Napi Online
Tartja magát a CD forgalma
Húsz éve gurult le az első CD a gyártósorról Magyarországon, ám azóta is töretlen a kereslet az audio CD iránt - mondta Baráth István, a Közép-Európában iparágteremtő VTCD Videoton Kompaktlemez-gyártó Kft. ügyvezetője.
A tárolókapacitása alapján akár "ócskavasnak" is minősíthető korong természetesen nem veszi fel a versenyt az újabb hangtechnikai vívmányokkal, de ez nem vezet kimutatható forgalomcsökkenéshez - Baráth szerint az utóbbi két-három év a konstans gyártási mutatók ellenére jelentős piaci átrendeződést hozott.
A felhasználás szerinti összetétel változott elsősorban. Egyrészt a külpiacokra gyártott mennyiség mára lényegesen meghaladja a hazai megrendeléseket, másrészt a zenei tartalommal bíró audio CD-k mennyisége folyamatosan csökken, ugyanis a műsoros hanghordozók köre mára túlnőtt a zenei felhasználáson - mondta Baráth. A jelenség hátterében a szépirodalmi műveket tolmácsoló hangoskönyvek felfutása áll, ami kompenzálja a zenei CD-k térvesztését.
Ettől függetlenül az új disztribúciós technológiák megjelenése rendkívül érzékenyen érinti a gyártókat, mivel minden internetes letöltés egy-egy lemezzel csökkenti a gyártási igényt - tette hozzá az ügyvezető. Ez viszont nem jelenthet megsemmisítő csapást az iparágra a következő tíz-tizenöt évben sem, mert más igényt elégít ki a professzionális kivitelű CD, és mást annak letöltött verziója. A magyar könnyűzenei klasszikusok például a letöltések ellenére is szinte évről évre változatlan mennyiségben fogynak, valamint a hangoskönyv piacának további erősödése is egyre több könyvkiadót vonz - tette hozzá Baráth.
Máshogy vélekedik a helyzetről Musinger Ágnes, aki a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének ügyvezető igazgatójaként a gyártó pozíciójához képest "közelebb áll" a végfogyasztókhoz. A cd-piac fennmaradását ő sem vitatta, viszont közel sem látja rózsásnak a helyzetet. Sajnos a műsoros hanghordozók piacának egészét tendenciózus csökkenés jellemezte az elmúlt években és a folyamat további zsugorodást eredményez. A 2007-es időszakhoz képest már most több mint tízszázalékos csökkenést mutatnak az eladási adatok - tájékoztatott Musinger.
A hanghordozók elsődleges fogyasztói rétegét ugyanis eddig a zenehallgató fiatalok adták, ők viszont mostanra elsősorban a világhálóról jutnak hozzá kedvenceikhez. A műsoros hanghordozók piaca jobb híján a középkorúak vásárlóerejére alapoz. Ők a külföldi előadók közül a mainstream-produkciókat preferálják, illetve a hazai repertoárt vásárolják meg CD-n - utalt a magyar könnyűzene "kivételezett helyzetére" a hanglemezkiadó. Valamilyen mértékben megmarad a CD, ám a tömeges fogyasztást tekintve minden bizonnyal az online elérésé a jövő, legalábbis a zenei tartalmú lemezeket illetően - közölte Musinger.
A tárolókapacitása alapján akár "ócskavasnak" is minősíthető korong természetesen nem veszi fel a versenyt az újabb hangtechnikai vívmányokkal, de ez nem vezet kimutatható forgalomcsökkenéshez - Baráth szerint az utóbbi két-három év a konstans gyártási mutatók ellenére jelentős piaci átrendeződést hozott.
A felhasználás szerinti összetétel változott elsősorban. Egyrészt a külpiacokra gyártott mennyiség mára lényegesen meghaladja a hazai megrendeléseket, másrészt a zenei tartalommal bíró audio CD-k mennyisége folyamatosan csökken, ugyanis a műsoros hanghordozók köre mára túlnőtt a zenei felhasználáson - mondta Baráth. A jelenség hátterében a szépirodalmi műveket tolmácsoló hangoskönyvek felfutása áll, ami kompenzálja a zenei CD-k térvesztését.
Ettől függetlenül az új disztribúciós technológiák megjelenése rendkívül érzékenyen érinti a gyártókat, mivel minden internetes letöltés egy-egy lemezzel csökkenti a gyártási igényt - tette hozzá az ügyvezető. Ez viszont nem jelenthet megsemmisítő csapást az iparágra a következő tíz-tizenöt évben sem, mert más igényt elégít ki a professzionális kivitelű CD, és mást annak letöltött verziója. A magyar könnyűzenei klasszikusok például a letöltések ellenére is szinte évről évre változatlan mennyiségben fogynak, valamint a hangoskönyv piacának további erősödése is egyre több könyvkiadót vonz - tette hozzá Baráth.
Máshogy vélekedik a helyzetről Musinger Ágnes, aki a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének ügyvezető igazgatójaként a gyártó pozíciójához képest "közelebb áll" a végfogyasztókhoz. A cd-piac fennmaradását ő sem vitatta, viszont közel sem látja rózsásnak a helyzetet. Sajnos a műsoros hanghordozók piacának egészét tendenciózus csökkenés jellemezte az elmúlt években és a folyamat további zsugorodást eredményez. A 2007-es időszakhoz képest már most több mint tízszázalékos csökkenést mutatnak az eladási adatok - tájékoztatott Musinger.
A hanghordozók elsődleges fogyasztói rétegét ugyanis eddig a zenehallgató fiatalok adták, ők viszont mostanra elsősorban a világhálóról jutnak hozzá kedvenceikhez. A műsoros hanghordozók piaca jobb híján a középkorúak vásárlóerejére alapoz. Ők a külföldi előadók közül a mainstream-produkciókat preferálják, illetve a hazai repertoárt vásárolják meg CD-n - utalt a magyar könnyűzene "kivételezett helyzetére" a hanglemezkiadó. Valamilyen mértékben megmarad a CD, ám a tömeges fogyasztást tekintve minden bizonnyal az online elérésé a jövő, legalábbis a zenei tartalmú lemezeket illetően - közölte Musinger.