Gyurkity Péter
Eltúlozták a stúdiók a kalózok miatti veszteséget
Az amerikai filmstúdiókat tömörítő MPAA elismerte, hogy egy korábbi felmérésbe hiba csúszott és a kalózpéldányok miatti bevételkiesés a jelzettnél jóval kisebb arányban érinti az egyes vállalatokat.
A szervezet még 2005-ben bízta meg a LEK piackutató céget, hogy felmérésében állapítsa meg a meglehetősen differenciált csoport összetételét az életkor és foglalkozás alapján, illetve hogy a kalózok mekkora bevételkiesést okoznak évente a filmstúdióknak. Az anyagban arra a következtetésre jutottak, hogy az illegális példányok gyors elterjedése az összes veszteség 44 százalékát okozzák, most azonban kiderült, hogy ez erősen eltúlzott szám.
A közlemény szerint ugyanis a dokumentációban emberi mulasztás miatt téves adat jelent meg. Eszerint az akkor jelzett 44 százalék helyett a kalózok és az általuk terjesztett illegális másolatok a filmstúdiók bevételkiesésének mindössze 15 százalékáért tehetők felelőssé. Ez már jóval könnyebben megemészthető szám, ám az új adat azonnal további kérdéseket vet fel az érintett cégek stratégiájával kapcsolatban. Az eredeti magas arányt ugyanis arra használták fel, hogy minden lehetséges módon visszaszorítsák a főiskolai és egyetemi fájlcserélést, illetve súlyos következmények emlegetésével riasszák el a hallgatókat a különböző p2p hálózatok használatától.
A LEK akkor kiemelte, hogy a felsőoktatásban tanuló 16 és 24 év közötti fiatalok 6,1 milliárd dollár bevételtől fosztották meg a stúdiókat, vagyis ha az intézményekkel összefogva valamilyen módon meg tudnák oldani a problémát, rögtön hatalmas összegekhez jutnának az érintettek. A javított szám révén azonban kétségbe vonhatjuk ezt a következtetést, és az MPAA rögtön ígéretet tett arra nézve, hogy alapos vizsgálatot folytatnak az ügyben, igyekezvén kideríteni az okokat.
Az biztos, hogy az utólagos módosítás nem javít a szórakoztatóipar és a kalózok viszonyán. Utóbbiak egy csoportja éppen a napokban törte fel sikeresen a RIAA, vagyis az amerikai zenekiadókat képviselő szervezet honlapját, a módosított oldal pedig órákon keresztül elérhető volt.
A szervezet még 2005-ben bízta meg a LEK piackutató céget, hogy felmérésében állapítsa meg a meglehetősen differenciált csoport összetételét az életkor és foglalkozás alapján, illetve hogy a kalózok mekkora bevételkiesést okoznak évente a filmstúdióknak. Az anyagban arra a következtetésre jutottak, hogy az illegális példányok gyors elterjedése az összes veszteség 44 százalékát okozzák, most azonban kiderült, hogy ez erősen eltúlzott szám.
A közlemény szerint ugyanis a dokumentációban emberi mulasztás miatt téves adat jelent meg. Eszerint az akkor jelzett 44 százalék helyett a kalózok és az általuk terjesztett illegális másolatok a filmstúdiók bevételkiesésének mindössze 15 százalékáért tehetők felelőssé. Ez már jóval könnyebben megemészthető szám, ám az új adat azonnal további kérdéseket vet fel az érintett cégek stratégiájával kapcsolatban. Az eredeti magas arányt ugyanis arra használták fel, hogy minden lehetséges módon visszaszorítsák a főiskolai és egyetemi fájlcserélést, illetve súlyos következmények emlegetésével riasszák el a hallgatókat a különböző p2p hálózatok használatától.
A LEK akkor kiemelte, hogy a felsőoktatásban tanuló 16 és 24 év közötti fiatalok 6,1 milliárd dollár bevételtől fosztották meg a stúdiókat, vagyis ha az intézményekkel összefogva valamilyen módon meg tudnák oldani a problémát, rögtön hatalmas összegekhez jutnának az érintettek. A javított szám révén azonban kétségbe vonhatjuk ezt a következtetést, és az MPAA rögtön ígéretet tett arra nézve, hogy alapos vizsgálatot folytatnak az ügyben, igyekezvén kideríteni az okokat.
Az biztos, hogy az utólagos módosítás nem javít a szórakoztatóipar és a kalózok viszonyán. Utóbbiak egy csoportja éppen a napokban törte fel sikeresen a RIAA, vagyis az amerikai zenekiadókat képviselő szervezet honlapját, a módosított oldal pedig órákon keresztül elérhető volt.