor éri meg, ha a többi szolgáltatásukról sem mondanak le. A lélektani határ ebben az esetben 250 000 előfizetőnél van.
A függőleges skálán a szükséges pénzmennyiség millió euróban, a vízszintesen az időtengely. Három esetet vizsgáltak, 2, 3 és 10 millió előfizetőt. Csak öt év után van esély a megtérülésre
"Az, hogy az internetes televíziózásba érdemes-e befektetni, nagyban függ az adott cég üzleti stratégiájától. Ezeknek a hálózatoknak a kiépítése ugyanis sok pénzbe kerül és fontos tudni, hogy az IPTV mellett jelenleg nem sok olyan szolgáltatás van, amelynek szüksége van 16 Mbits-os vagy még nagyobb sávszélességre. Ez azonban a közeljövőben változik. Ha például egy vállalat más nagy sávszélességet igénylő szolgáltatásokat is indít, máris csökkennek majd az IPTV kiépítésének költségei" - jelentette ki Mathias Birkel, a Goldmedia elemzője és IPTV-szakértője.
Az előrejelzések nem túl biztatóak, 2014-re csak a német háztartások 7,8 százalékában lesz IPTV. "Ezek a beruházások kétségtelenül a jövőben fognak kifizetődni. Az, hogy hosszú távon is bejönnek, többek között függ a hálózat nagyságától és az ártól" - tette hozzá Michael Schmid, a jelentés társszerzője.
Hasonló eredményre jutottak az IPTV áttörésével kapcsolatban az Accenture munkatársai is. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az emberek nem akarnak fizetni az újabb televíziós tartalmakért. Ezer felhasználó közül 470 nyilatkozott így, a 18 és 24 év közöttieknél az arány még magasabb, 71 százalékos volt.
"Különösen a fizetős szolgáltatásoknak kerülhetnek nehéz helyzetbe. A megkérdezettek egyharmada nézett az elmúlt egy évben videókat a számítógépén vagy a mobil készülékén. A válaszadók 40 százaléka közölte, hogy nem érdeklik az új megoldások. Németországban például jól működő szabadon nézhető online TV-k vannak, vagyis az IPTV-k csak akkor lehetnek sikeresek, ha jóval többet tudnak kínálni" - mondta Veit Siegenheim, az Accenture ügyvezető igazgatója.
A Goldmedia munkatársai az IPTV 2014. Üzleti modellek és előrejelzések a németországi, az osztrák és a svájci IPTV-platformok számára című dokumentumukban leszögezik, hogy ugyan az online televíziózás a közeljövőben egyre jelentősebb szerepet fog betölteni, de ez nagyban függ az alkalmazott üzleti modellektől is. Az IPTV-rendszereket jelenleg elsősorban a nagy nemzeti távközlési vállalatok fejlesztik. Közéjük tartozik a Deutsche Telekom, a Swisscom és a Telekom Austria. Ahhoz azonban, hogy egy szolgáltatás sikeres legyen, legalább 2,5 millió előfizetővel kell rendelkeznie.
A sikerhez nem csak televíziós műsorokra van szükség, hanem a szolgáltatók számára gazdaságilag vonzó üzleti modellre is. Emellett a technikai gyermekbetegségek és problémák nagyon hamar eltántoríthatják az embereket az új csomagok választásától. A kisebb cégek számára az IPTV-rendszerek bevezetése csak akkor éri meg, ha a többi szolgáltatásukról sem mondanak le. A lélektani határ ebben az esetben 250 000 előfizetőnél van.
A függőleges skálán a szükséges pénzmennyiség millió euróban, a vízszintesen az időtengely. Három esetet vizsgáltak, 2, 3 és 10 millió előfizetőt. Csak öt év után van esély a megtérülésre
"Az, hogy az internetes televíziózásba érdemes-e befektetni, nagyban függ az adott cég üzleti stratégiájától. Ezeknek a hálózatoknak a kiépítése ugyanis sok pénzbe kerül és fontos tudni, hogy az IPTV mellett jelenleg nem sok olyan szolgáltatás van, amelynek szüksége van 16 Mbits-os vagy még nagyobb sávszélességre. Ez azonban a közeljövőben változik. Ha például egy vállalat más nagy sávszélességet igénylő szolgáltatásokat is indít, máris csökkennek majd az IPTV kiépítésének költségei" - jelentette ki Mathias Birkel, a Goldmedia elemzője és IPTV-szakértője.
Az előrejelzések nem túl biztatóak, 2014-re csak a német háztartások 7,8 százalékában lesz IPTV. "Ezek a beruházások kétségtelenül a jövőben fognak kifizetődni. Az, hogy hosszú távon is bejönnek, többek között függ a hálózat nagyságától és az ártól" - tette hozzá Michael Schmid, a jelentés társszerzője.
Hasonló eredményre jutottak az IPTV áttörésével kapcsolatban az Accenture munkatársai is. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az emberek nem akarnak fizetni az újabb televíziós tartalmakért. Ezer felhasználó közül 470 nyilatkozott így, a 18 és 24 év közöttieknél az arány még magasabb, 71 százalékos volt.
"Különösen a fizetős szolgáltatásoknak kerülhetnek nehéz helyzetbe. A megkérdezettek egyharmada nézett az elmúlt egy évben videókat a számítógépén vagy a mobil készülékén. A válaszadók 40 százaléka közölte, hogy nem érdeklik az új megoldások. Németországban például jól működő szabadon nézhető online TV-k vannak, vagyis az IPTV-k csak akkor lehetnek sikeresek, ha jóval többet tudnak kínálni" - mondta Veit Siegenheim, az Accenture ügyvezető igazgatója.