Berta Sándor
Interaktív asztal német fejlesztőktől
Egy fiatal német professzor és csapata egy új, a jelenlegi számítógép-megoldásoktól teljesen eltérő elképzelés megvalósításával kísérletezik.
Andreas Butz professzor, a müncheni Ludwig-Maximilian Egyetem Informatikai intézetének munkatársa és kollégái olyan eszközt akartak létrehozni, amely lehetővé teheti és felgyorsíthatja, hogy több ember is gyorsan és egyszerűen dolgozhasson ugyanazon vagy több dokumentumon. Butz úgy vélte, hogy jelenleg minden felhasználó a számítógépe előtt ül és a monitorok képernyője előtt nem kerül sor valódi interakciókra, másrészt egy mai berendezés azt teszi, amit mondok, de nem azt, amit akarunk.
Ez a két fő probléma a szakember szerint minden jelenlegi számítógéptípust érint, mindegy, hogy PC-kről, szerverekről vagy mobil készülékekről van szó. A professzor és munkatársai éppen ezért egy olyan eszközt akartak kifejleszteni, amely megfelelő módon idomul az emberekhez, megérti a gesztusokat és akár azokkal is irányítható. Ezt a területet a tudósok Ubiquitous Computingnak nevezik és a virtuális valóság ellenpólusaként tartják számon. Andreas Butz és csapata első lépésként egy interaktív asztalt hozott létre, amelynél az asztallap egyben maga az érintőképernyő. Az eszköz sok területen alkalmazható, legyen szó a fotós és reklámszakmáról vagy otthoni használatról. Bárki rendszerezhetné a képeit, kicsinyíthetné, nagyíthatná, szerkeszthetné őket, anélkül, hogy számítógépnek a közelébe kellene mennie.
A Microsoft megoldása
Az interaktív asztal másik előnye, hogy a különböző programok segítségével gyakorlatilag bármilyen területen megállja a helyét. Egy új szoftver telepítésével például digitális zenei archívumként vagy éppen videók megjelenítésére is alkalmas. Új értékesítési lehetőségek merülhetnének fel a zeneboltok előtt, ahol az asztal mondjuk a videoklipek megjelenítésére szolgálhatna. Az első kísérletek nem voltak sikeresek, ennek oka, mint kiderült, abban rejlett, hogy a felhasználók ugyanúgy dupla kattintással akarták megnyitni a fájlokat és az anyagokat, mint tették azt a Windows operációs rendszerek használatakor.
A kutatásokat 20 000 euróval az Alcatel-Lucent Alapítvány is támogatta és Butz máris talált két olyan céget, akik fantáziát látnak a termék jövő évi piacra dobásában. Az első célcsoport az építészek lehetnek. Az interaktív asztal előnye továbbá, hogy akár erős napfényben is használható. Érdekesség, hogy néhány hónappal ezelőtt a Microsoft már bemutatta hasonló számítógépét. A Microsoft Surface névre keresztelt megoldás szintén egy asztal formáját veszi fel, a 30 hüvelykes érintőképernyős kijelzőjét pedig a számítógép fölé hajoló felhasználók akár ülve, akár állva használhatják. A vezérlésben a billentyűzet és az egér szerepét átveszi az emberek hangja és keze, illetve az ehhez használható tollak, amelyek egyformán alkalmasak az egység irányítására, az utasítások bevitelére.
A szoftveróriás terméke kezdetben 5 és 10 ezer dollár közötti áron lesz kapható. A Surface együtt tud működni más eszközökkel is és ehhez elegendő az adott készülékeket egyszerűen ráhelyeznünk a felületre. Így megtekinthetők lesznek a mobiltelefonokon és digitális fényképezőgépekben tárolt képek vagy a csengőhangokat egyszerűen le lehet majd tölteni. Idővel az éttermek étlapjait is felválhatja a megoldás, hiszen interaktív rendelőlapként használva a berendezést, rögtön jelezhetjük, hogy mit szeretnénk elfogyasztani. Az asztalra helyezett ételekről és italokról további információk lesznek leolvashatók, amit rögtön kiegészíthet a vendéglátó által ajánlott szállodák sora.
Az első ilyen berendezések a Harrah's Entertainment Las Vegas-i szórakozóhelyein, a Starwood Hotels & Resorts Worldwide hoteljeiben, valamint T-Mobile amerikai részlegének üzleteiben jelennek meg. A tervek szerint 3-5 éven belül a magánfelhasználók számára is elérhető árú, különböző formátumú Surface PC-k is megjelennek majd.
Andreas Butz professzor, a müncheni Ludwig-Maximilian Egyetem Informatikai intézetének munkatársa és kollégái olyan eszközt akartak létrehozni, amely lehetővé teheti és felgyorsíthatja, hogy több ember is gyorsan és egyszerűen dolgozhasson ugyanazon vagy több dokumentumon. Butz úgy vélte, hogy jelenleg minden felhasználó a számítógépe előtt ül és a monitorok képernyője előtt nem kerül sor valódi interakciókra, másrészt egy mai berendezés azt teszi, amit mondok, de nem azt, amit akarunk.
Ez a két fő probléma a szakember szerint minden jelenlegi számítógéptípust érint, mindegy, hogy PC-kről, szerverekről vagy mobil készülékekről van szó. A professzor és munkatársai éppen ezért egy olyan eszközt akartak kifejleszteni, amely megfelelő módon idomul az emberekhez, megérti a gesztusokat és akár azokkal is irányítható. Ezt a területet a tudósok Ubiquitous Computingnak nevezik és a virtuális valóság ellenpólusaként tartják számon. Andreas Butz és csapata első lépésként egy interaktív asztalt hozott létre, amelynél az asztallap egyben maga az érintőképernyő. Az eszköz sok területen alkalmazható, legyen szó a fotós és reklámszakmáról vagy otthoni használatról. Bárki rendszerezhetné a képeit, kicsinyíthetné, nagyíthatná, szerkeszthetné őket, anélkül, hogy számítógépnek a közelébe kellene mennie.
A Microsoft megoldása
Az interaktív asztal másik előnye, hogy a különböző programok segítségével gyakorlatilag bármilyen területen megállja a helyét. Egy új szoftver telepítésével például digitális zenei archívumként vagy éppen videók megjelenítésére is alkalmas. Új értékesítési lehetőségek merülhetnének fel a zeneboltok előtt, ahol az asztal mondjuk a videoklipek megjelenítésére szolgálhatna. Az első kísérletek nem voltak sikeresek, ennek oka, mint kiderült, abban rejlett, hogy a felhasználók ugyanúgy dupla kattintással akarták megnyitni a fájlokat és az anyagokat, mint tették azt a Windows operációs rendszerek használatakor.
A kutatásokat 20 000 euróval az Alcatel-Lucent Alapítvány is támogatta és Butz máris talált két olyan céget, akik fantáziát látnak a termék jövő évi piacra dobásában. Az első célcsoport az építészek lehetnek. Az interaktív asztal előnye továbbá, hogy akár erős napfényben is használható. Érdekesség, hogy néhány hónappal ezelőtt a Microsoft már bemutatta hasonló számítógépét. A Microsoft Surface névre keresztelt megoldás szintén egy asztal formáját veszi fel, a 30 hüvelykes érintőképernyős kijelzőjét pedig a számítógép fölé hajoló felhasználók akár ülve, akár állva használhatják. A vezérlésben a billentyűzet és az egér szerepét átveszi az emberek hangja és keze, illetve az ehhez használható tollak, amelyek egyformán alkalmasak az egység irányítására, az utasítások bevitelére.
A szoftveróriás terméke kezdetben 5 és 10 ezer dollár közötti áron lesz kapható. A Surface együtt tud működni más eszközökkel is és ehhez elegendő az adott készülékeket egyszerűen ráhelyeznünk a felületre. Így megtekinthetők lesznek a mobiltelefonokon és digitális fényképezőgépekben tárolt képek vagy a csengőhangokat egyszerűen le lehet majd tölteni. Idővel az éttermek étlapjait is felválhatja a megoldás, hiszen interaktív rendelőlapként használva a berendezést, rögtön jelezhetjük, hogy mit szeretnénk elfogyasztani. Az asztalra helyezett ételekről és italokról további információk lesznek leolvashatók, amit rögtön kiegészíthet a vendéglátó által ajánlott szállodák sora.
Az első ilyen berendezések a Harrah's Entertainment Las Vegas-i szórakozóhelyein, a Starwood Hotels & Resorts Worldwide hoteljeiben, valamint T-Mobile amerikai részlegének üzleteiben jelennek meg. A tervek szerint 3-5 éven belül a magánfelhasználók számára is elérhető árú, különböző formátumú Surface PC-k is megjelennek majd.