Gyurkity Péter

Webes 3D-gyorsítást akar a Mozilla

A Mozilla csatlakozott a Khronos Group felhívásához, amelyben az ágazat szereplőinek figyelmét hívják fel a 3D-gyorsítás megvalósításának jelentőségére - egy éven belül elkészülhet az első nyilvános változat.

A Firefox böngészőt fejlesztő alapítvány tulajdonképpen maga kezdeményezte a webes 3D-gyorsítás megvalósítására irányuló projekt elindítását, ebben számítanak a Khronos, valamint számos más cég és csoport segítségére. Elképzelésük szerint siker esetén hosszú évekre biztosíthatják a böngészőkben megjelenő dinamikus háromdimenziós tartalmak megjelenítését és megfelelő kezelését, amivel számos új lehetőség nyílik meg az ágazat előtt.

A projekt a Javascript, valamint az OpenGL ES 2.0 funkcionalitására, ezek előnyeire építene, a két platform egyfajta ötvözetét dolgozva ki. Kíváncsiak azonban a potenciális partnerek véleményére is, és nyitottak az esetleges további technológiák felhasználása iránt - a lényeg számukra, hogy minél szélesebb körű összefogás alakuljon ki a nagyobb szereplők között, ezzel is közelebb hozva a debütálás időpontját. Úgy vélik, hogy nagyjából 12 hónapra lesz majd szükség az első nyilvános fejlesztői csomag megjelenésére, onnantól kezdve pedig gyorsan általánossá válhatnak a böngészőkben megjelenő 3D-tartalmak.

Egy ilyen platform megjelenése számos területen bizonyulhatna hasznosnak, elég csak a Second Life és a hasonló virtuális világokra, vagy akár a népszerű közösségi oldalakra gondolni. Előbbiek immár közvetlenül a böngészőkben is megjelenhetnének (amire egyébként a Second Life esetében külső fejlesztések révén most is van lehetőség), utóbbiak pedig saját háromdimenziós térrel egészíthetnék ki szolgáltatásaikat.

Emellett persze számos más játék és egyéb szoftver is felbukkanhatna a böngészőkben, a kérdés már csak az, hogy az ágazat szereplőinek érdeklődését mennyiben tudják majd felkelteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #25
    azért, mert az SL csak nemrég óta van.
  • johnsmitheger #24
    Befáradnék én bárhova, ha az lenne a jobb, de a javafx, sl, flash-ből a flash jött ki. Ennyi.
  • hol9672 #23
    SilverLight : az M$ azt akarja, hogy befáradjunk a száni kis zsákutcájába, egy olyan formátumot használjunk, amit kizárólagosan ő tart kézben (szabadalmak, licenszek).
  • johnsmitheger #22
    Bakker, igazad van és ezt le is teszteltem: Flash 3D
    Amikor a flash configban kiapcsoltam a HW accelerationt semmi sem változott és 35% körül izgatta a procimat. Hm... Ez rossz hír, viszont szeretném látni ugyanezt a forgó kockát html, javascriptel, de úgy, hogy minden böngészőben fusson :DDDD Na ezt szeretné a mozz
    Csak egy komment: ugyanezen a linken van egy silverlight, ami ezt a kockát megtekeri, viszont 21% CPU load-dal. A SL-ban áhítozzák a 3D gyorsítást és állítólag ki fog jönni 2020 körül. Pár frame után észrevehető, hol csalnak a silver light (inkább csak iron light) implementációban: a textúra feszítése menet közben torzítja a textúrát, mert nem számol rendesen, hogy gyors maradhasson. Ezt sajna szemmel is látni és ordít, hogy sz@r az egész. Így lehet 21%-ot elérni... Ez is rossz hír :)
  • balee66 #21
    Volt, akinek már eszébe jutott ;)
    3D-s gyorsítás az Operában?
  • Gerygrey #20
    Na végre, azt hittem mindenki szövegértési problémákkal küszködik.

    Igen, ma is lehet 3D-s cuccokat csinálni Flashben vagy akármiben, csak épp a proci vért izzad mire lerendereli, miközben a videokártyád tétlenül végignézi :) Így fordulhat elő hogy egy komolyabb flashjáték quad procival szaggat, függetlenül attól, hogy HD4870 vagy valami integrált szutyok van a gépben. Ezen szeretne változtatni a Mozilla, én pedig csak azt nem értem hogy ez eddig miért nem jutott már régesrég eszébe valakinek...
  • balee66 #19
    Itt most végülis nem a nyelvről van ám szó, hanem a gyorsításról. A nyelv csak másodlagos: hogy most JS-ből, Flashből, SilverLigth-ból vagy bármiből programozunk 3D-t, az végülis mindegy, a lényeg, hogy maguk a böngészők támogassák a 3D-s hardveres gyorsítást.
    A legjobb szerintem egy bináris API lenne, amit több nyelvből is el tudunk érni. Ilyen bináris API meg már van pár, OpenGL, DirectDraw, stb. A lényeg, hogy a böngészű tudjon kapcsolatot teremteni ezzel az API-val.
  • johnsmitheger #18
    Tetszik és nagyon hasonlít az SVG-re SVG in HTML

    Maga az SVG is bővülhetne, de ami nagyon tetszik, hogy egy sz@ros oldal megjelenítése HTML, CSS, JS, pici XML, egy csipet a böngésző specifikus cuccokból, és persze a szerver oldalnak is működni kellene :)))) Kérdés, hogy a W3 konzorcium eddig mire várt?? Igérgették, hogy 2020-ra tényleg összemossák a szemetet, de addigra lesz majd 52 féle böngésző mondjuk :D Erre jön a flash és működik. Hm fura, de valóban igaz, hogy a 3D gyorsítás "csak" teljes képernyős módban működik, de a cikkben még csak terv van erről. Melyik a jobb egy működő cucc, amit még csiszolni kell, vagy egy igéret? Ja és a JS memória szivárgása kis adatmennyiségeknél is szívás. Megnézném, hogy szészivárog a browser agya pár textúrától :D Majd ha bezárok egy fület és tényleg csökken a memória felhasználás, akkor elhiszem, hogy érdemes 3D-n gondolkodni. Amíg a megaalap memo kezelés se megy, csak ugatni lehet a 3D-t :DDDD
  • Sanyix #17
    minden 3d vektoros(kivéve a voxel), miért kéne ezen túllépni?
    Inkompatibilitásnál van rosszabb még a felsoroltakon kívül is:
    digitális domborzat ábrázolás... 6456456456 féle formátum, nagy része nehezen konvertálható másikra, főleg mert 53453453 féle program van, és mind csak párat támogat. Tehát van hogy egy formátumból egy másikra akarsz alakítani, akkor 5 programon keresztül kell átkonvertálgatni, és ha nem kompatibilis, akkor levágja a csúcsokat, összenyomja a területet, stb :D
  • MacropusRufus #16
    anó volt valami vrml (Virtual Reality Modeling Language).
    miért nem erre építenek?
    (Igaz régen foglakoztam vele és most foggalmam sincs, hogy túllépet-e a vektoros ábrázoláson a nyelv vagy sem)
    Vagy az a baj (szokásos), hogy ilyen már van és kell egy új (lásd: kismillió kép formátum, MS JAva inkompatibilítása a SUN Java szabványával, stb... csak azért, hogy legyen még egy.)