Berta Sándor
Faceless: film a biztonsági kamerák felvételeiből
A brit fővárosban élő osztrák művész, Manu Luksch érdekes alkotással rukkolt elő. A legújabb filmjét ugyanis kizárólag megfigyelési kamerák által rögzített képekből állította össze.
"Amikor tíz évvel ezelőtt Londonba, közvetlenül a City mellé költöztem, már akkor sok vita volt arról, hogy vajon helyes-e hogy ennyi kamera van. Ma viszont már számos londoni kerületről mondható el ugyanez az állapot. A biztonsági készülékek elterjedésével ugyanakkor azt figyeltük meg, hogy fokozatosan korlátozták a felvételkészítési jogokat. Egyre több helyre került ki a "Filmezés tilos!" felirat és már nem csak a Cityben és a magán területeken, de a bevásárlóközpontokban sincs lehetőség a forgatásra. Akkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha a biztonsági kamerák felvételeiből készítenék filmet."
"Ez azonban nem egyszerű, hiszen azonnal jött a kérdés, hogy egy egyszerű állampolgár miként juthat hozzá az anyagokhoz. 2001-ben Nagy-Britannia is elfogadta az Európai Unió adatvédelmi irányelvét, amely rögzíti az ezzel kapcsolatos helyzetet. A munkámat nehezítette, hogy Londonban nem csak az állam figyel, hanem gyakorlatilag mindenki mindenkit ellenőriz ilyen módon. Azonban kiderült, hogy sok készüléket csak felszerelnek elriasztási céllal, de nem használják őket. A kért felvételeknek csak a hét százalékát kaptam meg. A legtöbb cég és intézmény kitakarta a személyek arcát" - jelentette ki Manu Luksch.
Végül öt év munka után megszületett a Faceless című alkotás, ami egy a megfigyelési társadalom atmoszférájába átültetett sci-fi szerelmi történet, ahol a szereplők arctalan emberek, nincs múltjuk, sem jövőjük. A filmes azt szerette volna bemutatni, hogy mit ér egy megfigyelési törvény, hiszen a jogszabályok azt szimbolizálják, hogy miként működik egy demokratikus társadalom és miként születnek kompromisszumok.
A Faceless egyes részeit eredetileg VHS-kazettákra, illetve néhány esetben CD-kre rögzítette Luksch, éppen ezért a felvételek minősége teljesen eltérő, azonban többségében gyenge. Az újabb kamerák által rögzített anyagok képe viszont kristálytiszta. Luksch elmondta, hogy sok ember érdeklődött e-mailben, és tud olyan kollégáiról is, akik a vezeték nélküli hálózatokat "csapolják meg", hogy így jussanak egyes kamerák képeihez. "Érdekes belegondolni, hogy mi történik majd, ha ezeket a rendszereket mesterséges intelligenciával látjuk el. Az én szememben azonban az egész folyamat egy zsákutca és azt az illúziót kelti, mintha így tudnánk biztonságosabbá tenni a társadalmunkat. Aki ezt a megoldást kitalálta az egy totalitárius hatalomra törő személy, aki olyan erőforrásokat von el, amelyeket más területen hasznosabban tudnánk felhasználni" - összegezte véleményét Manu Luksch.
"Amikor tíz évvel ezelőtt Londonba, közvetlenül a City mellé költöztem, már akkor sok vita volt arról, hogy vajon helyes-e hogy ennyi kamera van. Ma viszont már számos londoni kerületről mondható el ugyanez az állapot. A biztonsági készülékek elterjedésével ugyanakkor azt figyeltük meg, hogy fokozatosan korlátozták a felvételkészítési jogokat. Egyre több helyre került ki a "Filmezés tilos!" felirat és már nem csak a Cityben és a magán területeken, de a bevásárlóközpontokban sincs lehetőség a forgatásra. Akkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha a biztonsági kamerák felvételeiből készítenék filmet."
"Ez azonban nem egyszerű, hiszen azonnal jött a kérdés, hogy egy egyszerű állampolgár miként juthat hozzá az anyagokhoz. 2001-ben Nagy-Britannia is elfogadta az Európai Unió adatvédelmi irányelvét, amely rögzíti az ezzel kapcsolatos helyzetet. A munkámat nehezítette, hogy Londonban nem csak az állam figyel, hanem gyakorlatilag mindenki mindenkit ellenőriz ilyen módon. Azonban kiderült, hogy sok készüléket csak felszerelnek elriasztási céllal, de nem használják őket. A kért felvételeknek csak a hét százalékát kaptam meg. A legtöbb cég és intézmény kitakarta a személyek arcát" - jelentette ki Manu Luksch.
Végül öt év munka után megszületett a Faceless című alkotás, ami egy a megfigyelési társadalom atmoszférájába átültetett sci-fi szerelmi történet, ahol a szereplők arctalan emberek, nincs múltjuk, sem jövőjük. A filmes azt szerette volna bemutatni, hogy mit ér egy megfigyelési törvény, hiszen a jogszabályok azt szimbolizálják, hogy miként működik egy demokratikus társadalom és miként születnek kompromisszumok.
A Faceless egyes részeit eredetileg VHS-kazettákra, illetve néhány esetben CD-kre rögzítette Luksch, éppen ezért a felvételek minősége teljesen eltérő, azonban többségében gyenge. Az újabb kamerák által rögzített anyagok képe viszont kristálytiszta. Luksch elmondta, hogy sok ember érdeklődött e-mailben, és tud olyan kollégáiról is, akik a vezeték nélküli hálózatokat "csapolják meg", hogy így jussanak egyes kamerák képeihez. "Érdekes belegondolni, hogy mi történik majd, ha ezeket a rendszereket mesterséges intelligenciával látjuk el. Az én szememben azonban az egész folyamat egy zsákutca és azt az illúziót kelti, mintha így tudnánk biztonságosabbá tenni a társadalmunkat. Aki ezt a megoldást kitalálta az egy totalitárius hatalomra törő személy, aki olyan erőforrásokat von el, amelyeket más területen hasznosabban tudnánk felhasználni" - összegezte véleményét Manu Luksch.