Berta Sándor

Az emberek emlékeznek az online reklámokra

Ugyan a felhasználók többsége finoman szólva sem kedveli a weboldalakon felbukkanó hirdetéseket, érdekes módon sokan képesek felidézni azok tartalmát.

A legfrissebb kutatások szerint elég egy bannert csupán egyetlen másodpercre megjelentetni, az azt látó emberek többsége emlékezni fog a tartalmára. Ráadásul az online reklámcégek helyzetét megkönnyíti, hogy ezekre a dolgokra nem figyelnek sokan, így nem is tűnik fel az embereknek.

Chan Yun Yoo, a Kentucky Egyetem Újságíró és Távközlési Karának munkatársa átfogó kutatást végzett a reklámok és a felhasználók kapcsolatáról. A szakember megállapította, hogy az akár csak egyetlen másodpercre is felbukkanó online hirdetéseket az emberi agy a középtávú memóriában tárolja el. Az emberi memória gyakorlatilag mindent képes megőrizni, a reklámokban látott szlogenektől kezdve a webcímekig és a hirdetett termék adataiig. A középtávú memória viszont például abban segít, hogy az emberek felismerjenek egy, korábban a televízióban bemutatott fogkrémet bevásárlás közben.

A Yoo tanulmányában résztvevő személyek közül azok, akik a bannereket tüzetesen tanulmányozták, később csak adatokat és szórészeket tudtak elmondani, míg a reklámokra szinte ügyet sem vetők szinte minden részletre emlékeztek. A hirdetések egyébként mind a két csoport tagjainak középtávú memóriájára hatottak. A kutatás cáfolta azt a korábbi megállapítást, miszerint az online reklámok csak akkor hatásosak, ha a felhasználók azonnal reagálnak rájuk.

Donna Hoffman, a Kaliforniai Egyetem Internetes Eladásokat Vizsgáló Központjának igazgatóhelyettese úgy vélte, Yoo észrevételei csupán azt jelentik, hogy a média hagyományos ötletei az interneten is megvalósíthatók. Hiszen, ha valaki lát egy televíziós reklámot, akkor sem rohan azonnal a boltba megvenni az adott terméket és a hirdetők sem számítanak azonnal a vásárlók reakciójára. A tény viszont, hogy a bannerek képesek befolyásolni az agy tudatalatti érzékelőképességét, előhozza a kérdést, miszerint az interneten melyek a leghatásosabb reklámok?

Chan Yun Yoo közölte, tanulmányának két fontos hatása lehet az internetes reklámpiacra. Az első, hogy a hirdető cégeknek újra kell gondolniuk, hogy a reklámokkal mi a fő céljuk. A második pedig, hogy növelni kell a hirdetéseket számoló módszerek számát és ezeket a technikákat átfogóbbá is kell tenni, hogy pontosabban nyomon lehessen követni, hogy a webes reklámok milyen hatást váltanak ki a felhasználókból.

"A leghatékonyabb megoldás az lehet, ha az online reklámok a mind a rövidtávú, mind a középtávú memóriára hatnak" - összegezte tapasztalatait a Kentucky Egyetem Újságíró és Távközlési Karának munkatársa.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • axaard #25
    Hupsz, igen "Ez a "hatékony tanulás technikája" érdekel?" a kérdőjel nem kellett volna. Bocsi, elnéztem, hibáztam!

    Keresi meg lusta voltam, szintén bocs. A rövid leírást pedig köszi, megfogadom :-D
  • wanek #24
    "Ez a "hatékony tanulás technikája" érdekel?" - a kérdésedre a válaszom: nem érdekel, mert már megtanultam. :)

    "Link, hogy hol lehet tanulni?" - Ez olyan kocka kérdés volt. Beírod a keresőbe.
    Egyébként amikor még én tanultam, akkor internet nem is létezett.
    Először is sokat kell olvasni. Nem egyszerűen sokat, hanem nagyon sokat. És ezt már el kell kezdeni gyakorlatilag akkortól, miután megtanultad a betűket. 8 éves koromban már legalább 30 könyvön túl voltam. Minél többet olvasol, annál gyorsabban fogsz tudni olvasni, mert automatikusan kialakul egy bizonyos technikája a dolognak. Persze kezdetben olyasmit kell olvasni, ami érdekel is, mert azt szívesen olvasod. Ha jól emlékszem, 9 évesen már majdnem az összes Rejtő könyvön túl voltam, az nagyon szórakoztatott.
    Ahhoz, hogy nagy mennyiségű szövegből a lényeget memorizálni tudd, ahhoz ki kell alakulnia egy olyan képességnek is, hogy el tudd dönteni azt, hogy egy szövegben mi a fontos, mi a lényeg. Ez a megfelelő szövegértés nélkül nem megy.
  • axaard #23
    Ez a "hatékony tanulás technikája" érdekel?
    Link, hogy hol lehet tanulni?
  • wanek #22
    Honnan veszed azt, hogy minden, amit látsz, az bekerül a tudatalattidba? A hatékony tanulás technikája tanulható, elsajátítható. Minél jobban elsajátítja valaki, annál jobban szabályozható az is, hogy mi az, amit az agynak memorizálnia kéne, és mi az, amit nem. Mivel ez megterhelő tud lenni, a selejttel az agy nem foglalkozik, hanem eldobja. Valahogy úgy kell ezt elképzelni, hogy az információfolyam bekerül egy nagyon hosszú Shift-regiszterbe, és ebből emelődik ki a lényeg. Ami lényegtelen, az meg elveszik.
  • Gnome #20
    a képességed meg tökjo..1200 oldal 2nap alatt nah nekemis ilyenkéne
  • Gnome #19
    vicces vagy:P...a tudatalattidat nemtudod irányítani...akár elfogadod akár nem:)
  • wanek #18
    "Ez nem így működik, hogy te eldöntöd mit jegyzel meg, s mit nem" - dehogynem. Nehogy már te mondd meg, hogy én mit jegyzek meg és mit nem!
    Ha benned rögzül, az a te egyéni problémád. Szerencsére nálam ilyen nincs.
  • gregor #17
    Én pl.ul aweboldalakon feltünő reklámokat elviselem,jobban mint a tvben.
    Tvben,ha reklám jön ,átkapcsolok!
  • ensomhet #16
    Ez nem így működik, hogy te eldöntöd mit jegyzel meg, s mit nem. Bizonyos szinten tudsz tudatosan cselekedni, tehát csakazértsemaztfogom megvenni, stb. Főleg addig egyszerű ez, amíg a reklám olyat tartalmaz, ami alapból nem érdekel, nem vásárolnád, de amint mondjuk mósóport kell venned, akkor ösztönszerűen azt fogod kiválasztani, amiről a legtöbbet hallottál, a legtöbbet láttad a képét. Az sem fontos, hogy konkrétan odafigyelj a termék képére, logójára, elég, ha mondjuk focimeccs közben a háttérben látod. Rögzül. Ha nem lenne hatékony a reklám, akkor nem raknának bele ilyen mennyiségű pénzt.
    A net más kérdés, itt olyan szerencsés helyzetben vagyunk egyelőre, hogy meg tudjuk akadályozni a reklámok megjelenését, vele együtt a tudatalatti hatást.
  • kanduhr #15
    Lehet látni parfüm reklámokat is, de inkább újságokban - tvben ritka. A dohány terméket pedig tilos reklámozni.