Napi Online
Fizetni a hívások fogadásáért?
A magyarországi mobiltelefon-szolgáltatók nem fogadták kitörő lelkesedéssel Viviane Redingnek, az unió távközlési biztosának minap - a Financial Timesban - megjelent elképzelését, amely szerint a hívások belföldi fogadásáért is fizetniük kellene az európai mobiltelefon-előfizetőknek.
A T-Mobile-nál elmondták, hogy az erős versenynek és a díjak csökkenésének köszönhetően Magyarországon már 11 milliónál is több a mobil-előfizetés. A mobiltelefonok elterjedésében nagy szerepet játszott és jelentősen ösztönözte azok használatát, hogy belföldön az ügyfelek kizárólag az általuk indított hívásokért fizetnek. Azaz a mobilozás kapcsán fizetendő díjak kiszámíthatók, egyértelműek, nyomon követhetők. A T-Mobile szerint a fogadott hívásokért fizetendő díj bevezetését a felhasználók szempontjából barátságtalan lépésnek tartja.
A Pannon válasza szerint a hívásfogadási díj bevezetése ellentétes a cég jelenlegi üzleti politikájával és több oknál fogva aggályos: ha a hívásfogadásért díjat számítanának fel - főleg az üzleti fogyasztóknak - tervezhetetlenné válnának a távközlési költségek, ami könyvelési problémákat is felvetne. Gond még a telefonos spam és direktmarketing kérdése, mivel ezek a hívások a fogyasztó számára nem képviselnek értéket. A feltöltőkártyás ügyfelek helyzete szintén jelentősen romlana, hiszen nagy részük pontosan a költségkontroll miatt választott prepaid-csomagot. Önszántukból a pannonosok sem lépnének ilyen irányba.
A jövőbeli szabályozási koncepciók között valóban megtalálható egy olyan modell (az úgynevezett Bill and Keep), amely radikálisan átalakítaná a mobilpiac jelenlegi működését. Ez a modell a sok várható hatás egyikeként a mobilszolgáltatókat arra ösztönözné, hogy a fogadott hívásokért is díjat számítsanak fel. Azt, hogy ez valóban bekövetkezik-e, ma még a Vodafone Magyarország véleménye szerint sem lehet megjósolni. Ők is rendkívül fontosnak tartják, hogy az ilyen radikális hatással járó szabályozási lépések előtt körültekintő, az érintett szereplők bevonásával zajló hatásvizsgálatot végezzenek. Félő ugyanis, hogy a szabályozás szigorítására való törekvés mellett figyelmen kívül maradnak esetleges nemkívánatos hatások.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy kell-e, s ha igen, mikortól a hívások fogadásáért fizetni, ám figyelmeztető, hogy Viviane Reding eddigi elképzeléseit sikerre vitte, ennek alapján nagy esély van arra, hogy ismét fizetni kell a fogadott hívásokért - erre a hazai mobiltelefónia indulásakor már volt példa.
A T-Mobile-nál elmondták, hogy az erős versenynek és a díjak csökkenésének köszönhetően Magyarországon már 11 milliónál is több a mobil-előfizetés. A mobiltelefonok elterjedésében nagy szerepet játszott és jelentősen ösztönözte azok használatát, hogy belföldön az ügyfelek kizárólag az általuk indított hívásokért fizetnek. Azaz a mobilozás kapcsán fizetendő díjak kiszámíthatók, egyértelműek, nyomon követhetők. A T-Mobile szerint a fogadott hívásokért fizetendő díj bevezetését a felhasználók szempontjából barátságtalan lépésnek tartja.
A Pannon válasza szerint a hívásfogadási díj bevezetése ellentétes a cég jelenlegi üzleti politikájával és több oknál fogva aggályos: ha a hívásfogadásért díjat számítanának fel - főleg az üzleti fogyasztóknak - tervezhetetlenné válnának a távközlési költségek, ami könyvelési problémákat is felvetne. Gond még a telefonos spam és direktmarketing kérdése, mivel ezek a hívások a fogyasztó számára nem képviselnek értéket. A feltöltőkártyás ügyfelek helyzete szintén jelentősen romlana, hiszen nagy részük pontosan a költségkontroll miatt választott prepaid-csomagot. Önszántukból a pannonosok sem lépnének ilyen irányba.
A jövőbeli szabályozási koncepciók között valóban megtalálható egy olyan modell (az úgynevezett Bill and Keep), amely radikálisan átalakítaná a mobilpiac jelenlegi működését. Ez a modell a sok várható hatás egyikeként a mobilszolgáltatókat arra ösztönözné, hogy a fogadott hívásokért is díjat számítsanak fel. Azt, hogy ez valóban bekövetkezik-e, ma még a Vodafone Magyarország véleménye szerint sem lehet megjósolni. Ők is rendkívül fontosnak tartják, hogy az ilyen radikális hatással járó szabályozási lépések előtt körültekintő, az érintett szereplők bevonásával zajló hatásvizsgálatot végezzenek. Félő ugyanis, hogy a szabályozás szigorítására való törekvés mellett figyelmen kívül maradnak esetleges nemkívánatos hatások.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy kell-e, s ha igen, mikortól a hívások fogadásáért fizetni, ám figyelmeztető, hogy Viviane Reding eddigi elképzeléseit sikerre vitte, ennek alapján nagy esély van arra, hogy ismét fizetni kell a fogadott hívásokért - erre a hazai mobiltelefónia indulásakor már volt példa.