Gyurkity Péter
2009 - a CD utolsó karácsonya?
A Gartner úgy véli, hogy a nagy zenekiadóknak végleg el kell mozdulniuk a hagyományos bázisról és 2010-ben már nem támaszkodhatnak az egyre gyorsabba visszaszoruló zenei CD-eladásokra.
A Gartner által közzétett elemzés arra mutat rá, hogy a CD-eladások nemcsak az Egyesült Államokban, hanem világszerte egyre gyorsabb ütemben csökkennek. Ez hamarosan arra kényszerítheti az eleinte nagyon is habozó, az utóbbi 1-1,5 évben pedig a hezitálást szép lassan feladó kiadókat, hogy egyre erőteljesebben forduljanak az online eladások felé.
A tengerentúlon fontos mutató, hogy 2012-re a háztartások 77 százalékában, azaz mintegy 96 millió otthonban lesz megtalálható szélessávú internetelérés, ez pedig tovább fűtheti az érdeklődést a (fizetős) online tartalmak iránt. Tavaly az USA-ban a teljes bevétel 23 százalékát, világszerte pedig 15 százalékát adták az online zenei platformok, a CD visszaszorulására pedig jellemző adat, hogy míg 2005-ben az amerikai bevétel 91 százalékát tették ki, addig tavaly már csak 77 százalékra futotta. Mindez azt jelzi, hogy ami nagyon jól bevált 1985 és 2000 között, már nem igazán működik többé a piacon.
A Gartner többek között azzal érvel az online platformok erősebb támogatása mellett, hogy a nagy számban gyártott fizikai formátumok visszafogásával a kiadók megspórolhatnák a gyártási költségeket - zenei korongok csak a vásárló kifejezett kívánságára készülnének, jóval kisebb számban, így nem kellene előre kikalkulálni a várható keresletet. Tisztában vannak ugyanakkor azzal is, hogy nagyon nehéz lesz a kiadóknak elmozdulniuk a jól megszokott, kényelmes helyzetből, ezzel azonban nem várhatnak tovább.
A tajvani lemez- és lejátszógyártók időközben jelezték, hogy nem tartanak egy újabb formátumháborútól a kínai CBHD (China Blue High-definition Disc) felbukkanása kapcsán, amely elsősorban a HD DVD alapjaira épít. A platformot ugyanis kizárólag a piac kínai szereplőinek egy része támogatja, a szigetország fontosabb nevei nem hajlandók ezzel foglalkozni, így valóban csekély az esély arra, hogy a formátum komoly riválisként jelenhet meg a Blu-ray által uralt szegmensben.
A Gartner által közzétett elemzés arra mutat rá, hogy a CD-eladások nemcsak az Egyesült Államokban, hanem világszerte egyre gyorsabb ütemben csökkennek. Ez hamarosan arra kényszerítheti az eleinte nagyon is habozó, az utóbbi 1-1,5 évben pedig a hezitálást szép lassan feladó kiadókat, hogy egyre erőteljesebben forduljanak az online eladások felé.
A tengerentúlon fontos mutató, hogy 2012-re a háztartások 77 százalékában, azaz mintegy 96 millió otthonban lesz megtalálható szélessávú internetelérés, ez pedig tovább fűtheti az érdeklődést a (fizetős) online tartalmak iránt. Tavaly az USA-ban a teljes bevétel 23 százalékát, világszerte pedig 15 százalékát adták az online zenei platformok, a CD visszaszorulására pedig jellemző adat, hogy míg 2005-ben az amerikai bevétel 91 százalékát tették ki, addig tavaly már csak 77 százalékra futotta. Mindez azt jelzi, hogy ami nagyon jól bevált 1985 és 2000 között, már nem igazán működik többé a piacon.
A Gartner többek között azzal érvel az online platformok erősebb támogatása mellett, hogy a nagy számban gyártott fizikai formátumok visszafogásával a kiadók megspórolhatnák a gyártási költségeket - zenei korongok csak a vásárló kifejezett kívánságára készülnének, jóval kisebb számban, így nem kellene előre kikalkulálni a várható keresletet. Tisztában vannak ugyanakkor azzal is, hogy nagyon nehéz lesz a kiadóknak elmozdulniuk a jól megszokott, kényelmes helyzetből, ezzel azonban nem várhatnak tovább.
A tajvani lemez- és lejátszógyártók időközben jelezték, hogy nem tartanak egy újabb formátumháborútól a kínai CBHD (China Blue High-definition Disc) felbukkanása kapcsán, amely elsősorban a HD DVD alapjaira épít. A platformot ugyanis kizárólag a piac kínai szereplőinek egy része támogatja, a szigetország fontosabb nevei nem hajlandók ezzel foglalkozni, így valóban csekély az esély arra, hogy a formátum komoly riválisként jelenhet meg a Blu-ray által uralt szegmensben.