Berta Sándor
Korai még temetni az audio CD-t
Korábban már többször is a halálhírét költötték a jó, öreg Compact Discnek, ám a legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy még jó ideig találkozhatunk majd vele a boltokban.
A Compact Disc, vagyis a CD máig az egyik legsikeresebb adattároló eszköz tudott maradni. Bár kétségtelen, hogy napjainkban rohamosan egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a korábban a CD leváltására kifejlesztett DVD is, ám a CD képzeletbeli első helyét még jó darabig nem veszélyezteti majd senki és semmi. Mindez a Jupiter Research nevű piackutató cég legújabb tanulmányából derült ki. A vállalat azt vizsgálta, hogy az audio CD, mint "legelterjedtebb zenei formátum" egyeduralmát veszélyezteti-e valami.
A Jupiter Research becslései szerint 2009-ig az európai felhasználók 836 millió eurót fognak kiadni a digitális zenei letöltésekért, illetve az internetes rádiók bérleti díjaiért. Ez az összeg körülbelül a 10,2 milliárd euró értékűre becsült európai zenei piac nyolc százalékát teszi majd ki. Csak összehasonlításul: a zenei piac több, mint 90 százalékát jelenleg az audio CD-eladások teszik ki, tehát az adattároló korong valóban sikertörténetet ír. Az első audio CD 1982-ben jelent meg, s azóta - vagyis több, mint 22 éve - az ezüstkorongok uralma töretlen.
1982-ben a Bayer, a Philips és a PolyGram közösen fejlesztette ki a Compact Discek technológiáját. A CD-szabvány specifikációit pedig az úgynevezett Red Bookban (IEC-908), vagyis Vörös Könyvben rögzítették. Annak ellenére, hogy a különböző piackutató cégek előrejelzéseit óvatosan és megfelelő mértékű szkepticizmussal kell kezelni, mindenki egyetért abban, hogy az audio CD tagadhatatlanul a mai napig az egyik legkeresettebb médiacikk.
A Forrester Research piackutató cég egyébként alig egy hónappal ezelőtt még azt prognosztizálta, hogy 2009-ben a legálisan letöltött zeneszámok és zenei albumok piaci értéke 3,5 milliárd euró lesz és a digitális zenei eltöltések az európai zenei piac körülbelül 30 százalékát teszik ki.
A Jupiter Research elemzője, Mark Mulligan azonban a saját igazuk mellett kardoskodik, mondván: tény, hogy nagy mértékben megnőtt a zenei eltöltések száma, ám az audio CD-eladásokat ez még mindig nem veszélyezteti, és véleménye szerint a digitális zenei letöltések soha nem lesznek képesek felváltani az audio CD-t. Mark Mulligan közölte, hogy ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy bár az olyan médialejátszó készülékekből, mint amilyen például az iPod egyre több talál gazdára, ám ennek ellenére a különböző, egymással inkompatibilis zenei formátumok és a másolásvédelmi technológiák alkalmazása meggátolja a digitális zenei letöltések térhódítását a zenei piacon.
A Compact Disc, vagyis a CD máig az egyik legsikeresebb adattároló eszköz tudott maradni. Bár kétségtelen, hogy napjainkban rohamosan egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a korábban a CD leváltására kifejlesztett DVD is, ám a CD képzeletbeli első helyét még jó darabig nem veszélyezteti majd senki és semmi. Mindez a Jupiter Research nevű piackutató cég legújabb tanulmányából derült ki. A vállalat azt vizsgálta, hogy az audio CD, mint "legelterjedtebb zenei formátum" egyeduralmát veszélyezteti-e valami.
A Jupiter Research becslései szerint 2009-ig az európai felhasználók 836 millió eurót fognak kiadni a digitális zenei letöltésekért, illetve az internetes rádiók bérleti díjaiért. Ez az összeg körülbelül a 10,2 milliárd euró értékűre becsült európai zenei piac nyolc százalékát teszi majd ki. Csak összehasonlításul: a zenei piac több, mint 90 százalékát jelenleg az audio CD-eladások teszik ki, tehát az adattároló korong valóban sikertörténetet ír. Az első audio CD 1982-ben jelent meg, s azóta - vagyis több, mint 22 éve - az ezüstkorongok uralma töretlen.
1982-ben a Bayer, a Philips és a PolyGram közösen fejlesztette ki a Compact Discek technológiáját. A CD-szabvány specifikációit pedig az úgynevezett Red Bookban (IEC-908), vagyis Vörös Könyvben rögzítették. Annak ellenére, hogy a különböző piackutató cégek előrejelzéseit óvatosan és megfelelő mértékű szkepticizmussal kell kezelni, mindenki egyetért abban, hogy az audio CD tagadhatatlanul a mai napig az egyik legkeresettebb médiacikk.
A Forrester Research piackutató cég egyébként alig egy hónappal ezelőtt még azt prognosztizálta, hogy 2009-ben a legálisan letöltött zeneszámok és zenei albumok piaci értéke 3,5 milliárd euró lesz és a digitális zenei eltöltések az európai zenei piac körülbelül 30 százalékát teszik ki.
A Jupiter Research elemzője, Mark Mulligan azonban a saját igazuk mellett kardoskodik, mondván: tény, hogy nagy mértékben megnőtt a zenei eltöltések száma, ám az audio CD-eladásokat ez még mindig nem veszélyezteti, és véleménye szerint a digitális zenei letöltések soha nem lesznek képesek felváltani az audio CD-t. Mark Mulligan közölte, hogy ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy bár az olyan médialejátszó készülékekből, mint amilyen például az iPod egyre több talál gazdára, ám ennek ellenére a különböző, egymással inkompatibilis zenei formátumok és a másolásvédelmi technológiák alkalmazása meggátolja a digitális zenei letöltések térhódítását a zenei piacon.