Napi Online

Stílust diktál a Motorola

A Motorola azt vallja, hogy a divatot nem követni, hanem diktálni kell - nyilatkozta Suga János, a Motorola Magyarország ügyvezető igazgatója.

A Motorola stílusdiktátorként megmutatta, hogy a forma és a dizájn meghatározó eleme lehet a mobiltelefonoknak. A vásárlók igazolták a feltevést, de egy olyan gyorsan változó piacon, mint a mobiltechnológiáé, tényleg megéri innovatívnak lenni?
- A Motorola azt vallja, hogy a divatot nem követni, hanem diktálni kell. Az ezredforduló után a vállalat stratégiai célja az volt, hogy megtaláljuk azt a trendet, amelyet éppen nem favorizál a piac, amiből hiány mutatkozik. A vásárló került a középpontba, olyat akarunk mutatni neki, amit a versenytársaknál nem talál meg. Mindez 2002-ben egy újfajta kommunikációs irányvonallal kezdődött - amelynek része a HelloMoto filozofiánk -, amivel komoly rizikót vállaltunk, hiszen jelentősen elütött az akkori irányzatoktól.

Az alapot a Motorola V50, V60 teremtette meg, de a Microsoft operációs rendszerére épülő MPx200-as sorozat is úttörő volt a maga nemében, s az elmúlt időszakban mindig volt egy olyan mobiltelefon, amely pozitív értelemben meglepte a vevőket. Elég csak a RAZR-ra gondolni - vagy itthon ismertetebb nevén a PENGEMOTO, a V3-as és különböző változatai nemcsak hogy már igen hosszú ideje, 2004 vége óta szerepelnek a kínálatban, de eddig mintegy 100 millió darabot értékesítettek is belőlük.

Időközben más mobiltelefon-gyártók is előálltak a hasonló koncepció alapján kreált változataikkal...
- Igen, de másodiknak lenni sohasem ugyanolyan, mint elsőnek. Nem véletlen, hogy valódi mennyiséget formamásolatokkal nem tudtak eladni. Ráadásul mi mindig meg tudunk újulni. Láthatóan a Motorolánál hullámszerűen hullámszerűen változik a portfolió, ez a cég sajátossága. Mi már rég nem beszélünk arról, hogy egy mobiltelefon vékony, mi ezt már megcsináltuk, később jött a PEBL, a kavics forma, legutóbb pedig azt bizonyítottuk, hogy az egyszerűségre és a könnyű kezelhetőségre is érdemes figyelni. Az új Motorola F3 fekete-fehér kijelzővel, kamera és wap nélkül, viszont nagyon olcsón került a piacra, csupán egyre jó, telefonálni, viszont az emberek 90 százaléka még mindig csak erre akarja használni a mobilját. Nem véletlen, hogy öltönyös üzletemberek kezében is látni, akik második-harmadik telefonként használják.


A Motorola a kiegészítők tekintetében is különleges. A kis szériás és magasabb árfekvésű darabok egyáltalán rentábilisak?
- Valóban számos különleges kiegészítő van a kínálatban, olyanok, amelyeket egyetlen versenytársunk sem gyárt, mint a headsettel kombinált kabát vagy bukósisak, bluetoothos Okley napszemüveg. Ezek az imázs szempontjából fontosak, de valóban nem tömegtermékek, ugyanakkor mellettük "hétköznapi" kiegészítőinknek is egyre nagyobb szerep jut. A bluetoothos sztereó fülhallgató az egyik legsikeresebb termék a maga kategóriájában. Nem mellékesen ezek eladása nagyobb ütemben növekszik, mint a mobiltelefonoké.

A Motorola a világpiacon a második, Európában és így Magyarországon is a harmadik-negyedik helyen áll. Mi várható ebben a tekintetben? - Az Egyesült Államokban az első a cég. Egyrészt az hazai piacnak számít annak minden előnyével, másrészt az ország nagyságából adódóan a méretek is mások. A piac nem annyira szegmentált, ezért elég egy szolgáltatónál piacvezetőnek lenni, és az már elég lehet az elsőséghez. Ezzel szemben az európai piac - ahol természetesen mások az igények, más szolgáltatások a fontosak - nem egységes, így nehezebb is megdolgozni, sokkal élesebb a verseny, miközben az egyes helyi piacok mérete kicsi.

A Motorola ezért nem a piaci részesedés növelésére - bár az folyamatosan nő -, sokkal inkább a vevőkre koncentrál. Nem véletlen, hogy hamarosan már a harmadik márkaboltot nyitjuk Magyarországon, és vidéki partnereink száma is bővül. A teljes kínálatból megpróbálunk olyan készülékeket kiválasztani, amelyek az érzelmekre hatnak, miközben feltehetően megfelelnek a helyi igényeknek. Mindez persze nem könnyű, hiszen a mobiltelefóniában már nem lehet években gondolkodni. A termékek életciklusa jelentősen lerövidült, ennek ellenére mi most se megyünk bele abba, hogy gyorsan és sok modellt dobjunk a piacra.

Más iparágakra is jellemző, hogy a top márkák nem piacvezetők - ha a minőség a szempont, a mennyiség háttérbe szorul. A V3 diadalútja mutatja, hogy ha jól sikerül egy termék, arra koncentrálunk, nem akarjuk feltétlenül, hogy a vásárló néhány hónap után lecserélje. A Motorola a dizájntelefon-szegmensben pozicionálta az első helyre magát, nekünk nem az a fontos, hány megapixeles a kamera vagy mekkora tárhellyel rendelkezik a telefon. Persze a korral mi is haladunk.

Ezek szerint újabb Moto-forradalom várható?
- Igen, a Motorola most újabb mérföldkőhöz érkezett. A korábbi kultuszmobilok után a forma mellé komolyabb tartalmat is kínálunk: hamarosan kapható lesz az első Moto okos telefon, a Q9, a multimédiás Z8, a zenemobil ROKR Z6 és a már nagyon várt pengemobil, a RAZR második generációja. Ezeknél a készülékeknél a forma mellett már komoly hangsúlyt kapnak a multimédiás képességek, bővíthető a memória, gyors az internetelérés, nem véletlenül használjuk a HSDPA-technológiát, miközben természetesen a hétköznapi kommunikációra is figyelünk. A forma mellett tehát egyre hangsúlyosabbá válik a tartalom, a cool érzés mellett más szempontok is jelentős szerepet kapnak. A cél azonban változatlan: ezek a készülékek is váltsák ki a "wow"-effektet.



Annak ellenére, hogy a Motorola jelenleg a telekommunikációs piac meghatározó szereplője, az induláskor, 1928-ban az alapító Galvin testvérek első terméke egy akkumulátorfeldolgozó berendezés volt. A családi vállalkozás gyorsan fejlődött, alig két évvel később már autórádiókat is gyártottak, ami azért fontos, mert ettől kezdve viselték a cég termékei a motion és sound (mozgás és hangzás) szavakra asszociáló Motorola márkanevet. A kommunikáció egyre fontosabb szerepet kapott, a rádiókészülékek után walkie-talkie-k, sőt televíziók is készültek a gyártósorokon.

A múlt század közepén a cég olyan innovatív termékeket vezetett be a piacra, amelyek használata mind a mai napig megkönnyíti hétköznapi életünket - ezekben az években jelent meg az első tranzisztor, személyhívó, zsebrádió, az első hordozható rádió. Az újabb mérföldkövet 1983 jelentette, tizenöt évi fejlesztés után ekkor kezdte meg működését a Motorola első celluláris rendszere, amely egyben a mobil-telekommunikáció kezdetét is jelentette. A chicagói székhelyű vállalat 1989 óta van jelen a magyar piacon, nemcsak a mobiltelefonokkal, hanem a széles sávú, szolgáltatói és hálózati megoldásokkal egyaránt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • PoisonBorz #7
    Chat az origo vendégszobában, interjú az sg.hu-n... miért nem bírják odaírni hogy ez mind csak rohadt reklám?
  • seci #6
    Igencsak kell igyekezniuk, mert ha nem, akkor lenyomja oket a Samsung.
    http://biz.yahoo.com/ap/070611/motorola_market_share.html?.v=1
  • Alef #5
    Egy marha nagy (X) hianyzik a cikkbol.
    Ezen meg csag kacagni tudok, ha meg en lennek a Nokia, beperelnem a fickot:
    "Más iparágakra is jellemző, hogy a top márkák nem piacvezetők - ha a minőség a szempont, a mennyiség háttérbe szorul."
  • puntocsento #4
    szerintem nem rosszak a motorolák, ezért si van a barátnőmnek, meg nekem 4 motorolánk. V3, V3X, V550, timeport. nameg egy mitac mio 701. a navi miatt. én meg vagyok velük elégedve. hibái, pedig minden telefonnak van. meg főleg azoknak furcsa, akiknek előtte más márkájú telefonjuk volt.
  • L3zl13 #3
    A V9/RAZR2 nagyon bejövős lenne nekem, akár csak a V3 volt. Sajna induláskor biztos nagyon drága lesz.
    Mondjuk még a Z8 is jónak tünik.
  • TH448 #2
    A telók tényleg szépek, ezért is van v3i-m. De kb. 2 napos teszteléssel meg egy kis odafigyeléssel olyan hibákat kerülhettek volna el, ami miatt a pokol fenekére kívántam sokszor a gyártót...
    Jah, és mi a büdös fenéért nem tudnak nyamvadt wifi-t rakni ezekbe a hiper moderneknek nevezett telefonokba? Akkor a köv telefonom is lehet ilyen lenne, de addig álmodozok az n95-ről...
  • Su0my #1
    de mikor jönnek ki az új telefonok?

    u.i.: a motorolás fickó tök jól megmagyarázza, hogy miért xar a motorola..:)
    u.i.2: ennek ellenére én szeretem a márkát, mert tényleg xépek a teloik :)