Napi Online
Mobilforradalom a feltörekvő piacokon
Az elmúlt években a kínai, az indiai, a brazíliai és az oroszországi mobiltelefon-piac robbanásszerű fejlődése adott lendületet az ágazat fejlődésének, és további óriási bővülési lehetőségeket rejtenek ezek a feltörekvő piacok - állapítja meg a brit Ofcom távközlési piackutató cég elemzése.
Ezekben az országokban 2001 óta 660 millióval gyarapodott a készüléktulajdonosok tábora, ami azt jelenti, hogy a mobilcégek ezekről a piacokról szerezték új ügyfeleik 40 százalékát. Indiában tavaly az előző évi kétszeresére, 150 millióra emelkedett a mobilosok száma, ma már kétszer annyi felhasználó van az ázsiai országban, mint Nagy-Britanniában. Az őrült tempójú bővülés motorja az, hogy a szolgáltatók elérték a kisebb városokat is, és az ott élőknek olcsó készülékeket és igen kedvező forgalmi tarifákat kínálnak.
Az emelkedő lakossági jövedelmű országok csoportjaként is számon tartott fenti négy hatalmas országban együttvéve 2,8 milliárd ember él, és a mobilosok aránya Brazíliában 53, Kínában 34, Indiában pedig mindössze 14 százalékos. Oroszországban viszont rendkívül magas, 106 százalékos a mobilpenetráció. A hagyományos vezetékes távközlés hiánya mind a négy országban pluszlökést ad a fejlődésnek, mivel így a távközlés új formájának nem kell megvívnia a fogyasztókért a hagyományos versenytárssal.
Az Ofcom jelentése szerint a további gyors növekedés motorja az egyre alacsonyabb jövedelmű rétegek elérése lesz, részben azzal, hogy tágítják a szolgáltatás lefedettségét a vidéki területek felé, részben azzal, hogy tovább csökkentik a készülékárakat és a telefonálási díjakat. Emellett a növekvő jövedelmű rétegek várhatóan egyre többet költenek majd mobilszolgáltatásokra, és a négy ország gyors gazdasági fejlődése által vonzott, egymás után megjelenő külföldi cégek működésének is szerves része a zsebtelefonok használata.
Kínában már meg is indult a fejlődés a beszédátviteltől az adatátvitel felé. A világ legnépesebb országában a mobilszolgáltatók jövedelmének 20 százaléka már az utóbbi típusú szolgáltatásokból származik. Az elmúlt évben a kínai mobilosok 429 milliárd sms-t küldtek egymásnak, ami átlag 967 rövid szöveges üzenetet jelent fejenként. Nagy-Britanniában ez a mutató 621 sms/fő. Szemben a másik három országgal, Kínában a vezetékes távközlés is rohamosan fejlődik: az ilyen kapcsolatok tavaly 79 százalékkal bővültek, főleg azért, mert a vidéki területek is bekapcsolódnak a hálózatba.
Ezekben az országokban 2001 óta 660 millióval gyarapodott a készüléktulajdonosok tábora, ami azt jelenti, hogy a mobilcégek ezekről a piacokról szerezték új ügyfeleik 40 százalékát. Indiában tavaly az előző évi kétszeresére, 150 millióra emelkedett a mobilosok száma, ma már kétszer annyi felhasználó van az ázsiai országban, mint Nagy-Britanniában. Az őrült tempójú bővülés motorja az, hogy a szolgáltatók elérték a kisebb városokat is, és az ott élőknek olcsó készülékeket és igen kedvező forgalmi tarifákat kínálnak.
Az emelkedő lakossági jövedelmű országok csoportjaként is számon tartott fenti négy hatalmas országban együttvéve 2,8 milliárd ember él, és a mobilosok aránya Brazíliában 53, Kínában 34, Indiában pedig mindössze 14 százalékos. Oroszországban viszont rendkívül magas, 106 százalékos a mobilpenetráció. A hagyományos vezetékes távközlés hiánya mind a négy országban pluszlökést ad a fejlődésnek, mivel így a távközlés új formájának nem kell megvívnia a fogyasztókért a hagyományos versenytárssal.
Az Ofcom jelentése szerint a további gyors növekedés motorja az egyre alacsonyabb jövedelmű rétegek elérése lesz, részben azzal, hogy tágítják a szolgáltatás lefedettségét a vidéki területek felé, részben azzal, hogy tovább csökkentik a készülékárakat és a telefonálási díjakat. Emellett a növekvő jövedelmű rétegek várhatóan egyre többet költenek majd mobilszolgáltatásokra, és a négy ország gyors gazdasági fejlődése által vonzott, egymás után megjelenő külföldi cégek működésének is szerves része a zsebtelefonok használata.
Kínában már meg is indult a fejlődés a beszédátviteltől az adatátvitel felé. A világ legnépesebb országában a mobilszolgáltatók jövedelmének 20 százaléka már az utóbbi típusú szolgáltatásokból származik. Az elmúlt évben a kínai mobilosok 429 milliárd sms-t küldtek egymásnak, ami átlag 967 rövid szöveges üzenetet jelent fejenként. Nagy-Britanniában ez a mutató 621 sms/fő. Szemben a másik három országgal, Kínában a vezetékes távközlés is rohamosan fejlődik: az ilyen kapcsolatok tavaly 79 százalékkal bővültek, főleg azért, mert a vidéki területek is bekapcsolódnak a hálózatba.