Dojcsák Dániel

Euroskills: Magyar tini IT guruk lenyomják Hollandiát

Akár győzelmi esélyei is lehetnek a nemzetközi Euroskills versenyen a hazai döntőt megnyerő Team Spirit csapatnak, akik az informatikai szakversenyen a többi versenyfeladaton kívül felnőtt szakembereket megszégyenítő profizmussal építették ki a Hegyhát utcai Általános Iskola és Gyermekotthon számítógépes hálózatát.

Az egész Európából fiatalok nevezését váró Euroskills rendezvény a gyakorlatias mesterségekről szól, szlogenje szerint "a legjobbak legjobbika" minden hivatásból. A döntőt minden évben Rotterdamban rendezik meg, ahol is 20 különböző országból összesen 500 fiatal mérheti össze tudását több mint 50 műfajban, hogy bebizonyítsák, ők ebben a legjobbak. Az 50 kategóriában a virágkötészettől a kőművesig mindenki bizonyíthat, de egy modern versenyen ugyanolyan létjogosultsága van természetesen az informatikának is, mint a klasszikus mesterségeknek.

Klikk ide!
A Team Spirit csapat tagjai: Farkas Máté, Szőke Péter, Madarasi Zoltán, Berke Zoltán (Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola, Debrecen)

A debreceni Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola négy diákjának pedig ez utóbbiban sikerülhet megmutatni tehetségét. A hazai Euroskills versenyt az informatikai területen belül az "irodai IT" kategóriában rendezték meg, amin több mint 300 csapat 1200 diákja indult el. Közülük 25-en egy éppen épülő irodaházban bizonyíthattak, míg a hat legtehetségesebb csapat a Hegyhát utcai Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon IT infrastruktúráját alakíthatták ki a rendelkezésre álló három nap alatt.

Az irodai IT csapatok egy irodai alkalmazás specialista, egy Cisco specialista, egy Microsoft specialista és egy nyílt-forráskódú szoftver szakértő részvételével tudnak nekivágni az akadályoknak. A versenyen mind a négyféle tudásra szükség lesz, hiszen magas szinten kell ismerni a routerek, switchek világát, emellett képesnek kell lenni bekonfigurálni teljes vezetékes és vezetéknélküli hálózatokat, email szerverrel, DHCP-vel, domainekkel, Active Directory-val, csoport policy-kkal együtt. Ezeket természetesen az elejétől a végéig dokumentálni is kell tudni, illetve a kész hálózathoz valamiféle tartalmat is illik fejleszteni.


Hangulatjelentés a döntőről

A feladat innen nézve már nem egy egyszerű OKTV verseny könyv felett gubbasztós mása, hanem egy valóságos projektfeladat, ahol az egyébként iskolapadokat koptató 17-26 éves fiatalok képesek kitalálni, megtervezni, megszervezni, kiépíteni és működtetni egy XXI. századi iroda teljes infrastruktúráját. A megoldandó feladatok között ugyanúgy szerepelt hálózattervezés és építés, mint szoftver alkalmazás, rendszerüzemeltetés, de a srácoknak nem csak IP címeket kellett osztaniuk, hanem a vésővel, fúróval, kalapáccsal is ugyanúgy meg kellett megküzdeniük.

A verseny korai szakaszaiban ugyan steril munkakörnyezetben kellett megfelelniük, de a későbbiekben már élesben próbálhatták ki tudásukat. Terveiknek csak a fantáziájuk szabott határt, hiszen a támogató cégek - mint a Cisco, a Microsoft, a Humansoft vagy a Samsung - rendelkezésükre bocsátottak minden eszközt, amire szükség lehetett. A csapatok egyik fele a hardver telepítés és szoftverkonfiguráció mellett megújította az intézmény weboldalát, dokumentum tárat és központi email szervert állított be, míg a másik fele a gyermekotthon életét és az ott zajló versenyt bemutató kiadványt készített el.

Klikk ide!
Üzlet és politika

A verseny döntőjéül választott Hegyhát utcai iskola pedig nem egy szimpla helyszínt biztosított, ahonnan a díjkiosztó végeztével összeszednek mindent és hazamennek, hanem a hat döntős csapat munkáját a jövőben is élvezhetik az ott tanuló vagy ott lakó gyermekek. Így a megépített LAN és WiFi hálózatot és a támogató szervert birtokba vehették, sőt nyomtatókat, notebookokat és számítógépeket is kaptak örökbe.

Képviselőik nyilatkozatai szerint a versenyt támogató cégek is rendkívül hasznosnak találják az ilyenfajta kezdeményezéseket, illetve mérhetetlenül büszkék a versenyen jól teljesítő fiatalokra. Drajkó László, a Microsoft Magyarország vezetője szerint ráadásul az ilyen versenyek túlmutatnak önmagukon, hiszen ugyanez zajlik az országok közt is, amikor a "versenyképesség versenye" zajlik. "Abban a versenyben viszont mindenképp jól kell szerepelnünk, mert egy országnak előre kell gondoskodni ilyen kulcsterületekről. Amikor a hazai IT-szektor szakember hiányban szenved és felhasználói oldalon is gondok vannak, akkor minden fejlesztés, minden lehetőség orvosság lehet az ország bajaira" - mondta Drajkó.

Klikk ide!
Lelkendezők

A Cisco képviseletében jelen levő György László, államigazgatási üzletág igazgató hozzátette, hogy büszkeségre ad okot amit ezek a fiatalok létrehoztak ebben az iskolában. Egyrészt tökéletesen működik - emelte ki, - másrészt egy olyan komplex feladaton vannak túl, amivel a rotterdami döntőben bizonyíthatják a hazai alap és szakképzés jó hátterét. Ez persze nem csak a versenyen, de a saját jövőjükben is komoly versenyképességi előnyt jelent számukra. A Humansoft ügyvezető igazgatója, Tóth Béla pedig azt emelte ki, hogy a hazai informatika legjobb kitörési pontja, ha megfelelő képzettségű szakemberekkel tud piacra lépni. Ebben a képzésen túl óriási szerepe van a megfelelő szakmai gyakorlatnak is, melyet az ilyen kezdeményezésekkel lehet tovább erősíteni.

A totális win-win szituációnak pedig a politikai réteg is örül, hiszen az érintett iskolát üzemeltető Fővárosi Önkormányzat számára külön boldogság, hogy egy verseny keretében, az adományozó cégek és az induló fiatalok munkájának köszönhetően a 75 bent lakó és sok környékbeli ott tanuló diák korszerű informatikai környezetet kapott. Horváth Csaba, a főváros oktatásügyért felelős polgármester-helyettese a Microsoft és a Cisco kezdeményezését, az iparági összefogást hasznosnak és példaértékűnek tartja, s szeretné ha a korszerű szakképzés és a biztos pályakezdés jegyében minél több hasonló kezdeményezés és együttműködés alakulna ki, hiszen "a gyermekek jövőjébe befektetni fontos és sokszorosan megtérülő tevékenység."

Klikk ide!
Mi a megoldás?

Annak ellenére, hogy ez a szép és nemes akció a sajtótájékoztatón részt vevő vezetők önreklámozó motorját csúcsra járatta, valóban érdemes megszívlelni, hogy efféle projekteket hány hazai cég lenne még képes támogatni és mégsem teszi. Vagy ha 300 csapatnyi tehetséges fiatal azonnal ráugrott egy ilyen lehetőségre, akkor vajon miért szenved tényleg szakemberhiányban az IT piac? Ha a magyar fiatalok 18 évesen még képesek együtt dolgozni, komplexen tervezni, akkor hogy lehet, hogy diplomával a kezükben sokszor sírva fakasztanak IT cégvezetőket egy felvételi elbeszélgetésen?

A győztes csapat teljesítményére pedig legyen büszke mindenki és 2008. szeptember 18-22. között drukkoljon nekik az akkor már épp lecsengett Olimpiai Játékok megmaradt izgalmával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csigu #57
    Hát igen, az egyetemi oktatás. Én is egy egyetem padjait koptatom, több száz hallgatótársammal együtt és sajna még fogjuk is pár évig, de nem azért, hogy annyira hülyék lennénk. Meg kell mondjam nem feltétlen azok a "legokosabbak" akik 3-4 év alatt végzik el. És a programozás a főtárgy, nem érdekli őket, ha mondjuk te hardver irányba mennél azért C-ből légy profi, és ahányszor megbuksz annyi év csúszás...(keresztfélév nuku).De heti 80 perc alatt, kb 10-15 hét alatt sajátíts el minden alapot, majd szintén ennyi hét alatt heti 40 perc! gyakorlat jut aminek végére szinte mindent tudjál. Nem baj h 1 órán még egy komplett program megírására se jut idő, vagy az anyag vége lemarad, majd te megtanulod otthon vagy ahol akarod. És akkor hülyék az emberek már 3* 4* veszik fel a tárgyat? Vajon miért?? Arról nem is beszélve, hogy 3. vizsga után repkednek az ezresek, meg a 3. tárgyfelvétel után is, gondolom nem kevés örömet okozva nekik.. És ahogy itt írta is valaki, még nem elég, hogy ezzel küzdködsz tanuljál 5féle matekot, egy kis jogot, termelésmenedzsmentet , mert ez annyira kell ide infóra ráadásul olyan szinten, mint a gazdászoknak, egy kis villamosságtan, mint a villamosmérnököknek stb..Csoda ha elmegy az ember kedve? Imádom az infót a mai napig, de az egyetemen olyat még nem igazán tanítottak eddig, amiért idejöttem és érdekelne. Arról nem beszélve, hogy az éveid alatt egy kábelt nem dugsz be ,(max ha az egér kicsúszik :)) egy hálózatot nem építesz fel. No gyakorlat. Elkezdtem tanulni külön tanfolyamon a Cisco-t, CCNA vizsgák, és már kb 3-4 gyakorlat után úgy éreztem több hasznos dolgot(felhasználható), mondtak mint az egyetem 1 év alatt. Na szóval ennyit tudok mondani és mindenki gondoljon amit akar..
  • chuky123 #56
    Sajnos olyan ember nincs illetve nagyon kevés aki az "egészhez" ért.
    De jó csapatban könnyü érvényesülni és gondolom egy összeszokott csapatról van szó. Ez becsülendő.
  • chuky123 #55
    Nos amit az egyetemeken tanitanak az elmélet amit a ehez a versenyhez kellet szerintem CCNA vizsga meg egy MCSE vizsga. A cikkböl nem derült ki számomra hány fős csapat volt. Az a baj szerintem hogy nagyon drágák ezek a vizsgák és ezért relative kevés ember van aki pl cisco routert, tűzfalat tud konfigolni.
    A csoport policykröl már ne is beszéljünk. Ez csak olyan ember tudja csinálni akinek már nagy rutinja van benne. A webfrissitésen sem egészen mit értettek már az adott oldalt frissitették vagy ujraprogramozták. De ez verseny mindenesetre jó referencia nekik.
  • Csaba42 #54
    Sorry, elírtam, mert siettem vizsgára (kis lazsa megengedett előtte :)), ezért nyugodtan megkövezhetsz. :)
  • NessieGraf #53
    Az IT problémák ott kezdődnek, amikor a továbbokított diákokat visszafogják a tanárok, nehogy má' gondolkodjon valaki! Amikor már jó gyökér módon mindent leírtak, ami a világról megtudható...

    És ott folytatódnak, amikor a lehetséges munkahelyeket iszonymód nem érdekli, ki mit tud, fejlődik-e, csak az: ki hozta ide. Attól elég hamar ellustul az ember!

    Aztán ha mégis sikerül, és gondolkodik és elismerik, és halad, történhet valami a céggel is, hogy a privatizációt is emlegessük kicsit. Aztán kezdődik újra a kör.

    És sajnos már láttam olyat, ahol diplomás nőt kerestek, angol nyelvtudással - mosónőnek. Mert a gépen angol feliratok vannak.
  • menpe #52
    Gratulálok nekik!
    Ott voltunk a középdöntőben, megcsináltam életem első (és azóta egyetlen :D) Small Business Server, és Win Server 2003 telepítését, a kaja jó volt, szemembe világított a reflektor az épülő épületben, elfelejtettek biztosítani gépet (-2 óra), de összességében jó volt. Mi mind a 4-en cisco-t tanultunk, de valahogy boldogultunk a weblapszerkesztéssel, és az excellel is.
    Mechwartos lett az első 3 OSZTV-n is, ezt tanulják, ez a hobbijuk, remek szakemberek lesznek. Remélem szétverik a mezőnyt Rotterdamban :)
  • Dany007 #51
    Mindez után örülök neki, hogy nem mentem egyetemre, és már lassan 2,5 éve dolgozok. Én már tudok mit felmutatni, megvannak a szakmai, munkahelyi kapcsolataim a továbblépésre.
    Ezzel szemben szerencsétlen haverjaim (mármint azok akik akkor egyetemre mentek) hónapokat spórolnak, meg suli mellett dolgoznak szerencsétlen diákmunkát, hogy tudjanak 4Gb ramot venni, hogy elfusson a Crysis... (nagyon sarkított példa volt)
    Én szerettem volna tanulni, sokkal többet a szakmáról. Ezek szerint egyetemen se lett volna rá több esélyem. (ja programozni megtanulhattam volna :) mert az az egyik olyan tárgy itt ami elég erős szakmailag, de köszönöm azt inkább nem)
  • Dany007 #50
    Így van egyetértek.
    Mégpedig azért mert nulla szakmai tudást tanítanak.
    Jó, nem nyilatkozhatok az egész országról, de a környezetemről igen.
    Egyszerűen nevetséges ami itt folyik.
    Én csak sima felsőfokú infot végeztem, nem diploma, de amit tudok, az nagyrészben saját tapasztalat, és egyéb informatikus ismerősökkel folytatott beszélgetések, szervizelések meg hasonlókból tudom!
    Ez a suli után pár oszt.társ elment a Veszprémi Egyetem műszaki info mérnöki karára. Ennek már lassan 3 éve, és semmivel sem tudnak többet mint anno. Sokszor telibe röhögöm, mert én azóta más szakmában dolgozom, de ugyanúgy érdekel az informatika. Néha néha van 1-1 problémám amit nem tudok megoldani.
    Ilyenkor megkérdezem, az agyontanult egyetemista ismerősöket és lövésük sincs!
    Hát persze, hogy nincs, mert ami tantárgyakat tanulnak, annak a 90%-a nem szakmai tárgy! És ez a dúrva!
    Műszaki info mérnöki szakon társadalom ismeretet, pszihológiát, mindenféle algebrát, meg még vagy 2 különféle matekot, meg kémiát(!) (mivel vegyész egyetem sehonnan sem hiányozhat a kémia!) tanítanak! Na jó, azért van pár szakmai is. De ez röhej! Ez legalább 5-6 olyan tárgy, aminek halvány köze sincsen magához a szakmához!
    És a poén, hogy 3 év alatt hozzá se szagoltak a linuxhoz!
    A legtöbb ember itt nem a szakmai tárgyakon bukik el! Hanem a kémián, meg az analízisen, meg az ilyen olyan algebrán! Arról nem beszélve, hogy az előbb említett 5-6 tárgy mellett, még valamilyen testnevelő tárgyat is fel kell venni, hogy meglegyen a credit. El kell menni úszni, vagy edzseni, vagy bármi, de a lényeg, hogy hivatalosan nem lehet kihagyni!
    Ezek után csodálkozik bárki, hogy az u.n. "IT szakembereknek nemsok közük van az IT-hez?
    Ezzekkel a haverokkal közösen elvégeztük ugye a 4 féléves felsőfokú infot, és ők már 3 éve járnak egyetemre, de kijelenthetem, semmivel se tudnak többet szakmailag mint én!(és nemazért mert én olyan sokat tudok!)
  • ZoliJ #49
    Némely hazai főiskolával/egyetemmel az a baj, hogy mire végez a kedves diák, elmegy a kedve az informatikától
  • z5oTtu #48
    a 40 perc az komoly, de akkor nem regi geprol beszelunk vagy valami spec installod van? Csak azert mert nekem regi P4-en, formazas nelkul(ATA100) legalabb 48 perc az elso normalis boot (XPSP1 és XPSP2 is).

    mas:
    Szerintem valahogy, hiaba van sok IT-s nak dipolomaja, ha nincs benne minden nap, ha nem erdekli, ha lusta, akkor nem er semmit sem egy komolyabb cegnek. Ugy gondolom, sok ilyen van ma nalunk. Van akinek meg nincs diplomaja, de hatalmas rutinnal rendelkezik, mert mondjuk mar 20 eve folyamatosan benne van. Talan az utobbira van szukseguk a cegeknek. De ez egy kicsit paradox, mert ha egy frissen vegzett nekiindul a vilagnak, akkor sok helyen csak neznek, hogy uristen; tapasztalat nelkul nem foglalkoztatjuk. Ha meg nem tud elhelyezkedni, akkor sohasem lesz igazi(éles) rutinja.

    A masik problemat meg ott latom, hogy hatalmas arca lesz nehany lemelozott honap utan az ujjoncoknak, a semmire es ok mindent tudnak, mindenben a legjobbak, ezert;(itt a lenyeg) nem fejlesztik magukat tovabb, nem tanulnak meg uj dolgokat (es soxor mondjak hogy ez lehetetlen).