Berta Sándor
Újra kell fogalmazni az internet fogalmát?
Elméleti és gyakorlati tudósok, kutatók és szakemberek szerint a világháló kinőtte a korábbi besorolását és újra kell definiálni, hogy a jelenlegi online rendszer mit is takar.
Az évente megrendezett Supernova Konferencián az online világ, a gazdaság és a társadalom jeles képviselői vesznek részt. Az idei évben a fő téma az internet fogalmának újra meghatározása. Denise Caruso, a The New York Times publicistája úgy vélte, hogy "a világhálót újra kell szocializálni". Az online univerzum ugyanis már több mint 80 millió blogból és más fórumok millióiból áll, és ez a környezet már nem egy egészséges ökorendszer. Véleménye szerint túl kevés a párbeszéd az egyes ötletek támogatói és ellenzői között, az egyes fejlesztésekkel kapcsolatban túl sok a beláthatatlan következmény, egyre élesebbek a szerzői jogi, az adatvédelmi és az internet semlegességével kapcsolatos viták. Az online cégek csak ritkán engednek bepillantást lapjaikba, ellenőrzésülről pedig szinte egyáltalán nem lehet szó.
"A jelenlegi hálózati kultúra csak tetézi a problémát, hiszen a blogok és más szociális közösségek, fórumok alig vagy egyáltalán nem vezettek be hatékony ellenőrző megoldásokat. A web mára egy aszociális médiummá vált, amit át kell alakítanunk. Ideje, hogy olyan oldalak jöjjenek létre, ahol nemcsak a hasonlóan gondolkodók, de az ellentétes véleményen lévők is beszélgethetnek egymással" - érvelt az újságíró.
Nicholas Carr IT-teoritikus szerint a legnagyobb gondot az internetes vállalatok szűklátókörűsége jelenti. A felhasználóknak függetleníteniük kellene magukat a Google, a Microsoft vagy a Yahoo! törekvéseitől és az innováció egyfajta besorolásától. Nincs fantázia, az ingyenes vagy a reklámbevételekből finanszírozott szolgáltatások és cégek nem jelentik egy új korszak kezdetét. Alex Iskold, az Adaptive Blue alapítója és vezérigazgatója óva intett mindenkit attól, hogy a mostanában népszerű szemantikus webhez és az új típusú, intelligens keresőkhöz túl nagy reményeket fűzzön. Szerinte az egyszerű megoldások sokkal inkább a javára válhatnak az embereknek.
David Weinberger, a Cluetrain Manifests című könyv szerzője példaként említette a Facebook esetét, amely egy diákoknak szóló honlapból pillanatokon belül egy szociális közösséggé alakult át, melyen ma már üzletemberek tartják a kapcsolatot egymással.
Mindenesetre abban a jelenlévők egyetértettek, hogy az internet már korántsem az, mint ami volt mondjuk akár csak öt esztendővel ezelőtt. Ki gondolta volna akkor, hogy elterjednek a blogok, a Web 2.0-ás szolgáltatások átalakítanak mindent, és alapjaiban borul fel a multinacionális cégek által uralt kibertér. Azt azonban, hogy szükség van-e a világháló fogalmának újra definiálására, alighanem az idő fogja eldönteni.
Az évente megrendezett Supernova Konferencián az online világ, a gazdaság és a társadalom jeles képviselői vesznek részt. Az idei évben a fő téma az internet fogalmának újra meghatározása. Denise Caruso, a The New York Times publicistája úgy vélte, hogy "a világhálót újra kell szocializálni". Az online univerzum ugyanis már több mint 80 millió blogból és más fórumok millióiból áll, és ez a környezet már nem egy egészséges ökorendszer. Véleménye szerint túl kevés a párbeszéd az egyes ötletek támogatói és ellenzői között, az egyes fejlesztésekkel kapcsolatban túl sok a beláthatatlan következmény, egyre élesebbek a szerzői jogi, az adatvédelmi és az internet semlegességével kapcsolatos viták. Az online cégek csak ritkán engednek bepillantást lapjaikba, ellenőrzésülről pedig szinte egyáltalán nem lehet szó.
"A jelenlegi hálózati kultúra csak tetézi a problémát, hiszen a blogok és más szociális közösségek, fórumok alig vagy egyáltalán nem vezettek be hatékony ellenőrző megoldásokat. A web mára egy aszociális médiummá vált, amit át kell alakítanunk. Ideje, hogy olyan oldalak jöjjenek létre, ahol nemcsak a hasonlóan gondolkodók, de az ellentétes véleményen lévők is beszélgethetnek egymással" - érvelt az újságíró.
Nicholas Carr IT-teoritikus szerint a legnagyobb gondot az internetes vállalatok szűklátókörűsége jelenti. A felhasználóknak függetleníteniük kellene magukat a Google, a Microsoft vagy a Yahoo! törekvéseitől és az innováció egyfajta besorolásától. Nincs fantázia, az ingyenes vagy a reklámbevételekből finanszírozott szolgáltatások és cégek nem jelentik egy új korszak kezdetét. Alex Iskold, az Adaptive Blue alapítója és vezérigazgatója óva intett mindenkit attól, hogy a mostanában népszerű szemantikus webhez és az új típusú, intelligens keresőkhöz túl nagy reményeket fűzzön. Szerinte az egyszerű megoldások sokkal inkább a javára válhatnak az embereknek.
David Weinberger, a Cluetrain Manifests című könyv szerzője példaként említette a Facebook esetét, amely egy diákoknak szóló honlapból pillanatokon belül egy szociális közösséggé alakult át, melyen ma már üzletemberek tartják a kapcsolatot egymással.
Mindenesetre abban a jelenlévők egyetértettek, hogy az internet már korántsem az, mint ami volt mondjuk akár csak öt esztendővel ezelőtt. Ki gondolta volna akkor, hogy elterjednek a blogok, a Web 2.0-ás szolgáltatások átalakítanak mindent, és alapjaiban borul fel a multinacionális cégek által uralt kibertér. Azt azonban, hogy szükség van-e a világháló fogalmának újra definiálására, alighanem az idő fogja eldönteni.