Berta Sándor

Információs szemét árasztja el a cégeket

A vállalatokat elárasztó növekvő adatmennyiség egyre komolyabb problémát jelent. A munkaidő negyede a felesleges adatok eltávolítása miatt megy veszendőbe, ráadásul az ehhez szükséges idő egyre nő.

Szerdán kezdődik az Information Overload Awareness Day nevű online szimpózium. A fő előadást Nathan Zeldes tartja, de felszólalnak még többek között a Xerox, a Dow Jones és a Microsoft munkatársai is. "Egy olyan lefelé tartó spirálban vagyunk, amelyik egyre gyorsabban mozog" - jelentette ki Jonathan B. Spira, a Basex New York-i tanácsadócég ügyvezetője. A társaság már 2006-ban és 2008-ban is figyelmeztetett az információs túlterhelés jelenségre, de megnyugtató megoldást azóta sem sikerült találni a problémára. A kérdéssel foglalkozó szervezetek és vállalatok által a multinacionális cégeknél (Intel, Microsoft, IBM stb.) végzett minden vizsgálat hasonlóképpen zárult.

A megkérdezett alkalmazottak és vezetők mindegyike arról panaszkodott, hogy szabályosan elárasztja őket az információs szemét és a munkanapok egynegyede (!) a felesleges adatok eltávolítására miatt megy veszendőbe. Az erre fordított idő ráadásul folyamatosan nő. Az okok közül az első helyen a munkafolyamatok különböző elektronikus kommunikációk (e-mailek, SMS-k, faxok, telefonok stb.) miatti megzavarása áll. Spira elmondta, hogy amennyiben az így kieső munkaidőt pénzre fordítjuk le, úgy a jelenség évente 900 milliárd dollárba kerül a világgazdaságnak.

"Az egésznek nincs köze ugyanakkor a munkahelyi internetezéshez, hiszen szünetekre szükség van" - tette hozzá a szakember. Spira úgy vélte, hogy sokkal inkább aggasztó, amikor valaki megállás nélkül dolgozna, de megzavarják az egymás után érkező telefonhívások, e-mailek vagy SMS-k. Mivel nincsenek prioritások, így gyakorlatilag lehetetlenné válik a munkafolyamatok határidőre való elvégzése.

A probléma megoldása az új kommunikációs formák felbukkanásával csak még nehezebbé fog válni. Az emberek ugyanis nagyon kreatívak abban, hogy olyan módszereket találjanak fel, amelyek kiválóan alkalmasak mások munkájának megzavarására. Az egyszerre több feladat elvégzésének lehetősége vagy képessége Spira szerint egyszerűen mítosz. A tapasztalatok ugyanis azt mutatták, hogy egyáltalán nem egyszerű feladat egyszerre több dolgot hatékonyan elvégezni. Spira közölte: a legnagyobb probléma az e-mailek rossz használata. Mindig ugyanis az azonnali válaszokra törekszik, függetlenül attól, hogy mennyire fontos tartalmú elektronikus levélről van szó.

A folyamat különösen azért aggasztó, mert az Intelnél már 1995-ben felfigyeltek a jelenségre és Nathan Zeldes, a cég menedzsere akkor kezdett foglalkozni az információs túlterheléssel. Az eredmény: három projekt, köztük egy e-mail mentes nap megtartása egy egész részleg számára.

A legújabb, még nyilvánosságra nem hozott Basex-tanulmány szerint az Intel nem igazán talált megnyugtató megoldást a problémára. Sem az e-mail mentes nap, sem a menedzsment által meghatározott 24 órás válaszadási határidő bevezetése nem könnyített tartós mértékben a helyzeten. A technikusok 70%-a, és a menedzserek több mint fele a rendelkezés után is azonnal megnyitotta a beérkező e-mailjeit. Az email mentes napon pedig sokan olyan leveleket írtak, amiket később küldtek el. A Quiet Time nevű heti egy szabad délelőttöt biztosító program ugyanakkor bevált és a részt vevő menedzserek és technikusok 70 százaléka azt akarja, hogy a rendszert terjesszék ki más részlegekre is.
A legújabb felmérések szerint egy vállalati dolgozót átlagosan 9-11 percenként zavarja meg egy telefonhívás, egy SMS, egy ICQ- vagy MSN-üzenet, esetleg egy e-mail. "Az elektronikus levelek vagy az információs túlterhelés csökkentésére irányuló minden kísérletnek figyelembe kell vennie az egyes személyek csoporton belüli szerepét és karakterisztikáját. A legfontosabb, hogy tudjuk: naponta mennyi információt vagyunk képesek feldolgozni" - szögezte le Spira.

Az amerikai kutatók már 2007-ben arra hívták fel a figyelmet, hogy könnyen a mailbox rabságába eshet az, aki nem tudja megállni, hogy azonnal válaszoljon az e-mailekre. Sőt, az elektronikus levéláradat akár a marihuána-fogyasztásnál is jobban csökkenti a koncentrációképességet. Maggie Jackson író szerint ez a folyamat könnyen egy digitális sötét középkorba vezetheti vissza az emberiséget, mivel eltereli a figyelmünket és könnyen megakadályozhatja az összefüggő gondolkodásunkat. A Xerox - más társaságokkal közösen - tavaly megalapította az információs túlterheltséggel foglalkozó kutatócsoportot (Information Overload Research Group, IORG), de komoly eredményt eddig ez a szervezet sem tudott elérni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kozik #16
    Az olyan kis cegeket, ahol a programozonak mindenhez ertenie kell es meg festeket is o cserel a konyvelok nyomtatojaban

    na errol van nagyba szo.

    Persze, hogy a fonok nem telefonon zaklat, hanem atjon, de az meg komolyabb interrupt, mert a masik kezemmel nem tudok valami hasznosat csinalni, hanem igenyli a tekintetem is. Ebbol a szempontbol a verbal meg komolyabb hatraltatas, mint a level. Valamint nem lehet ra delay-t rakni.
    Szinten a vonalkinyomas kis cegnel nem jellemzo, mert a hivasok 90%-a abbol az irodabol jon, ahol a fonok van, es ha foglaltat lat, mikozben ott senki nem velem beszel, akkor azert jon at, hogy kivel beszelek es miert.

    cegvezetes ha latja, hogy gond van majd biztositja szamukra a felteteleket.

    na erre ne szamits kis cegnel, ott baszogatas megy, hogy oldd meg. :D

    Igen, agyondolgozod magad a semmiert megy. evvan. de eljottem, mielott teljesen megoszultem volna, ugyhogy csuhajj.
  • kvp #15
    "Ezt a fonok melletti irodaban egy 6-8 fos cegnel marpedig nem lehet megcsinalni"

    Egy kis cegnel jobb ha atmegy a fonok es nem email-t kuld. Epp ez lenne az elektronikus kommunkacio korlatozasanak a lenyege. Egy szoban belul nehogy mar levelet kuldjenek egymasnak az emberek. Szepen beszeljek meg eloben, aminek azok az elonyei, hogy egyreszt mindenki latja, hogy van aki nem dolgozik hanem beszelget es nem igazan lehet masok elott maganugyekrol beszelni, tehat csak szakmai kommunikacio zajlik. Azt meg ki akarja hosszura nyujtani?

    "Érdemes ezt megjegyezni, mielőtt valaki kinyomná a telefont az ügyfelek előtt."

    Az ugyfelek elott ilyet senki nem csinal, de egy fejleszto, akinel az a fontos, hogy idore kesz legyen azert nyugodtan megteheti. Foleg ha meg a fonoke sem latja. A hivo fel csak azt latja, hogy foglalt a vonal, tehat bent van es csinal valamit. Viszont ha egy kisebb valalkozasnal az a par fejleszto 2 percenkent email-t es msn-t nez akkor senki nem fog dolgozni soha. Egy multinal ez meg elviselheto mert 10 ember osszessegeben elvegzi 1 munkajat vagy akad egy ember aki a masik 10 helyett dolgozik, de kis cegeknel ilyenre nincs mod.

    Ha a munkahoz nem kell valamilyen kommunikacios mod, akkor azt nem kell munkaidoben hasznalni. Ha pl. a marketingesek vagy a titkarnok azzal szorakoznak, hogy vicces korleveleket kuldenek mindenkinek akkor spam listara kell oket rakni, ha majd tenyleg akarnak valamit akkor szolnak szemelyesen.

    Persze az olyan szemelyekre akik kommunikacioval fogalkoznak (pl. uzletkotok) ez nem ervenyes, de a mernoki munkahoz nyugalom kell. Ha nincs nyugalma az embernek akkor jobb ha neki sem all dolgozni, a cegvezetes ha latja, hogy gond van majd biztositja szamukra a felteteleket. Az olyan kis cegeket, ahol a programozonak mindenhez ertenie kell es meg festeket is o cserel a konyvelok nyomtatojaban nem lehet kovetendo es elfogadhato peldanak venni. Ezek a cegek amugy is vagy csodbe mennek vagy a fejleszto agyondolgozhatja magat a semmiert. Egyik sem nyero strategia.
  • kozik #14
    Ezt a fonok melletti irodaban egy 6-8 fos cegnel marpedig nem lehet megcsinalni :-)
    #13 agree.
  • Vorpal #13
    Állásról van szó - kisebb vállalkozásokat mindez tönkretesz amit írsz.
    Érdemes ezt megjegyezni, mielőtt valaki kinyomná a telefont az ügyfelek előtt.
  • kvp #12
    Ezert van az, hogy a legtobb programozo ha konyveloprogramot kellene irnia, akkor inkabb elmenne kapalni vagy kovet torni.

    A tulterhelesre van egy jo modszer:
    -a leveleket csak orankent egyszer nezi meg a levelezoprogram, majd diszkreten jelzi, ha vannak
    -az ember orankent egyszer megnezi, hogy mi jott es mire akar valaszolni, sot mit akar egyaltalan elolvasni (ha eppen koncentral, akkor majd a kovetkezo piheno utan)
    -tobb lada van es a kevesbe fontosakat (pl. a management-tol erkezo levelek) csak naponta egyszer nezi meg az ember
    -a maganlevelezes teljesen kulon van, az nem zavarja a munkahelyi kommunikaciot
    -telefonra akkor valaszol az ember ha eppen raer (nem egyszer volt, hogy mar mobilon hivtak hogy hol vagyok, mondtam hogy az irodamban, csak le van nemitva a vezetekes), egy kollega rendszeresen kinyomja ha nincs kedve beszelgetni (foglalt jelzest ad)
    -ha tenyleg fontos akkor ugy is utanna kuldenek az embernek valakit (az elmult par evben ez osszesen egyszer esett)
    -amig nincs eleg informacio addig nem kell nekiallni a munkanak, majd a felelosok megszerzik ha latjak, hogy all minden
    -a teazas/kavezas/sorozes mindig fontosabb mint a munka, ez sokat javit az ember koncentracios kepessegen (mert kevesbe farad ki)

    Meg egy trukk:
    -ahogy Scotty tette az urszekerekben, mindenre ketszer annyi idot kell mondani, mint amennyi idore becsuljuk, igy viszonylag konnyu a leggyorsabb mernoknek lenni

    ps:
    Persze ennek ellenere csinalok neha 3-4 projektet egyszerre, de csak azert, hogy a fejlesztesi ido alatt ne unjam meg egyiket sem. Igy mindig eppen azt csinalom amihez van uj otletem. Kevesbe unalmas, mint evekig ugyanazt az egy szoftver modult javitgatni.
  • kozik #11
    Egy het alatt bevagtam a kiskereskedelemmel kapcsolatos konyvelest, ket nap alatt a vonalkodgeneralast, villanasnyi ido alatt a szamlakeszitest, meg ugy altalaban minden ilyesmit. Persze programozokent :D
  • HJ #10
    Mennyire, de mennyire ismerős a dolog!!! Hab a tortán amikor nincs meg minden fontos infó a munkához (de azért rohadt sürgős!) és félig-meddig vaktában csinálja az ember - bízva abban, hogy az lesz a végeredmény amit a főnök szeretne - csak éppen nem mondta el mi is az... Természetesen ha nem egyezik a végeredmény és a főnök kimondatlan vágya akkor: na ki a hülye?
  • BlackRose #9
    http://www.paulgraham.com/makersschedule.html
  • BlackRose #8
    Ez mind nem más mint alkalmatlan szervezés eredménye. Amikor minden összefolyik általában moslék lesz a vége... a megfelelő szervezés mindent a helyére kell tegyen, akkor is létezik zavarás de az kivételes eset nem szokásos gyakorlat. Látom most megint a problémát akarják "gyógyítani" és nem a probléma eredetét eltávolítani... de hát igy szokott az alkalmatlan és hatékonyságot nem ismerő politika/bürokrácia mindent "megoldani"...

    Mi történt a lead by example-val? Mindent a populista aktivizmusra kell hagyni? Nem hülyék az emberek csak naivak, nem elég okos lenni, nem elég tudni, alkalmazni is kell és méghozzá helyesen ezt a tudást. Amikor egy fejlett rendszerben baj van, a hatékonyság az amiben keresni kell a hibát, és fejlett rendszerben a hatékonyságot nem többel hanem kevesebbel lehet megoldani. Ha egy fejlett rendszerben több pénzt dobunk a problémára az csak növekedni fog, a hatékonyság csökkeni fog és még meszebbre kerülünk az optimálistól.
  • Ferrer #7
    Folyamatos interrupt, tizedik task, random idopontok.
    Kemény :DD