Berta Sándor
Sokba kerülhet a Skype leállása
Elemzők szerint a múlt heti fennakadás miatt elsősorban az üzleti partnerek körében szenvedhet komoly presztízsveszteséget a vállalat.
Mint ismeretes, az elmúlt napokban hivatalosan is véget ért az utóbbi idők leghosszabb leállása a Skype hálózatában. A fejlesztők magyarázata szerint a tömeges szoftverfrissítések - vélhetően a Windows legutóbbi javításai - vezettek a hiba felbukkanásához. A probléma csütörtökön jelentkezett először, amikor is egyre többen jelezték, hogy képtelenek bejelentkezni a Skype hálózatába, majd hamarosan világméretűvé növekedett és az otthoni számítógépektől kezdve a vállalati hálózatokig szinte mindenkit érintett. Szombat délutánra-estére végre sikerült azonosítani és kijavítani a hibát és vasárnapra már visszaállt a rend.
A Skype képviselőinek magyarázata szerint a tömeges szoftverfrissítések miatt végrehajtott rendkívül nagy számú egyidejű bejelentkezés túlterhelte a hálózatot, amely egy, a szoftverben megbújó, ám eddig felfedezetlen hiba miatt nem tudta végrehajtani a beépített önjavító rutint. Ez okozta a belépési kísérletek sikertelenségét, amelynek révén a legtöbb felhasználó esélytelen volt a belépésnél.
"Mivel a cég hálózatát nemcsak a magánemberek, de egyre több vállalat is használja, így az elmúlt napok történései különböző módon hathatnak ki a Skype jövőjére. Leszögezhetjük, hogy mindenképpen károsodott a társaság imázsa, azonban ennek mértéke a felhasználók körében kisebb, a céges ügyfeleknél viszont nagy, hiszen gondoljunk csak bele, több vállalat is teljes egészében átállt az internetes telefonszolgáltatásokra, majd két teljes napig nem voltak elérhetők" - mondta Philipp Bohn, a Berlecon Research munkatársa.
Ráadásul a szakember szerint megdőlt a Skype megbízhatósági mítosza és emiatt a konkurense, például a Deutsche Telekom a közeljövőben folyamatosan támadhatják majd. "A VoIP-piacon nem tör ki egyik napról a másikra az őrület. Sokkal inkább a következő 10-15 évet meghatározó technológiaváltásról lehet beszélni, hiszen a cégek fokozatosan állnak át az internetes telefon szolgáltatásokra" - tette hozzá Philipp Bohn. Ennek ellenére amennyiben a Skype továbbra is piacvezető akar maradni a VoIP-piacon, akkor a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a biztonságra és a megbízhatóságra, nem engedhet meg magának hasonló fennakadásokat és szolgáltatás-kieséseket.
Mint ismeretes, az elmúlt napokban hivatalosan is véget ért az utóbbi idők leghosszabb leállása a Skype hálózatában. A fejlesztők magyarázata szerint a tömeges szoftverfrissítések - vélhetően a Windows legutóbbi javításai - vezettek a hiba felbukkanásához. A probléma csütörtökön jelentkezett először, amikor is egyre többen jelezték, hogy képtelenek bejelentkezni a Skype hálózatába, majd hamarosan világméretűvé növekedett és az otthoni számítógépektől kezdve a vállalati hálózatokig szinte mindenkit érintett. Szombat délutánra-estére végre sikerült azonosítani és kijavítani a hibát és vasárnapra már visszaállt a rend.
A Skype képviselőinek magyarázata szerint a tömeges szoftverfrissítések miatt végrehajtott rendkívül nagy számú egyidejű bejelentkezés túlterhelte a hálózatot, amely egy, a szoftverben megbújó, ám eddig felfedezetlen hiba miatt nem tudta végrehajtani a beépített önjavító rutint. Ez okozta a belépési kísérletek sikertelenségét, amelynek révén a legtöbb felhasználó esélytelen volt a belépésnél.
"Mivel a cég hálózatát nemcsak a magánemberek, de egyre több vállalat is használja, így az elmúlt napok történései különböző módon hathatnak ki a Skype jövőjére. Leszögezhetjük, hogy mindenképpen károsodott a társaság imázsa, azonban ennek mértéke a felhasználók körében kisebb, a céges ügyfeleknél viszont nagy, hiszen gondoljunk csak bele, több vállalat is teljes egészében átállt az internetes telefonszolgáltatásokra, majd két teljes napig nem voltak elérhetők" - mondta Philipp Bohn, a Berlecon Research munkatársa.
Ráadásul a szakember szerint megdőlt a Skype megbízhatósági mítosza és emiatt a konkurense, például a Deutsche Telekom a közeljövőben folyamatosan támadhatják majd. "A VoIP-piacon nem tör ki egyik napról a másikra az őrület. Sokkal inkább a következő 10-15 évet meghatározó technológiaváltásról lehet beszélni, hiszen a cégek fokozatosan állnak át az internetes telefon szolgáltatásokra" - tette hozzá Philipp Bohn. Ennek ellenére amennyiben a Skype továbbra is piacvezető akar maradni a VoIP-piacon, akkor a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a biztonságra és a megbízhatóságra, nem engedhet meg magának hasonló fennakadásokat és szolgáltatás-kieséseket.