Napi Online
Generációváltás előtt a taxisok kommunikációja
A taxitársaságok saját rádióhullámhosszán címeket ismételgető diszpécsereket GPRS-kommunikáció és GPS-helymeghatározás válthatja fel a közeljövőben. Ehhez százmilliós beruházásra van szükség, miközben a túlkínálatos piacon a vevők határozzák meg az árakat.
Jelenleg URH-n keresztül kommunikálunk a taxikkal, a központban egy diszpécser bemondja a megrendelő címét, és addig ismételgeti, amíg valamelyik kocsi nem jelentkezik - a lapunk által megkeresett taxitársaságok mindegyike ezt a választ adta kérdésünkre, hogyan történik a helymeghatározás és a kommunikáció. A taxis cégek a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól igényelnek frekvenciahasználati jogot, amiért díjat fizetnek, további költség az adást 30-40 kilométeres körzetben szóró átjátszóberendezések kihelyezése. Ennek összege nagymértékben változhat, a megkérdezett társaságok legfeljebb évi százezer forintos nagyságrendűre becsülték.
A Tele 5 taxi öt hullámhosszal rendelkezik 850 taxi mellett, a City Taxi négy frekvenciát üzemeltet, melyből három a taxikkal való kommunikációt, egy pedig a reklamációk intézését szolgálja, a 450 autóval működő Taxi 2000 pedig három hullámhosszon sugároz. A fejlesztési lehetőségek korlátozottak, mivel túlkínálat van a piacon és az árakat a vevőoldal határozza meg - állítják a taxisok.
Ezzel együtt is komoly technológiai váltás küszöbén állnak a magyarországi taxitársaságok, mindhárom megkérdezett cég a közeljövőre tervezi a GPRS kommunikációs rendszerre való átállást. Az alapberuházás 7-10 millió forint lehet, nagyjából ennyibe kerül a központban felszerelni a GPRS-kommunikációhoz szükséges hardvert a megfelelő szoftvertámogatással. Szükség van minden autóban valamiféle fogadó készülékre is, ami járművenként százezer forintos tétel - így az újítás 100-200 millió forintjába is belekerülhet a taxis cégeknek.
A haszon oldalon ugyanakkor számos elem található: nem kell a túlterhelt rádióhullámhosszokat használni és azért frekvenciahasználati díjat fizetni - a GPRS-rendszerben ugyanis nem perc-, hanem megabájtalapon történik a számlázás -, a sofőrküldés pedig hatékonyabbá válik. A GPS helymeghatározó segítségével a taxik pontos helyzete követhető nyomon, vagyis a rendelést követően azonnal a legkedvezőbb helyzetben lévő taxit lehet a kívánt címre irányítani. A GPS a taxisofőröknek is fontos eszköze lehet az általuk nem ismert címek azonnali meghatározásával (igaz, ez a tapasztalt taxisoknál minden bizonnyal ritkán előforduló probléma). Japánban például már elterjedtnek számít a taxik GPS-alapú helymeghatározása.
Többféle ötlet is született azzal kapcsolatban, hogy milyen készüléket használjanak a taxitársaságok a járművekben a GPRS-kommunikáció fogadására. Egy lehetséges megoldás, ha a közeljövőben bevezetendő bankkártya-leolvasókat (POS-terminálok) használják erre a célra. A jelenleg használt pénzügyi és címkiadó szoftverek is bővíthetőek, kiegészíthetőek a pár évvel ezelőtt még csak futurisztikus álomként emlegetett elektronikus számlázási rendszerrel, GPRS-alapú adatküldéssel, illetve GPS-alapú helymeghatározással. A Tele 5 taxi elképzelései szerint mindebből másfél éven belül lehet valóság, a Taxi 2000-nél pedig úgy nyilatkoztak: az elképzeléseknél a határ a csillagos ég, meglátjuk, mi lesz a realitás.
Jelenleg URH-n keresztül kommunikálunk a taxikkal, a központban egy diszpécser bemondja a megrendelő címét, és addig ismételgeti, amíg valamelyik kocsi nem jelentkezik - a lapunk által megkeresett taxitársaságok mindegyike ezt a választ adta kérdésünkre, hogyan történik a helymeghatározás és a kommunikáció. A taxis cégek a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól igényelnek frekvenciahasználati jogot, amiért díjat fizetnek, további költség az adást 30-40 kilométeres körzetben szóró átjátszóberendezések kihelyezése. Ennek összege nagymértékben változhat, a megkérdezett társaságok legfeljebb évi százezer forintos nagyságrendűre becsülték.
A Tele 5 taxi öt hullámhosszal rendelkezik 850 taxi mellett, a City Taxi négy frekvenciát üzemeltet, melyből három a taxikkal való kommunikációt, egy pedig a reklamációk intézését szolgálja, a 450 autóval működő Taxi 2000 pedig három hullámhosszon sugároz. A fejlesztési lehetőségek korlátozottak, mivel túlkínálat van a piacon és az árakat a vevőoldal határozza meg - állítják a taxisok.
Ezzel együtt is komoly technológiai váltás küszöbén állnak a magyarországi taxitársaságok, mindhárom megkérdezett cég a közeljövőre tervezi a GPRS kommunikációs rendszerre való átállást. Az alapberuházás 7-10 millió forint lehet, nagyjából ennyibe kerül a központban felszerelni a GPRS-kommunikációhoz szükséges hardvert a megfelelő szoftvertámogatással. Szükség van minden autóban valamiféle fogadó készülékre is, ami járművenként százezer forintos tétel - így az újítás 100-200 millió forintjába is belekerülhet a taxis cégeknek.
A haszon oldalon ugyanakkor számos elem található: nem kell a túlterhelt rádióhullámhosszokat használni és azért frekvenciahasználati díjat fizetni - a GPRS-rendszerben ugyanis nem perc-, hanem megabájtalapon történik a számlázás -, a sofőrküldés pedig hatékonyabbá válik. A GPS helymeghatározó segítségével a taxik pontos helyzete követhető nyomon, vagyis a rendelést követően azonnal a legkedvezőbb helyzetben lévő taxit lehet a kívánt címre irányítani. A GPS a taxisofőröknek is fontos eszköze lehet az általuk nem ismert címek azonnali meghatározásával (igaz, ez a tapasztalt taxisoknál minden bizonnyal ritkán előforduló probléma). Japánban például már elterjedtnek számít a taxik GPS-alapú helymeghatározása.
Többféle ötlet is született azzal kapcsolatban, hogy milyen készüléket használjanak a taxitársaságok a járművekben a GPRS-kommunikáció fogadására. Egy lehetséges megoldás, ha a közeljövőben bevezetendő bankkártya-leolvasókat (POS-terminálok) használják erre a célra. A jelenleg használt pénzügyi és címkiadó szoftverek is bővíthetőek, kiegészíthetőek a pár évvel ezelőtt még csak futurisztikus álomként emlegetett elektronikus számlázási rendszerrel, GPRS-alapú adatküldéssel, illetve GPS-alapú helymeghatározással. A Tele 5 taxi elképzelései szerint mindebből másfél éven belül lehet valóság, a Taxi 2000-nél pedig úgy nyilatkoztak: az elképzeléseknél a határ a csillagos ég, meglátjuk, mi lesz a realitás.