Berta Sándor

Google: idővonalon is kereshetünk

A Yahoo jövőjével és esetleges megvásárlásával kapcsolatos hírek mögött szinte a háttérbe szorult az a bejelentés, miszerint a Google már teszteli a keresőtechnológiák jövőjét meghatározó megoldását.

A keresőóriás nem ül a babérjain és látszólag alig foglalkozik a Yahoo jövőjét érintő információkkal. Ehelyett egy olyan szűrőt jelentettek be, amely képes a keresési találatokat személyre szabni, vagyis csak azokat a hivatkozásokat jeleníti meg, amelyek a felhasználót valóban érdeklik. A fő cél a még pontosabb találatok és az időmegtakarítás az emberek számára. Az egyelőre kísérleti jelleggel működő szolgáltatás keretében bárki egyszerűen és gyorsan módosíthatja a találati listát, így azonnal láthatóvá válnak az egyes keresési eredmények részletei.

A Google új szolgáltatása látszólag ugyanolyan, mint a hagyományos kereső, azonban három új funkciója is van. Képes a keresési találatokat az információk, időrendi és geográfiai adatok alapján rendszerezni. Mindez azt jelenti, hogy ha valaki például egy zenekarra keres rá, akkor először a hagyományos találatokat kapja meg, de a geográfiai módban a rendszer már egy térképen megmutatja azt is, hogy az együttes az elmúlt időszakban mely városokban lépett fel. Az időrendi módban egy diagram segítségével elérhetővé válnak a zenekarral kapcsolatos legfontosabb események, például a nagy koncertek időpontjai. Az információs módban lehetőség van a találatok szűrésére különböző szempontok - időpont, mértékegység, ez esetben például évek, illetve helyiségek - alapján.


Például az Olimpia szóra keresve hasznos lehet az idővonal használata

Dan Crow, a Google termékmenedzsere szerint azt szeretnék elérni, hogy a háttérben állandóan fejlesztett keresési algoritmusok mellett végre a külcsín is változzon és az internetezők számára új funkciók legyenek elérhetők. Közölte: időnek kell eltelnie, amíg a változások észrevehetők lesznek és az új funkciók helyet kapnak a Google keresőjében is. Ennek oka, hogy nagyon vékony az a határ, amely a fontos kiegészítő információkkal való ellátást a felhasználók túlterhelésétől elválasztja.

"Amennyiben valaki ma megnézi a Google találati listáját és összehasonlítja az 1997-ben leállított Infoseek hasonló listájával, gyakorlatilag alig tudja megkülönböztetni őket egymástól" - hívta fel a figyelmet Marti Hearst, a Berkeley Egyetem Információs Iskolájának professzora. Az oktató szerint a változás egyik komoly akadálya, hogy az online keresők üzemeltetői széles felhasználói rétegnek, a profiknak és az egyszerű internetezőknek egyaránt szeretnének megfelelni. Utóbbiakat gyakran megzavarja, ha túl sok információval szembesülnek, előbbiek számára ez nem okoz gondot. Egy másik probléma, hogy a felhasználók nem igazán szeretik a változást, az újat, előnyben részesítik a jól bevált, megszokott megoldásokat, és idő kell, mire váltanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • peba #1
    Ezért mondják azt, hogy semmi sem változik gyorsabban mint az internet. Újabb feladat, hogyan optimalizáljuk a weboldalainkat úgy, hogy szinte minden egyes időpontban lehetőleg az első oldalon legyünk listázva. Lehetetlen.