MTI

Féner Tamás: fényképezni jó!

Féner Tamás fotóművész a napokban ünnepelte 70. születésnapját. Sokoldalú ember, riporter, szociológus, szerkesztő, rangos szakmai díjak birtokosa, aki már bő öt évtizede van ezen a pályán. Kérdésekre válaszolva a fotózás mai átalakulásáról beszélt, amely a képet hovatovább a kommunikáció meghatározó fontosságú eszközévé teszi.

A médiaszakértők által jól leírt paradigma- vagy korszakváltásról van szó, amikor a lineáris, vagyis a szövegre alapozott társadalom helyébe a sík társadalom lép, amely a képen alapul. Mindenről képeket várnak az emberek, hovatovább magáról a Bibliáról is. Most vált igazán demokratikussá a fényképezés, hiszen mindenki készíthet képet - bár ez nem ugyanazt jelenti, mint régen. Illúzió azonban, hogy most már korlátlanul lehet fotózni, mert igaz ugyan, hogy manapság nem kell film a fényképezéshez. Ám ettől még nem lesz olcsóbb is ez a tevékenység, mert a digitális gépeket részben fizikai, részben erkölcsi avulásuk okán akár két-három évenként cserélni kell" - figyelmeztet Féner Tamás, aki szerint a másik gond az új technikával abból adódik, hogy a fényképezés technológiai lehetőségei messze meghaladják azt a koncepciót, amellyel a képet készítik. A felvételt már a készítés pillanatában közszemlére lehet tenni.

A képi minőséget az egyik oldalon tehát a tömeges fotótermelés, a másikon az egyidejűség befolyásolja - ezek új és korántsem csak üdvözlendő jelenségek. "A fotózás régen rejtélyes folyamat, bűvészkedés volt, a fotós fekete kendő alá bújt, élesre állított - ma mindez megszűnt. Azelőtt még a hivatásos fotós számára is torok­szo­rí­tó izgalmat jelentett, hogy amikor előhívják a filmjét, lesz-e rajta valami. A most özönlő képtömeggel más a baj: Korlátlan, kezelhetetlen, szerkeszthetetlen, karban­tart­ha­tat­lan és kivá­laszt­ha­tat­lan" - sorolja a fosztó­kép­zős jelzőket. "Harminchat képet - ennyi kocka van egy tekercs 35 milliméteres filmen - fel lehet dolgozni, ki lehet belőle választani a megfelelőt, 300-ból már legfeljebb mátrix-elv alapján, mondjuk minden tizenötödiket használnak, a többit eldobják."

A hivatásos fotós számára a korszerű gépek hátán lévő kis képernyő, amelyen megjelenik a kép, kétes jótétemény. "A fotós vadul nézi, mint csinált egy másodperccel korábban, és rögtön arra gondol, hogy az eredményt a következő időpillanatban továbbítani kell a szerkesztőségbe vagy a televízióhoz, a felhasználóhoz. Így elveszti az élő kapcsolatot magával a történéssel. Henri Cartier-Bresson, a francia fotó klasszikusa azt mondta, hogy a fényképezés előtt is, utána is lehet gondolkodni, de közben nem, mert a fotózással együtt kell élni, meg kell ragadni a pillanat varázsát. Ez a varázs törik meg, mert állandóan a képernyőt kell bámulni" - vázolja a dilemmát Féner Tamás.

A csak elektronikusan rögzített képek sorsát még bizonytalanabbnak látja, mint a filmen tároltakét. "Hiába tanul meg manapság a nagymama is számítógépet kezelni: még ha meg is őrzi, el is menti számítógépre vagy lemezre a neki küldött családi fotót, a számítógép elavul, 10-15 év múlva a CD-ről is újra kellene írni a felvételt - de ki fogja ezt megtenni? Régen a családi fotó ott volt az imakönyvben vagy a sublót mellett. A digitális korral meg fog szakadni a társadalom vizuális kontinuitása: nem azért, mert nincs pénz, hanem mert ennek nincs meg a kultúrája, a hagyománya, a termelési módja."

"Igaz, az 1960 előtti, nitrát alapú filmre is megsemmisülés vár, de az ezután megjelent műanyagalapú filmen biztonságban voltak a felvételek. Az 1990, de főleg az 1995 után készülő képek zöme viszont elvész, mert amit nem használnak fel azonnal, azt a szerkesztő törli az elektronikus memóriából, eldobja. 1956-ról még sok eldugott vagy fel nem használt filmes anyag kerül elő, ezeket elő lehet venni a korról folytatott új kutatásokhoz - napjainkról ilyen tartalék nem fog fennmaradni."

A múltba tekintve örömmel üdvözli viszont Féner Tamás hogy a művészi fotózás - amelyben a külföldre kényszerült magyar mesterek, mint Brassai, Capa, Kertész, Reismann, Munkácsi a legnagyobbak között vannak - mára mind elismertebb világszerte. Jó, hogy Magyarországon is mind nagyobb rangja és ára van a vintage - az eredeti negatívról készült korabeli - felvételeknek, bár ez a folyamat csak most kap erőre. A művészi fotó jövője? Féner Tamás a fényképszerű és a festői ábrázolás útját különbözteti meg, mindkettőnek van jogosultsága. A sajtófotó holnapjáról nem óhajt találgatásokba bocsátkozni, hiszen már nyakunkon az online fotó is, amelynek ismét csak új törvényszerűségei rajzolódnak ki és formálódnak.

Saját munkásságáról szólva a fotóművész az általa mindig szem előtt tartott szociológiai célt tartja fontosnak, az emberi közösségek megörökítését (amiről számtalan riportja mellett több méltán híres kötete tanúskodik). Módszeréről szólva pedig annak fontosságát, hogy azok, akiket lencsevégre vett, elfogadták a jelenlétét, esetleg éppenséggel meghívták azokhoz az alkotási fázisokhoz, amelyekről tudták, hogy őt különösen érdeklik, foglalkoztatják. De büszke arra is, hogy a 30 éve általa megörökített bányász, akinek tárnáját nemrég bezárták, neki mondta el gondját: "Apám, most mi lesz velünk?". Ez többet jelent számára, mint kiállításainak megnyitóin hajlongani (amire különben több tucat megtisztelő alkalma volt határokon innen és túl).

És mit üzen a mester azoknak, akik most veszik kezükbe a kamerát? A válasz: Higgyék el, hogy fényképezni jó, hogy a fényképezés örömszerző tevékenység!"

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabo #8
    Nem vagyok profi, de...
    A National Geographic Fotóiskola könyvsorozata szerintem jó választás az alapok elsajátításához. Az alapokon kívül a könyvek teli vannak jól használható tanácsokkal és tippekkel is. (Persze a könyv csak akkor ér valamit, ha a benne lévő tanácsokat valaki meg is fogadja.)
    Ezen kívül érdemes minél többet gyakorolni és érdemes más fotósok anyagait is tanulmányozni. Ha el tudod viselni a kritikát, akkor tedd közszemlére a képeidet valamelyik fotós fórumon és kérj véleményt róla. Lehetőleg olyan fórum legyen, ahol nem csak szembedicsérnek mindenkit, hanem valódi kritikát írnak. (Még ha ez néha tömör és velős is...)
    Itt az SG-n a Digitális és analóg fotográfia topik pl. ilyen.
    De talán a legfontosabb, legyél önmagad legfőbb kritikusa!
  • paat #7
    Bevallom őszintén, én is a szemétgyártók közé tartozom, 1-1 túra alkalmával simán ellövök 1 GB képet, amit mondjuk 50MB-ban is össze tudott volna foglalni egy ügyes fotós. Elolvastam néhány cikket a neten, elolvastam 2 kezdőknek szóló könyvet, de ahogy sejtettem, nem sokat érnek. Próbálok gyakorolni, de nem túl sok sikerrel.
    Aki profi, adhatna tippeket, hogy miből tanulhatnék. Nem akarok profi lenni, időm sincs, de azért mégis illendő kicsi érteni ehhez is.
  • kjasfhasdfasd #6
    Miért veszélyes, hogy bárki feltöltheti a képeit? Szerintem épp ez a jó az egészben. Megosztani az emléket, a pillanatot, megpróbálni más szemével látni
  • kjasfhasdfasd #5
    Mi számít elektronikus szemétnek? Egy rosszul megkomponált kép? Amihez fűződik valami szép emlék vagy gondolat vagy a parlamentről készült képek mondjuk a 90-ediktől?
    Az biztos, hogy a filmes gépeknél 24-36 kocka behatárolta a lövöldözést. Gondolom általában volt benne pár ami nem is sikerült, így azért más lehetett fotózni.
    Én is analóggal kezdtem, és tényleg megválogatja az ember, hogy mire pazarol el egy kockát... digitálisnál mindenről lehet képet készíteni, tárkapacitás nagyjából végtelen.
  • Gabe Dearborne #4
    Igen, sko igazság van a cikkben - és sok túlzás is. Nem lehet ennyire élesen elhatárolni a digitális fotózást az analógtól. Aki az utóbbival kezdte annak idején, és "menet közben" váltott digitálisra, az szerintem nem fog szakítani a tárolással sem, és a felvételei ugyanúgy megmaradnak az utókor számára, mint hogyha filmen rögzítette volna őket. A baj nem a minőséggel van, hanem a mennyiséggel. Olyan hatalmas volumenű képanyag születik manapság, hogy azt képtelenség megfelelően kezelni. Kiválasztani az értékeset a silány közül, még hagyján. De értékes is sok van. Silány meg még több.

    Én speciel nem felejtem el átélni a pillanatot. Számomra a fotózás ugyanolyan izgalom, mint analóg korában volt. Még az ismeretlen eredmény izgalma is megmarad, mert személy szerint én nem szeretem használni a kis képernyőt. Nem is látnám sok hasznát, lévén igen apró. Képminőséget semmiképpen sem bíznék rá. Tehát ha kimozdulok fotózni (természetfotós vagyok), akkor legkorábban csak otthon, a túra után látom a felvételeket, amikor felteszem őket a számítógépre. NEM IS AKAROM KORÁBBAN LÁTNI. Hadd maradjon meg egy cseppnyi a rizikóból.

    Gondolkodni... Igazad van. Néhai tanítómesterem azt súlykolta belém - és kollégáimba - hogy az igazi fotó 75%-ban akkor kész, amikor az ember lenyomja a kioldógombot. A maradék 25%-ban a többség a labormunkáé, és talán 1-2% az, ami a fotózást a pillanat művészetévé teszi. Gondolkodni kell, ez igaz. És akkor már nem kerül fölösleges szemét a memóriakártyára. Sem a számítógép merevlemezére. Sem pedig a gombamód szaporodó fórumokra, ahová boldog-boldogtalan feltöltheti a képeit.
  • Gabo #3
    Sok igazság van a cikkben.
    Sajnos az emberek hajlamosak elfelejteni, hogy a fotózás során gondolkodni is kell. Görcsösen lövik a képeket valamiről, aminek az emlékét szeretnék megőrizni, de se előtte, se utána nem gondolkodnak el azon, hogy hogyan is lehetne ezt az emléket leginkább megfogni. (És közben elfelejtik átélni is az adott pillanatot.) Hiányzik a látásmód, hódit a sekélyesség és közben csak gyűlik az elektronikus szemét.
  • polarka #2
    Nem értem, h miért olyan nagy probléma az, h elvesznek bizonyos képek és az utókornak nem marad meg az összes. Mindig is így volt, ami fontos volt arra ügyeltek, másolatokat készítettek róluk. A többi meg eltűnt, kidobták, stb.
  • G_ArchAngel #1
    Eletem egyik legjobb dolga volt, hogy Tole tanulhattam meg a riportfotozas alapjait!