Gyurkity Péter
Új szereplők a digitális zeneterjesztésben
2006 állóvize után idén végre több új szereplő is megpróbálkozott a digitális zenei piacra való betöréssel, nem is sikertelenül. A kisebb próbálkozók mellett megjelentek a nagyok is, gondosan figyelve a kiadók igényeire.
Erről az üdítő változásról emlékezik meg a Reuters egy kisebb összefoglalóval, amelyben sorra veszik az új jövevények idei listáját. Ez ugyan nem túl hosszú, ám még így is óriási változást jelent 2006-hoz képest, amely az iTunes egyeduralmától szenvedett és nem hagyott elég lehetőséget a többi potenciális versenyzőnek.
Elsőként az MTV Urge nevű szolgáltatását említik meg, amely ugyan nem dobta be a törülközőt, de egyesült a Rhapsody platformmal, amely a RealNetworks fejlesztése, és most Rhapsody America néven igyekszik felvenni a versenyt a nagy túlsúlyban lévő riválissal. A Sony eközben fokozatosan felszámolja saját Connect névre hallgató megoldását, ez 20 munkatárs elbocsátását, illetve átirányítását, valamint egyben a cég terveinek kudarcát jelenti. A Microsoft Zune platformját közösségi vonásokkal erősíti, a Zune Social felhasználói profiljai jelzik az illető kedvenceit, ízlését, valamint lehetővé teszik ezen "kártyák" alkalmazását más portálokon.
Többen, mint például a Snocap és a Lala, megosztott üzleti modellel igyekeznek sikert elérni. Ennek keretében úgynevezett widgetek, kis eszközök segítségével teszik lehetővé az előadóknak a tartalmak megosztását, ahelyett, hogy a felhasználókat rákényszerítenék nagy, központi online boltok látogatására. A piacon azonban végre valóban új jövevények jelentek meg, akik most először próbálnak meg kiharapni egy szeletet az egyre növekvő méretű tortából. Az Amazon és az Imeem törekvéseiről már beszámoltunk - előbbi saját boltot indított, utóbbi pedig minden nagyobb kiadóval megállapodott, ami fontos változás a korábbi állapotokhoz képest.
A SpiralFrog eközben reklámokkal támogatott modellel próbálkozik, több mint öt éven át tartó vesződés és vezérigazgatójának távozása után. Itt is minden kiadó beszállt, ám a fogadtatás vegyes volt, talán a DRM-technológiák támogatása miatt. A Slacker szintén reklámokra támaszkodik, egyfajta online rádió indított, amelyet előfizetéses alapon egyéb funkciókkal egészítettek ki. Meglátjuk, hogyan teljesítenek majd az újoncok az elkövetkező időszakban - egy biztos: végre a szórakoztatóipar is beadta a derekát és (a megfelelő feltételekkel) inkább támogatja az ilyen kezdeményezéseket.
Erről az üdítő változásról emlékezik meg a Reuters egy kisebb összefoglalóval, amelyben sorra veszik az új jövevények idei listáját. Ez ugyan nem túl hosszú, ám még így is óriási változást jelent 2006-hoz képest, amely az iTunes egyeduralmától szenvedett és nem hagyott elég lehetőséget a többi potenciális versenyzőnek.
Elsőként az MTV Urge nevű szolgáltatását említik meg, amely ugyan nem dobta be a törülközőt, de egyesült a Rhapsody platformmal, amely a RealNetworks fejlesztése, és most Rhapsody America néven igyekszik felvenni a versenyt a nagy túlsúlyban lévő riválissal. A Sony eközben fokozatosan felszámolja saját Connect névre hallgató megoldását, ez 20 munkatárs elbocsátását, illetve átirányítását, valamint egyben a cég terveinek kudarcát jelenti. A Microsoft Zune platformját közösségi vonásokkal erősíti, a Zune Social felhasználói profiljai jelzik az illető kedvenceit, ízlését, valamint lehetővé teszik ezen "kártyák" alkalmazását más portálokon.
Többen, mint például a Snocap és a Lala, megosztott üzleti modellel igyekeznek sikert elérni. Ennek keretében úgynevezett widgetek, kis eszközök segítségével teszik lehetővé az előadóknak a tartalmak megosztását, ahelyett, hogy a felhasználókat rákényszerítenék nagy, központi online boltok látogatására. A piacon azonban végre valóban új jövevények jelentek meg, akik most először próbálnak meg kiharapni egy szeletet az egyre növekvő méretű tortából. Az Amazon és az Imeem törekvéseiről már beszámoltunk - előbbi saját boltot indított, utóbbi pedig minden nagyobb kiadóval megállapodott, ami fontos változás a korábbi állapotokhoz képest.
A SpiralFrog eközben reklámokkal támogatott modellel próbálkozik, több mint öt éven át tartó vesződés és vezérigazgatójának távozása után. Itt is minden kiadó beszállt, ám a fogadtatás vegyes volt, talán a DRM-technológiák támogatása miatt. A Slacker szintén reklámokra támaszkodik, egyfajta online rádió indított, amelyet előfizetéses alapon egyéb funkciókkal egészítettek ki. Meglátjuk, hogyan teljesítenek majd az újoncok az elkövetkező időszakban - egy biztos: végre a szórakoztatóipar is beadta a derekát és (a megfelelő feltételekkel) inkább támogatja az ilyen kezdeményezéseket.