Napi Online

Önmaguktól módosulnak majd a hirdetések

A webes hirdetők a keresőmarketing mellett olyan új módszereket kezdenek alkalmazni, amelyek modellezés alapján előre kiszámítják - sokszor már akkor, amikor még az illető nincs is tudatában vásárlási szándékának -, hogy mit fog keresni a netező.

Sok internetező egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy keresési szokásait internetes cégek ezrei követik nyomon, és a különböző informatikai hálózatokban milyen gigászi munka folyik annak érdekében, hogy a megszerzett információkat szétválogassák, katalógusokba rendezzék, elemezzék, majd eladják olyan hirdetőknek, akiknek az adott személy pontosan beleillik a célcsoportjába - írja a Business 2.0. netes szaklap.

Az online-hirdetési piac a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem csupán a Google-ról és a hozzá kapcsolódó keresőprogramokról szól. Bár a Google magáénak mondhatja a tavalyi 15,7 milliárd dolláros online-piac negyedét az USA-ban, az internetezők azonban csupán idejük átlagosan öt százalékát töltik kereséssel. A maradék szörfölési időben a hirdetők az úgynevezett display- (például ábrát, grafikát, mozgóképet is tartalmazó) hirdetésekkel próbálják elérni őket, amelyek legújabb generációja már nemcsak a figyelemfelkeltésre szolgál, hanem a hatékonyság nyomon követését is lehetővé teszi.

Az Ogilvy North America reklám­ügynökségnél a szöveg­írókon és dizáj­nereken kívül már az olyan opti­malizáló progra­moké a főszerep, amelyek a kampány online-hirde­téseiről bejövő milliónyi infor­mációt elemzik, és akár menet közben eldöntik, melyik volt hatékony és miért. Az alulteljesítő hirdetéseket a program magától módo­sítja a kampány köz­ben, legyen szó például csupán egy banner színéről. A display-hirde­tések optima­lizálásában jelenleg a Google mögött összesítésben máso­dik he­lyen álló Yahoo jár az élen, amely a koráb­ban a NASA-nak dolgozó és saját magának is két adat­bányász cé­get össze­grundoló Usama Fayyad rakéta­technológust szerződ­tette az üzletág felfuttatására.

A Yahoo oldalainak havonta 131 millió egyedi látogatója van, a szörfölők gépeinek cookie-airól naponta nagyobb mennyiségű információ érkezik be, mint amennyi az amerikai kongresszus teljes könyvtári állományában fellelhető. A különböző robotok - a cookie-k mellett - a szörfölő addigi Yahoo-s keresési szokásaiból is modelleket készítenek, amelyek kiszámítják a várható fogyasztói viselkedést. Ennek megfelelően a Yahoo egyre kevésbé az adott honlap tartalma, sokkal inkább a várható fogyasztói viselkedés alapján ad el hirdetési felületeket.

Ha például egy netező a Yahoo autós oldalain keresgélt, majd átkattintott a Yahoo "zöld" oldalainak környezetbarát üzemanyagokkal foglalkozó részére, végül az eBay-en nézelődött autók után, akkor Fayyad és csapata 75 százalékos valószínűséggel meg tudja mondani, hogy a Yahoo autós oldalainak havi 300 ezer látogatója közül kik akarnak az elkövetkező három hónapban autót vásárolni. Lehet, hogy amikor a következő alkalommal a mit sem sejtő netező a Yahoo sport- vagy pénzügyi oldalaira lép, máris belebotlik hibrid hajtású autók hirdetéseibe. Ilyen módszerekkel a honlap tartalma, ahol az ügyfelet sikerül "megfogni", gyakorlatilag teljesen irreleváns.

Természetesen a Microsoft és az AOL sem nézi tétlenül a Yahoo menetelését, utóbbi például saját fogyasztóiviselkedés-alapú reklámhelyeit már eleve úgy kínálja, hogy csak a regisztrációért vagy további adatkérésért kell fizetnie az ügyfélnek. A Google egyelőre alternatív lehetőségekkel kísérletezik, mivel érvelése szerint a cookie-gyűjtés alapú hirdetésoptimalizálás sérti az ügyfelek magánszféráját.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • stremix #8
    Az nem kéretlen felugró reklám, és valsz nem is zavarhat téged h elolvasd a hsz-t. Blokkolnod sem kell. És csak itt jelenik meg, nem akkor amikor pl a moziműsor után böngészel.
  • Rosco #7
    Baromira utálod a reklámokat??? Akkor mi az mondat az URL címmel az aláírásodban?
  • bakagaijin #6
    Hmm, jó lenne ha végre el tudnák találni mit is keresek. Sokszor nem is találok, vagy csak EU-n kívül. Nem lehetne pl. olyat, hogy csak EU-s domain-re keressen, és lehetőleg auto fordítsa is le az aktuális ország nyelvére egy termékkereső? EU-ban huszonsok nyelven beszélünk, viszont vámunió van, tehát engem absz nem érdekelne, hogy az a cucc amit venni akarok honnan jön, csak találjunk már egymásra végre :P. Ebay-en elég sok olyan hirdetés van, ami 3-4 nyelvű (gyakran gépi fordítású), de ez még mindig messze van az EU hivatalos nyelveinek számától...
  • wanek #5
    Firefox jól beállítva, Adblock és NoScript támogatással, és no problemo.
    A kéretlen reklám ugyanaz a kategória az én szememben, mint a leveleknél a spam.
  • Sil78 #4
    Ja, ezzel én is így vagyok. Néha ránézek egy másik kolléga gépére, és elhűlök, hogy ezt ők hogy bírják. Már kb két és fél éve, hogy nem látok reklámokat neten (max nagy néha egy-egy cseles újat, arra a pár másodpercre, amíg le nem blokkolom), teljesen elszoktam tőlük.
  • rendiboy #3
    Én is baromira utálom a reklámokat és ha tehetem leblokkoltatom egy progival, mert unom már a beugró hülye flash alapú reklámokat is, amikor nem tudok végig olvasni egy cikket mert elé ugrik vmi.
  • ensomhet #2
    Az AdBlock is remekül teljesít. Néha más gépeket használva meg is lepődök, hogy másképp jelennek meg a weblapok mint ahogyan megszoktam :)
  • HUmanEmber41st #1
    Ehh LOL, Kaspersky bácsi elintézi az összes reklámot :)
    Hogy én mennyire utálom a reklámokat