Berta Sándor
CALO - hogy sok mindent megértsen a számítógép
A legnagyobb probléma ma a számítógépek használatakor, hogy még mindig az embernek kell megmondania, mit tegyen a PC és mit ne - véli Pedro Domingos, a Washingtoni Egyetem informatikai docense.
"Ez a folyamat fárasztó és idegesítő, és a készülékek tényleg ennyire buták" - nyilatkozta a tudós, aki éppen ezért vesz részt a Cognitive Assistant that Learns and Organizes (CALO) nevű, négy éven át tartó projektben. Az amerikai DARPA által támogatott és az SRI International által koordinált program célja, hogy javítsa a számítógépek és az ember közötti kapcsolatot és hogy a PC a jelenleginél jobban megértse, hogy mit akar a felhasználó.
A CALO-ban jelenleg 25 egyetem, kutatóintézet és cég vesz részt, amelyeket mind egy terület: a mesterséges intelligencia kutatása köt össze. Vannak olyan intézmények és vállalatok, amelyek elsősorban a gépi tanulással, mások a természetes beszéd feldolgozásával vagy a szemantikus web létrehozásával foglalkoznak. Minden ilyen szakterületet képviselő egyetem és cég képviselői egy meghatározott CALO-projektrészen dolgoznak.
Adam Cheyer, az SRI International Mesterséges Intelligencia Központjának igazgatója szerint a CALO a felhasználókat háromféleképpen segíti. Először is fontos személyekkel és projektekkel kapcsolatos adatokat menedzsel, megérti az emberi találkozások részleteit, valamint megtanulja a rutinfeladatok megoldását és automatizálását. Így például kideríthető, hogy mely e-mail címek és tartalmi minták fontosak az adott munkavállaló életében és mely feladatok vagy programok elvégzéséhez köthetők. A CALO segít az információk kategorizálásában, fontosság szerinti rendezésében és ezt a tudást a rendszert felhasználhatja a későbbi munkaértekezleteken vagy tanácskozásoknál is. Ráadásul feljegyzi, hogy ki mit mondott és az információkat hozzátársítja a személyekhez, időpontokhoz és feladatlistákhoz.
Emellett az új megoldás akár arra is használható, hogy könyveket vásároljon az interneten, hotelekre keressen rá különböző szempontok alapján vagy a nevünkben találkozókat egyeztessen vagy elhalasszon. "Ez egy óriási ötlet és az ambíciózusságát tekintve már őrültnek is mondható. Amennyiben az elképzelésünk valósággá válik, forradalmasíthatja az életünket, de ha nem, akkor is számos új eredményt érhetünk el és új kutatásokat tesz lehetővé, amelyek miatt már megérte belevágnunk" - hangsúlyozta Pedro Domingos.
A kutatók célja egy olyan mesterséges intelligenciával felruházott szoftver kifejlesztése, amely a személyes asszisztensünkké válhat, anélkül, hogy akár egyetlen meglévő rendszerhez is le kellene kötnünk magunkat. A rendszer képes lesz megtanulni a felhasználók és a környezetük igényeit, azokhoz alkalmazkodni, egyes dolgokat, feladatokat például fontossági szempontok alapján megkülönböztetni egymástól.
A projekt keretében számos meglévő technológiát ötvöznek, ezek közé tartoznak többek között az intelligens kezelőfelületek, a szemantikus web, a beszédfelismerés, az adatfeldolgozás és -menedzselés is.
"Ez a folyamat fárasztó és idegesítő, és a készülékek tényleg ennyire buták" - nyilatkozta a tudós, aki éppen ezért vesz részt a Cognitive Assistant that Learns and Organizes (CALO) nevű, négy éven át tartó projektben. Az amerikai DARPA által támogatott és az SRI International által koordinált program célja, hogy javítsa a számítógépek és az ember közötti kapcsolatot és hogy a PC a jelenleginél jobban megértse, hogy mit akar a felhasználó.
A CALO-ban jelenleg 25 egyetem, kutatóintézet és cég vesz részt, amelyeket mind egy terület: a mesterséges intelligencia kutatása köt össze. Vannak olyan intézmények és vállalatok, amelyek elsősorban a gépi tanulással, mások a természetes beszéd feldolgozásával vagy a szemantikus web létrehozásával foglalkoznak. Minden ilyen szakterületet képviselő egyetem és cég képviselői egy meghatározott CALO-projektrészen dolgoznak.
Adam Cheyer, az SRI International Mesterséges Intelligencia Központjának igazgatója szerint a CALO a felhasználókat háromféleképpen segíti. Először is fontos személyekkel és projektekkel kapcsolatos adatokat menedzsel, megérti az emberi találkozások részleteit, valamint megtanulja a rutinfeladatok megoldását és automatizálását. Így például kideríthető, hogy mely e-mail címek és tartalmi minták fontosak az adott munkavállaló életében és mely feladatok vagy programok elvégzéséhez köthetők. A CALO segít az információk kategorizálásában, fontosság szerinti rendezésében és ezt a tudást a rendszert felhasználhatja a későbbi munkaértekezleteken vagy tanácskozásoknál is. Ráadásul feljegyzi, hogy ki mit mondott és az információkat hozzátársítja a személyekhez, időpontokhoz és feladatlistákhoz.
Emellett az új megoldás akár arra is használható, hogy könyveket vásároljon az interneten, hotelekre keressen rá különböző szempontok alapján vagy a nevünkben találkozókat egyeztessen vagy elhalasszon. "Ez egy óriási ötlet és az ambíciózusságát tekintve már őrültnek is mondható. Amennyiben az elképzelésünk valósággá válik, forradalmasíthatja az életünket, de ha nem, akkor is számos új eredményt érhetünk el és új kutatásokat tesz lehetővé, amelyek miatt már megérte belevágnunk" - hangsúlyozta Pedro Domingos.
A kutatók célja egy olyan mesterséges intelligenciával felruházott szoftver kifejlesztése, amely a személyes asszisztensünkké válhat, anélkül, hogy akár egyetlen meglévő rendszerhez is le kellene kötnünk magunkat. A rendszer képes lesz megtanulni a felhasználók és a környezetük igényeit, azokhoz alkalmazkodni, egyes dolgokat, feladatokat például fontossági szempontok alapján megkülönböztetni egymástól.
A projekt keretében számos meglévő technológiát ötvöznek, ezek közé tartoznak többek között az intelligens kezelőfelületek, a szemantikus web, a beszédfelismerés, az adatfeldolgozás és -menedzselés is.