Berta Sándor
Közeleg a futball-EB, vita a robotrepülőgépekről
Egyre több részletre derül fény a heteken belül megkezdődő svájci-osztrák közös rendezésű futball Európa-bajnokság kapcsán, a rendezvényt azonban beárnyékolja, hogy a szakemberek még mindig biztonsági kérdésekről vitáznak.
Mint arról beszámoltunk, a szervezők még tavaly júliusban jelentették be, hogy robotrepülőgépekkel ellenőriznék a futballszurkolókat. A mostani véleményháborút az robbantotta ki, hogy az amerikai számvevőszék egyik friss jelentésében az olvasható, miszerint a katonai robotrepülőgépek nem kompatibilisek a civil légi rendszerekkel. Többek között éppen emiatt kell majd lezárni a svájci légtér egy részét a futball-EB idején. A dokumentumban a hivatal több kockázati tényezőt is felsorolt. Ezek között van például, hogy ezek a robotrepülőgépek megzavarhatják a polgári légi közlekedést, hiszen nem lehet velük kapcsolatba lépni, nem tudnak kikerülni egy másik repülőgépet, nehezen láthatók és hallhatók egy másik pilóta számára, valamint nem lehet tudni, hogy mekkora vészhelyzet alakul ki, ha megszakad az irányítás és a járművek közötti kommunikáció.
A polgári légi közlekedésben jelenleg alkalmazott, 13 esztendő alatt összesen félmilliárd dollárért kifejlesztett ütközéseket elkerülő rendszer (Traffic Alert and Collision and Avoidance System, TCAS) megalkotása a katonai robotrepülőgépek számára becslések szerint legalább 2 milliárd dollárba kerülne és több évig tartana. Problémát jelent az is, hogy ezek a rendszerek kevésbé védettek az interferencia ellen és így bárki megszerezheti az irányítást egy jármű felett. Mindenesetre az némileg megnyugtató, hogy minden felderítő eszközt kísérni szokott egy kisebb repülőgép vagy helikopter.
Míg a technikai kérdésekben még vita van, az már eldőlt, hogy a szurkolói rendbontások kiszűrésére bevetett egység a svájci fegyveres erők 7. robotrepülőgépes százada lesz, a járművek bevetéseit viszont a svájci rendőrség fogja irányítani. A robotrepülőgépek a RUAG Aerospace és az Oerlikon, valamint az Israel Aircraft Industries által közösen kifejlesztett Ranger ADS 95 típusok. Ezek hatótávolsága körülbelül 180 kilométer, 4,6 méter hosszúak, a hasznos terhük akár 300 kilogramm is lehet és mindegyik fedélzetén elhelyeztek egy nappali, valamint egy éjjellátó kamerát.
Mint arról beszámoltunk, a szervezők még tavaly júliusban jelentették be, hogy robotrepülőgépekkel ellenőriznék a futballszurkolókat. A mostani véleményháborút az robbantotta ki, hogy az amerikai számvevőszék egyik friss jelentésében az olvasható, miszerint a katonai robotrepülőgépek nem kompatibilisek a civil légi rendszerekkel. Többek között éppen emiatt kell majd lezárni a svájci légtér egy részét a futball-EB idején. A dokumentumban a hivatal több kockázati tényezőt is felsorolt. Ezek között van például, hogy ezek a robotrepülőgépek megzavarhatják a polgári légi közlekedést, hiszen nem lehet velük kapcsolatba lépni, nem tudnak kikerülni egy másik repülőgépet, nehezen láthatók és hallhatók egy másik pilóta számára, valamint nem lehet tudni, hogy mekkora vészhelyzet alakul ki, ha megszakad az irányítás és a járművek közötti kommunikáció.
A polgári légi közlekedésben jelenleg alkalmazott, 13 esztendő alatt összesen félmilliárd dollárért kifejlesztett ütközéseket elkerülő rendszer (Traffic Alert and Collision and Avoidance System, TCAS) megalkotása a katonai robotrepülőgépek számára becslések szerint legalább 2 milliárd dollárba kerülne és több évig tartana. Problémát jelent az is, hogy ezek a rendszerek kevésbé védettek az interferencia ellen és így bárki megszerezheti az irányítást egy jármű felett. Mindenesetre az némileg megnyugtató, hogy minden felderítő eszközt kísérni szokott egy kisebb repülőgép vagy helikopter.
Míg a technikai kérdésekben még vita van, az már eldőlt, hogy a szurkolói rendbontások kiszűrésére bevetett egység a svájci fegyveres erők 7. robotrepülőgépes százada lesz, a járművek bevetéseit viszont a svájci rendőrség fogja irányítani. A robotrepülőgépek a RUAG Aerospace és az Oerlikon, valamint az Israel Aircraft Industries által közösen kifejlesztett Ranger ADS 95 típusok. Ezek hatótávolsága körülbelül 180 kilométer, 4,6 méter hosszúak, a hasznos terhük akár 300 kilogramm is lehet és mindegyik fedélzetén elhelyeztek egy nappali, valamint egy éjjellátó kamerát.