Gyurkity Péter
Az elektronikus levelek 90 százaléka spam
A Symantec némi növekedést mutatott ki a kéretlen üzeneteknél, az elkövetők azonban a botnet hálózatok mellett egyre jobban érdeklődnek a legális szolgáltatások, valamint a közösségi oldalak felhasználása iránt.
A MessageLabs által elkészített részletes felmérésből kiderül, hogy a múlt hónapban a vállalati hálózatokon megfordult összes elektronikus levelek több mint 90 százaléka volt spam. Ez némi növekedést jelent az év korábbi időszakához képest, ám nem jelent nagy meglepetést, hiszen a kéretlen levelek aránya az utóbbi években mindig is 80 és 95 százalék között helyezkedett el. Ennél jóval érdekesebb megfigyelni, hogy az elkövetők milyen módszereket alkalmaznak saját szemetük szétszórására.
Továbbra is a botnet hálózatok kialakítása, a fekete piacon történő kibérlése, valamint ezek felhasználása számít a legnépszerűbb megoldásnak. Az összes globális spam mintegy 58 százaléka indul ki a forrástól ilyen módon, a probléma méretét pedig nagyon is jól jelzi, hogy a legnagyobb ilyen hálózat - amely a Donbot nevet kapta - az összes kéretlen üzenetek 18,2 százalékáért felelős. Mindenképpen érdekes azonban, hogy egyre többen mozdulnak el a megszokott botnet hálózatoktól, hogy új, eddig kevésbé használt módszerekhez folyamodjanak, természetesen változatlan céllal: minél több kéretlen üzenetet szétszórni, továbbítani, mielőtt még a beépített hálózati szűrők érzékelnék a piszkos manővert.
Az egyik ilyen új, egyre gyakrabban használt megoldás a teljesen legális szolgáltatások, hálózatok kibérlése, mégpedig közvetlenül az internetszolgáltatóktól. A jelentés Kelet-Európát (azon belül is Romániát) említi példaként, itt ugyanis a megfigyelések szerint egyre több ilyen hálózatot használnak fel a spam terjesztésére - természetesen csak addig, amíg le nem lövik az érintett szolgáltatást.
A másik áldozatnak a közösségi oldalak számítanak, amint azt bizonyára sok FaceBook és Twitter felhasználó észlelte az utóbbi hetekben. Itt az elkövetők igyekeznek minél több felhasználónévre és jelszóra szert tenni (különböző adathalász jellegű akciókkal), hogy ezután az ismerősöknek elküldött hivatkozásokkal csábítsanak minél több internetezőt a módosított weboldalakra.
A MessageLabs által elkészített részletes felmérésből kiderül, hogy a múlt hónapban a vállalati hálózatokon megfordult összes elektronikus levelek több mint 90 százaléka volt spam. Ez némi növekedést jelent az év korábbi időszakához képest, ám nem jelent nagy meglepetést, hiszen a kéretlen levelek aránya az utóbbi években mindig is 80 és 95 százalék között helyezkedett el. Ennél jóval érdekesebb megfigyelni, hogy az elkövetők milyen módszereket alkalmaznak saját szemetük szétszórására.
Továbbra is a botnet hálózatok kialakítása, a fekete piacon történő kibérlése, valamint ezek felhasználása számít a legnépszerűbb megoldásnak. Az összes globális spam mintegy 58 százaléka indul ki a forrástól ilyen módon, a probléma méretét pedig nagyon is jól jelzi, hogy a legnagyobb ilyen hálózat - amely a Donbot nevet kapta - az összes kéretlen üzenetek 18,2 százalékáért felelős. Mindenképpen érdekes azonban, hogy egyre többen mozdulnak el a megszokott botnet hálózatoktól, hogy új, eddig kevésbé használt módszerekhez folyamodjanak, természetesen változatlan céllal: minél több kéretlen üzenetet szétszórni, továbbítani, mielőtt még a beépített hálózati szűrők érzékelnék a piszkos manővert.
Az egyik ilyen új, egyre gyakrabban használt megoldás a teljesen legális szolgáltatások, hálózatok kibérlése, mégpedig közvetlenül az internetszolgáltatóktól. A jelentés Kelet-Európát (azon belül is Romániát) említi példaként, itt ugyanis a megfigyelések szerint egyre több ilyen hálózatot használnak fel a spam terjesztésére - természetesen csak addig, amíg le nem lövik az érintett szolgáltatást.
A másik áldozatnak a közösségi oldalak számítanak, amint azt bizonyára sok FaceBook és Twitter felhasználó észlelte az utóbbi hetekben. Itt az elkövetők igyekeznek minél több felhasználónévre és jelszóra szert tenni (különböző adathalász jellegű akciókkal), hogy ezután az ismerősöknek elküldött hivatkozásokkal csábítsanak minél több internetezőt a módosított weboldalakra.