Kruza Richárd

Megjelent az eddigi leggyorsabb mikrochip

A Texasi Egyetem a jövő héten fogja bemutatni a TRIPS-et, mely egyszerre 1024 utasítást tud kezelni. Kétségtelen, hogy a TRIPS az összes eddig megjelent processzorhoz képest lényegesen gyorsabb.

A TRIPS sokkal több műveletet képes elvégezni mint bármilyen eddigi mikroprocesszor. Bár a prototípus a mai chipekhez képest hihetetlenül gyors, az ígért teljesítményhez képest egy kicsit lemarad. A "Tera-op Reliable Intelligently adaptive Processing System" az IBM Austin-i kutatólaboratóriumával közösen lett kifejlesztve. A Doug Burger, Stephen Keckler és Kathryn McKinley professzorok által vezetett kutatócsoport eddigi munkája hét évig tartott, a fejlesztéshez szükséges 11,1 millió dolláros anyagi fedezetet pedig a DARPA biztosította.

A TRIPS mostani prototípusában két processzormag van, melyek ciklusonként 16 műveletet képesek elvégezni, és a processzor egyszerre 1024 utasítást tud kezelni. Kétségtelen, hogy ez az adat a összes eddig megjelent processzorhoz képest drasztikusan jobb. Az IBM közlése szerint az új chip architektúrája a blokkközpontú végrehajtáson alapszik: míg a legtöbb mai mikrochip egyszerre csupán néhány számítást képes elvégezni, addig egy TRIPS alapjaira felépülő chip számítások csoportjait képes kezelni egyidőben.


Maga a TRIPS projekt 2003-ban indult. A kutatócsoport célja az volt, hogy létrehozzon egy olyan elérhető processzor architektúrát, mely lényegesen meggyorsítja az ipari, fogyasztói és tudományos munka során szükséges számításokat. A mostani, konvencionálisnak nevezhető rendszerekhez képest új technikai megoldásokat szerettek volna találni, ezáltal új szintre emelni a számítástechnikában lévő lehetőségeket.

A kutatók mostani célja az, hogy 2010-ig létrehozzák a négymagos prototípust is, és 2012-ig egy olyan TRIPS rendszerű mikrochip legyen kifejlesztve, mely másodpercenként egy trillió műveletet képes elvégezni. Ez a teljesítmény a mai szuperkomputerek kategóriájának felel meg. A TRIPS április 30-án lesz bemutatva és részletesen ismertetve.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #42
    Ezért mondtam, hogy a profiknak van esélyük. De gondolj bele, hogy az hány százaléka a programozóknak. Ha 1-nél magasabb számra gondolsz, akkor olvasgasd ezt egy kicsit, aztán tippelj újra.
  • dez #41
    Hát-hát. Egy ismerősöm a mai napig asm-ezget (már úgy értve, x86-on, mert máshol nem olyan ritka ma sem), és be is számolgat, mennyivel lett gyorsabb az eredetileg C-ben írt ilyen-olyan rutin. (Mondjuk ő sem éppen egy kezdő.) És akkor ez még nem C++, vagy más magasabb szintű nyelv. (Javáról pl. nem is beszélve, persze az kicsit más kategória.)
  • BiroAndras #40
    "de az emberi leleményt nem tudja egy compiler utólérni."

    Ezzel nem egészen értek egyet. A mai procik elég bonyolultak, és a fordítok is elég fejlettek. Ma szerintem csak a legprofibbaknak van esélyük lekörözni a fordítókat, egy átlagos programozónak semmiképp. Viszont magasabb szinten már teljesen (néhány kivételtől eltekintve) az ember feladata az optimalizáció, és a legtöbb progi épp itt bukik meg.
  • dez #39
    Az utolsó mondatod meg erősen csak féligazság, vagy még annyira sem. A konzolos játékokat éppenhogy nem a csilivili grafika adja el, hanem a játékélmény. Komoly stratégiai játékok tényleg nem nagyon vannak (ma már talán igen), de pl. az átlagember szemével nézve egykaptafára készített FPS-ekben a PC vezet.
  • dez #38
    Általánosságban igen, a korábbi nem, vagy kevéssé optimizált (a német eredetű optimalizál szó nekem nem jön be) kódhoz képest -- de az emberi leleményt nem tudja egy compiler utólérni.
  • JTBM #37
    A mai programok általánosságban jobban optimalizáltak, mint a régebbiek, mert az automatikus (compiler + driver) optimalizáció is ugyanúgy fejlődött, mint minden más.

    De az is igaz, hogy ma már nem tesznek bele ASM részeket a programokba lépten-nyomon, hogy még egy kis teljesítmény kicsikarjanak.

    Ráadásul ma már a hardware is a compiler-hez van igazítva, ezért a nem ASM programok is nagyon gyorsak.

    Az igazság az, hogy a mai programok főleg grafikailag fényévekkel jobbak, mint a 10 évvel ezelőttiek és egy galaxisnyira vannak a 20 éves játékoktól.

    A játszhatóság és a programok világ modelljei is jobbak, de a változás itt nem olyan gyors. Ráadásul ebben a tapasztalatnak hatalmas jelentősége van és az új software készítők mindig elkövetik ugyanazokat a hibákat, amiket a régebbi cégek már elkövettek.

    Bejöttek még a konzolos játékok is, amik a konzol fogyatékosságai miatt a PC-s játékokhoz képest egyszerűek, primitívek. Sajnos ezekből is egyre több van.
  • dez #36
    (Mint te is írtad, ma a munka nagy része a grafika [ide értve a saját shaderek lekódolását is, ha vannak], főleg licencelt 3D motor esetén.)
  • dez #35
    Hát... Már akkor sem csak 1 ember egy hónapos hobbiprojektje volt egy normálisabb játék. Csak ezt szerettem volna mondani. Azért "kötöttem bele", mert kicsit lebecsülőnek tűnt.
  • BiroAndras #34
    Azért még a '90-es évek elején PC-re is meg lehetett csinálni. De mivel nem írtam időpontot, nem értem miért kötöttél bele.
    A lényeg az, hogy egyre nagyobb munka egy játék megírása, így természetesen a hibák száma is növekszik, és az optimalizáció is macerásabb.
  • Tetsuo #33
    1xűen olcsóbbak.. ennyi. 1Mrd emberből persze h van 1 rakás programozózseni.
    Az oktatás biztos jó, de az máshol is jó.