Berta Sándor
Jön az első szabadon másolható CD
Tizenhat ismert művész nemrég úgy döntött, hogy kiad egy olyan CD-t, amelyet bárki szabadon terjeszthet és csereberélhet akár az interneten is, anélkül, hogy az illetőnek bármilyen jogi következménytől tartania kellene.
Hamarosan megjelenik az első, a Creative Commons-licensz hatálya alá eső zenei CD. Az ügy érdekessége, hogy a 16 művész többsége a legnagyobb zenei kiadókkal áll szerződésben és hogy korábban pont ezek a kiadók indították a szerzői jogsértések miatti perek túlnyomó részét. A The Wired CD: Rip.Sample.Mash.Share nevet viselő albumot a Wired magazin szerkesztői állították össze. A Beastie Boys, David Byrne és más előadók dalait tartalmazó korongot az úgynevezett Creative Commons-licenc értelmében akár online is lehet majd másolni, a számokról remixek készíthetők és a dalok részletei is szabadon felhasználhatók.
A CD-t mellékelik a magazin novemberi számához is, és csak így 750 000 emberhez juthat el. Ezen kívül a David Byrne egyik közeljövőben megrendezett koncertjére kilátogatók is megkapják majd az albumot. A licensz névadója, a Creative Commons egyébként egy non-profit szervezet. Magát a licenszet Lawrence Lessig professzor, a Stanford Law School munkatársa dolgozta ki.
A Creative Commons-licensz sikere egyre nagyobb, ezt támasztja alá, hogy már több ország, köztük az Egyesült Államok, Finnország, Hollandia, Japán, Brazília is csatlakozott az elfogadásáról szóló megállapodáshoz. Bár a zenei kiadók többsége még mindig ódzkodik bármilyen alternatív értékesítési megoldástól, a példa is azt mutatja, hogy a jövőben nemcsak a fájlcserélő hálózatokkal, hanem ezzel a módszerrel is számolni kell.
Mindkét rendszer egy olyan lehetőség, amely biztosíthatja, hogy olyan előadók is ismertté váljanak, akiknek nincs pénze önmaguk reklámozására. A már ismert művészek is újabb rajongókat szerezhetnek maguknak és további CD-ket adhatnak el, ha felismerik az új licenszben és a fájlcserélő hálózatokban rejlő lehetőségeket. Chris Anderson, a Wired magazin főszerkesztője úgy véli, hogy a Creative Commons lehet az a kompromisszumos megoldás, ami az előadók és a zenekarok számára az olcsó, ugyanakkor legális megjelenési lehetőséget jelenti és a fájlcserélő hálózatok üzemeltetői is kapnak egy esélyt arra, hogy bebizonyítsák: az ilyen rendszerek a legális célokat is támogatják.
Hamarosan megjelenik az első, a Creative Commons-licensz hatálya alá eső zenei CD. Az ügy érdekessége, hogy a 16 művész többsége a legnagyobb zenei kiadókkal áll szerződésben és hogy korábban pont ezek a kiadók indították a szerzői jogsértések miatti perek túlnyomó részét. A The Wired CD: Rip.Sample.Mash.Share nevet viselő albumot a Wired magazin szerkesztői állították össze. A Beastie Boys, David Byrne és más előadók dalait tartalmazó korongot az úgynevezett Creative Commons-licenc értelmében akár online is lehet majd másolni, a számokról remixek készíthetők és a dalok részletei is szabadon felhasználhatók.
A CD-t mellékelik a magazin novemberi számához is, és csak így 750 000 emberhez juthat el. Ezen kívül a David Byrne egyik közeljövőben megrendezett koncertjére kilátogatók is megkapják majd az albumot. A licensz névadója, a Creative Commons egyébként egy non-profit szervezet. Magát a licenszet Lawrence Lessig professzor, a Stanford Law School munkatársa dolgozta ki.
A Creative Commons-licensz sikere egyre nagyobb, ezt támasztja alá, hogy már több ország, köztük az Egyesült Államok, Finnország, Hollandia, Japán, Brazília is csatlakozott az elfogadásáról szóló megállapodáshoz. Bár a zenei kiadók többsége még mindig ódzkodik bármilyen alternatív értékesítési megoldástól, a példa is azt mutatja, hogy a jövőben nemcsak a fájlcserélő hálózatokkal, hanem ezzel a módszerrel is számolni kell.
Mindkét rendszer egy olyan lehetőség, amely biztosíthatja, hogy olyan előadók is ismertté váljanak, akiknek nincs pénze önmaguk reklámozására. A már ismert művészek is újabb rajongókat szerezhetnek maguknak és további CD-ket adhatnak el, ha felismerik az új licenszben és a fájlcserélő hálózatokban rejlő lehetőségeket. Chris Anderson, a Wired magazin főszerkesztője úgy véli, hogy a Creative Commons lehet az a kompromisszumos megoldás, ami az előadók és a zenekarok számára az olcsó, ugyanakkor legális megjelenési lehetőséget jelenti és a fájlcserélő hálózatok üzemeltetői is kapnak egy esélyt arra, hogy bebizonyítsák: az ilyen rendszerek a legális célokat is támogatják.