Dojcsák Dániel

Szeretik a jó képességű, magyar IT gurukat

Újabb 110 fiatal informatikust szippantott át - főként a telekszomszéd egyetemekről - a Lufthansa Systems múlt héten megnyitott operációs központjába. A 12 éve hazánkban tevékenykedő cég az eddigi szoftverfejlesztés és -tesztelés után rendszerfelügyeleti funkciókkal is bővítette az ide kiszervezett részlegét. Ezzel a világszinten 3800 főt foglalkoztató LHS legnagyobb nem-németországi bázisa jött létre.

A Lufthansa Systems ugyan testvére a német légitársaságnak, de ez a cég nem indít repülőjáratokat, nem üzemeltet reptereket, hanem klasszikus IT szolgáltatói szerepet tölt be. Főként a légiközlekedési és repülésirányítási iparágban mozognak, de emellett azért pénzintézeteknél és egyéb gyártói iparágakban is jelen vannak. Ezt elmondani nem csak azért fontos, hogy definiálni tudjunk egy újabb multi céget, amely hazánkban ragadt meg, hanem hogy kiderüljön, hogy milyen tuti lehetőség megcsípni egy friss IT diplomával egy ilyen állást.

Ugyan a Lufthansa Systems Hungary világviszonylatban egy nyúlfarknyi cég, de közben a LH Systems az azonos nevű légitársaság mellett 200 másik repülős ügyfelet is kiszolgál, mint a British Airways, Singapur Airlines, vagy akár a RyanAir és a Wizzair, a milliárdos (dollárban) globális árbevétel pedig szintén jó referencia.

Jelenleg 450 főként fiatal (bár a 12 év alatt némileg öregedő) informatikus dolgozik a cég hazai részlegében, s Wolfgang Gohde, a Lufthansa Systems elnök-vezérigazgatójától megtudtuk, hogy ez még messze nem az út vége. Mehettek volna az IT support kánaánjába, Indiába is, de német cégként szerették volna, ha egy üzleti látogatáshoz nem kellene átszelni a glóbuszt és háromszor átszállni, hanem 1-2 óra alatt fizikailag is elérhetőek maradnának a kiszervezett részlegek. Emellett nem elhanyagolható tény, hogy mostanában hazánk már szép számban ontja ki magából a diplomás informatikusokat, akiket persze még tovább kell képezni, de sokan közülük eleve mértékadó tudással rendelkeznek.

Klikk ide!
Megoldjuk...

Az LHS vezér elmondása szerint az oktatás és annak fejlesztése nem csak egy ide települő külföldi cég számára kulcsfontosságú kérdés, hanem az egész ország jövőjét erre kellene építeni. Ha pedig itt Magyarországon egy német csúcsvezető ezt állítja, akkor azt tényleg komolyan kellene venni, legalább a hallgatóknak, akik akár önmaguk is kezükbe vehetik a sorsukat, ha úgy érzik az intézményük nem tud eleget adni nekik.

A most átadott "Remote Operation Center" az Infopark legújabb épületében kapott helyet, ami néhány lépésre van csupán a Budapesti Műszaki Egyetemtől, illetve az ELTE informatika karától. Az indoklás szerint a németek fontosnak találták, hogy fizikailag is közel legyenek ahhoz a helyhez, ahonnan mágnesként akarják vonzani az agyakat. Ezen túl persze lényeges, hogy a bérlemény a budapesti szilícium-völgy újabb eleme a számos IT céget befogadó Infoparkon belül.

Az épület harmadik emeletén rejtőző központban jelenleg 110-en dolgoznak több műszakban, az év minden napján. A szolgáltatásnak elérhetőnek kell lennie napi 24 órában, a hét minden napján, legyen az akár húsvét vagy szilveszter. A központ feladata, hogy a Németország egyik legnagyobb adatparkjában megbújó szerverfarmot és az azokon üzemelő szolgáltatásokat életben tartsa, szükség esetén változtassa, fejlessze is. A feladat nem elhanyagolható fontosságú, hiszen közel 1100 szerver és a hozzá tartozó hálózatok 11 000 eszközének menedzseléséről kell gondoskodni. Az ügyfelek között pedig a fentebb említettek mellett több kínai, indiai vállalat is feltűnik. Az iparág ugyan különbözik, de egyetlen közös tulajdonságuk biztosan van: nem tűrhetnek meg kiesést a rendszereikben.

Klikk ide!
Quake-ezni se lenne rossz, kár hogy itt nincs munkaidő vége

A magyar központ ráadásul nem egyszerű ügyféltámogatást végez, mint mondjuk a szintén Budapesten (is) tevékenykedő EDS, hanem a kettes és hármas szintű támogatás zajlik innen. Az első szint a szimpla help desk, ticket- és e-mail kezelés, ami egyébként Németországban működik. Az ott felmerült problémák, amennyiben vizsgálatot vagy beavatkozást igényelnek, azonnal átdobódnak ide a második szintre, ami az ad hoc megoldások szintje. Ebben a rétegben dolgoznak a főként friss diplomás, kezdő informatikusok.

A tapasztalat nélküli végzettek egy több hónapos képzést követően ülhetnek be kényelmes székükbe, állítható magasságú asztalaik elé, és attól függően, hogy adatbázisra, Windowsra, Unixra vagy hálózatokra specializálódtak, kerülnek be egy adott területre. Nem árt, ha van fejlődési igény, mert a basic-ből expert, az expert-ből pedig koordinátor, majd csoportvezető válik. Ez utóbbi már a menedzsmentet képviseli és hoz helyettük döntést mondjuk éjjel, mikor azok otthon alszanak. Szép karrier 2-3 év alatt, ami nyilván működőképes más cégeknél is, csak akarni kell fejlődni.

A support harmadik szintjén pedig már a mérnöki tevékenységet folytató informatikusok állnak, akik legalább 3 év tapasztalattal és az adott terület aprólékos ismeretével rendelkeznek. Ez a szint a problémamenedzsment helye, itt már nem 7/24-ben dolgoznak, hanem normálisan 5/8-ban, ami hálásabb időbeosztás a végiggürcölt három év után. Nekik a feladatuk az, hogy az egyszerűen nem megoldható problémákat kezeljék, és csak egy szavukba (ticketbe) kerül, hogy a német kis serpák fizikailag besétáljanak az ottani szerverterembe és kicseréljenek mondjuk egy lemezt. Ha pedig arra van szükség, akkor változtatniuk kell, újratervezni vagy éppen új megoldásokat bevinni a rendszerbe. Kihívás van benne, meg valószínűleg zsíros fizetési csekk is jár hozzá.

Klikk ide!
Nem sok Wartburg és Trabant áll a parkolóban, hely viszont még van

Lovas Zoltántól, az LHS-H egyik hazai vezetőjétől arról is érdeklődtünk, hogy mennyire volt nehéz itthon találni pár hónap alatt 80-100 képzett agyat. Többen panaszkodnak arra, hogy az egyetemisták között alig van használható ember, itt mégis sikerült. A válasz félig meglepett, félig várható volt. Korábban magam is észleltem, hogy a cég komoly toborzó PR kampányt zúdított a fiatalok médiumaiba, illetve az IT lapokhoz, de megtudtuk, hogy még pizzás dobozok felületén is üzentek. Abból indultak ki, hogy a rendszergazda kicsit kocka, nem szeret főzni, ezért pizzát rendel. Ezek szerint így van.

Ezen kívül a support területen gyakori ajánlórendszert is alkalmazták. A már bent lévő alkalmazott hívhatja a haverokat, akik ugyanolyan kemény felvételin esnek át, de ha sikerül nekik, akkor a hívó fél jutalmat kap. Volt olyan srác, aki 8-10 cimboráját húzta be a csapatba, így a sörözéshez sem kellett sokáig keresni a társakat. Lovas szerint fejvadász cégeket nem nagyon volt érdemes bevetni, mert ők ezen a szinten nem olyan hatékonyak, friss fejekre nem vadásznak olyan jól.

Aki informatikusnak készül vagy már az, annak bizonyára felkelti az érdeklődését egy ilyen sztori, de azt is látni kell, hogy ez nem egyedi eset. Azért írunk éppen erről a cégről és éppen most, mert ők adtak munkát aktuálisan 100-nál több, nem éppen minimálbéres embernek, és ők szerveztek ehhez sajtóeseményt is, de egész sok IT cég kering itt a levegőben (pl. Morgan Stanley), csak rájuk kell kapaszkodni. A business support centerekbe pedig a nem informatikus, hanem valamilyen pénzügyi papírral rendelkező frissek ugorhatnak, pár év múlva pedig már lehet, hogy Barcelonában lesznek seniorok. Nem valami fényes a helyzet itthon, mondják sokan, pedig látszik, hogy nem veszett fejsze nyele. Bölcsészként én sem végeznék mostanság, de aki mérnök aggyal született és nem lusta, az ne stresszeljen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #24
    Naja, de abból a pénzből Brüsszelben rendes lakást sem tudsz bérelni, legfeljebb a város peremén/odakint... A lakáshitel ugyanúgy dettó 20 év, inkább 30, ezzel nem érdemes példálózni: olaszoknál is, németeknél is, belgáknál is, itt is erre panaszkodnak, US-ről nem is beszélek mennyiért béreltek Guglihoz gyakorlatra menők... Pesten az ingatlan-árak még mindig a béka segge alatt vannak. (Buktak is rajta bizonyos cégek rendesen, akik arra számítottak hogy az EU csatlakozással a többszörösére fognak ugrani Mo-n az irodabérleti díjak és lakások...) A teljes bérköltségből is kb a harmada esik be nettó bérként, ami kb a NyEu norma is. Ha ettől eltérőt akarsz akkor nagy valószínűséggel távozni kell az EU-ból, vagy EU-n kívülre kell menni kiküldetésekre min 160 nap/évre :). (A különbség az, hogy a Mo-n az adók irdatlan magasak a járulékok viszont alacsonyabbak.) Ami miatt érdemes lehet elmenni az a morál és a környezet, az nagyon nagyon más.

    Mert baromi sok pénzt lehet Pesten is keresni, de leginkább csak "okosban"... Ha viszont még annál is többet akarsz keresni, akkor találd meg az ötleted és add el...
  • aDannyBoy #23
    ja de pl belgiumban a minimálbér 1400 euró
    elmész utcaseprőnek akkor is annyit kapsz
    ott nyilván más a norma, ott a 3000 euró az átlagos
    ez van
    szar helyre születtünk
    make it better or leave it quick
  • ThomasTheKoRner #22
    "ajánlom tanulmányozásra a távol keleti cégkultúrákat "

    Jahh... Kaisen rulez mi?

    Amúgy az tény hogy néhányszáz km-el arrébb az itteni fizetések 3* simán megkeresik a mérnökök(ha nem többet).
    Ott nem elképzelhetetlen havi nettó milla közeli fizetés,és mindezt úgy hogy nem kell csodagyereknek lenned(értsd kocka),csak tudd a dolgod,és légy szorgalmas.Ha annak a kinntlét elviszi a felét,még akkor is nagyon jó vagy anyagilag,és nem kell 20 évet várnod,mig kinyögsz egy lakáshitelt pl.
  • aDannyBoy #21
    azért szálljunk már le a magas lóról
    ismerve a hazai oktatás színvonalát, még akkor is ha vannak sufni informatikusok,
    mennyire demagóg elvárni azt, hogy valaki pisi meleg diplomával a kezében zsíros és felelős állást kap.
    ha a mekibe mész, először ott is krumplit sütsz, egy év múlva lehetsz műszakvezető
    nem tudom te hol élsz, de a diploma már rég nem jelenti azt, hogy leteszed a segged egyből a bőrfotelbe.
    Akik most 28 évesen millárdosok vagy majdnem azok, mondjuk akár a hazai befutott startupok alapítói, ők is a garázsban kezdték.
    aki nem hajlandó a nulláról kezdeni, az menjen londínernek
    lehet keres többet, de akinek nem az instant nettó számít, hanem a Maslow piramison az alsó két szintnél feljebb is akar jutni (enni, inni, aludni, kefélni), akinek jelent vmit az önmegvalósítás, az dolgozzon. vagy így vagy úgy

    ajánlom tanulmányozásra a távol keleti cégkultúrákat
  • JTBM #20
    Valahol el kell kezdeni. A tehetségesebbek/szerencsésebbek bekerülnek valamilyen nagy céghez tanoncnak és 3-5 év múlva szakértők lesznek belőlük havi 0,5-2M+Áfáért.

    A Lufthansánál nem tudom, hogy erre van-e reális esély, de a legtöbb IT területen ez áll.
  • QuippeR #19
    "ha valaki keresni akar, akkor az nem kockanak megy 3 monitort bamulni egesz nap."
    azért ne röhögtessük már ki egymást, aki valamit kezdeni is akar a diplomájával (és nem ha már van egy bármilyen diplomája, akkor benyomják az ismerősök a zsíros állásba), az manapság igenis a mérnöki diplomával nagyon-nagyon jól jár.
  • sajoati #18
    "Bölcsészként én sem végeznék mostanság..."

    persze, jobb is a rabszolgakozpont. de azert pesten egy multinal egy esemenyszervezo pl egy esemenyert zsebbe elpakol 2.5 millat, vagy pl a hotelekben meg a londinereknek is futja 2 uj autora.

    ha valaki keresni akar, akkor az nem kockanak megy 3 monitort bamulni egesz nap.

    talan az elhivatottsag metseg erre, de egy ilyen husfeldolgozo akkor is remiszto. (felreertes elkerulese vegett: a fent emlitett "foglalkozasoknal" (szalloda, menedzserkedes..) a masok taposasa az elorejutasert a nagy magyar valosagban pedig egyenesen undorito.)
  • PLaci #17
    Helpdesk? 3 műszak?? nettó 110k?????? OMFG XD
  • Sir Quno Jedi #16
    Ma úgyis az a trend (sőt jó ideje), hogy felvesznek 3 lelkesamatőr egyetemistát egyetlen valóban hozzáértő és tapasztalt mérnök helyett (és így még olcsóbb is nekik). Az más kérdés, hogy a betanított rabmelón kívül sokmindenre nem jók és néha nagyobb kárt okoznak, mint amennyi hasznuk van (és ez soxor nem is elsősorban pénzben mérhető), de ez ugye kit zavar. Jó embert nehéz szerezni és mélyen a zsebbe kell hozzá nyúlni (szívunk vele mi is eleget, ha pótolni kell az emberanyagot).

    Néhány régi rendszeren felnőtt okosvezető még mindig nem jutott el odaáig, hogy egy cég legértékesebb vagyona a szakemberállománya. JÓ emberekkel csodát lehet tenni és a legrohadtabb szituációban is talpon maradnak. Ha nincs muníció az ágyúba (sőt ágyú sincs már), hiába lődöznének vele a markecingesek...
  • Sir Quno Jedi #15
    Ezek a szerencsétlenek mióta IT mérnökök? Mezei betanított telós helpdesk és némi butaarcú rendszerfelügyelet (és akkor ez máris nagyképűen hangzik). 3-4 évig rabszolgamelóben 7x24-ben 3 műszakban gyilkolják őket (ja még fiatalok, mondván kibírják), addig lóbálják előttük a mézesmadzagot, aztán párból lehet akár helyi, vagy még ANNÁL is hatalmasabb rabszolgahajcsár (húúúúúúúúúú). Nos ezek mér nem mennek VALÓBAN Indiába? Csak a hülye hiszi el, hogy ezeknek szakember kell. Ócsóér üzemirabszóga, na az igen... Granulálok!

    Nem mondom, fiatalabb koromban engem is könnyebben hűlyítettek, aztán megtanultam, mi merre hány méter.

    ÉS kéretik a tisztelt üzemeseket, hogy ne kapják fel a vizet, nem velük van a baj! Én is üzemeltettem jópár évig, részben még most is foglalkozom vele...DE vannak szintek.