Berta Sándor

Közeleg a futball-EB, vita a robotrepülőgépekről

Egyre több részletre derül fény a heteken belül megkezdődő svájci-osztrák közös rendezésű futball Európa-bajnokság kapcsán, a rendezvényt azonban beárnyékolja, hogy a szakemberek még mindig biztonsági kérdésekről vitáznak.

Mint arról beszámoltunk, a szervezők még tavaly júliusban jelentették be, hogy robotrepülőgépekkel ellenőriznék a futballszurkolókat. A mostani véleményháborút az robbantotta ki, hogy az amerikai számvevőszék egyik friss jelentésében az olvasható, miszerint a katonai robotrepülőgépek nem kompatibilisek a civil légi rendszerekkel. Többek között éppen emiatt kell majd lezárni a svájci légtér egy részét a futball-EB idején. A dokumentumban a hivatal több kockázati tényezőt is felsorolt. Ezek között van például, hogy ezek a robotrepülőgépek megzavarhatják a polgári légi közlekedést, hiszen nem lehet velük kapcsolatba lépni, nem tudnak kikerülni egy másik repülőgépet, nehezen láthatók és hallhatók egy másik pilóta számára, valamint nem lehet tudni, hogy mekkora vészhelyzet alakul ki, ha megszakad az irányítás és a járművek közötti kommunikáció.


A polgári légi közlekedésben jelenleg alkalmazott, 13 esztendő alatt összesen félmilliárd dollárért kifejlesztett ütközéseket elkerülő rendszer (Traffic Alert and Collision and Avoidance System, TCAS) megalkotása a katonai robotrepülőgépek számára becslések szerint legalább 2 milliárd dollárba kerülne és több évig tartana. Problémát jelent az is, hogy ezek a rendszerek kevésbé védettek az interferencia ellen és így bárki megszerezheti az irányítást egy jármű felett. Mindenesetre az némileg megnyugtató, hogy minden felderítő eszközt kísérni szokott egy kisebb repülőgép vagy helikopter.


Míg a technikai kérdésekben még vita van, az már eldőlt, hogy a szurkolói rendbontások kiszűrésére bevetett egység a svájci fegyveres erők 7. robotrepülőgépes százada lesz, a járművek bevetéseit viszont a svájci rendőrség fogja irányítani. A robotrepülőgépek a RUAG Aerospace és az Oerlikon, valamint az Israel Aircraft Industries által közösen kifejlesztett Ranger ADS 95 típusok. Ezek hatótávolsága körülbelül 180 kilométer, 4,6 méter hosszúak, a hasznos terhük akár 300 kilogramm is lehet és mindegyik fedélzetén elhelyeztek egy nappali, valamint egy éjjellátó kamerát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Palinko #5
    #3
    "Ha mar egyszer ki van fejlesztve par fillerert, akkor miert nem adaptalhato egy elvileg fejletteb technologiai kornyezetbe?"
    szerintem ugyan azért amiért egy asztali pc hard disc nem rakható bele egy laptopba.

    #4
    szerintem alapból lesznek kamerák, ezzel csak villognak a szervezők hogy na megmutatjuk hogy kik vagyunk.
    adatok
    * Type: Tactical UAV

    * Dimension
    o Length: 4,61 m (15.13 ft)
    o Height: 1,13 (3.71 ft)
    o Wingspan: 5,71 m (18.73 ft)
    * Weight
    o Maximum take-off weight: 285 kg (628 lb)
    o Payload: 45 kg (99lb)
    * Propulsion
    o Engine type: 2 cylinder 2 stroke
    o performance: 31,5 kW
    * Flight performance
    o Speed: 240 km/h (130 kts) max.
    o Service ceiling: up to 18'000 ft
    o Range: up to 180 km (112 miles)
    o Endurance: up to 9 hours

    szerintem ha a manőverezés is érdekel talán találsz valamit youtuben
  • juharfalvi #4
    Nevetséges az egész... Mennyi ideig képes a levegőben maradni, mennyi a sebessége, milyen körben tud megfordulni, mennyibe kerül az üzemeltetése óránként? Ezekről miért nem ír a cikk?

    Ha lassan is repül, mennyi idő, amíg egy stadion fölött átrepül? Mondjuk: félperc? Utána tesz egy kört és visszafordul (ami pár perc), közben a stadionban bármi történhet. Ha emiatt több ilyen gép lenne a levegőben egyszerre, az azzal járna, hogy zavarnák egymást a manőverezésben, akár össze is ütközhetnének.

    Miért nem szerelnek fel a stadion legmagasabb pontjaira kamerákat??? Ja, hogy az túl egyszerű és olcsó megoldás?
  • pasi29uk #3
    Ket dolgot nem ertek

    1., "A polgári légi közlekedésben jelenleg alkalmazott, 13 esztendő alatt összesen félmilliárd dollárért... ...katonai robotrepülőgépek számára becslések szerint legalább 2 milliárd dollárba kerülne és több évig tartana" Ha mar egyszer ki van fejlesztve par fillerert, akkor miert nem adaptalhato egy elvileg fejletteb technologiai kornyezetbe?

    2., "Problémát jelent az is, hogy ezek a rendszerek kevésbé védettek az interferencia ellen és így bárki megszerezheti az irányítást egy jármű felett." Gondoljunk mar bele picit...
  • Vorpal #2
    Mert azok a robotrepülőgépet figyelik - logikus.D
  • Daudi Baldr #1
    "Mindenesetre az némileg megnyugtató, hogy minden felderítő eszközt kísérni szokott egy kisebb repülőgép vagy helikopter." -akkor miért nem azokkal figyelnek?-.-