Berta Sándor
Német blogger a reklámok ellen
A blog, mint reklámfelület? Egyre több reklámügynökség környékezi meg a blogok üzemeltetőit is, mert jó üzletet és lehetőséget látnak az online naplókban.
Az ötlet nem véletlenül merült fel, hiszen a blog olcsó, viszonylag sok emberhez eljut, így a reklám- és PR-ügynökségeknek nem kell drága plakátokra és televíziós, rádiós vagy online hirdetésekre költeniük.
Jó példa erre a Coty nevű parfümgyártó, amely Calvin Klein in2you nevű termékének hirdetésére szabályos online világot alkotott öt szereplővel - "in2", "in2 chocolate", "in2 Soccer", "in2 weggehen" és "in2 Hörspiele". A nevek és a mögöttük álló személyiségek, Alina, Tomek, Mirjam, Katharina és Joe nem valós személyek, hanem a frankfurti D.K.D ügynökség találmányai, amelyekkel a Web 2.0 világában otthonosan mozgó, technoszexuális generáció tagjainak számító és a digitális kommunikációért rajongó felhasználókat célozza meg a cég.
A Németország egyik legismertebb bloggereként számon tartott Don Alphonso, aki többek között a Blogbar nevű oldalt működteti, azonban egyáltalán nincs elragadtatva az ötlettől, hogy reklámokat zsúfoljanak be a blogokba. "A blogok lazák, jók, megjelentethetők rajtuk a linkek. Azonban tudni szeretném, hogy ez reklám vagy bújtatott reklám. Előbbi esetben ugyanis fizetni kell a megjelentetésükért, az utóbbi eset viszont az ügyvédekre tartozik" - szögezte le a blogger. "A kampányunk egy klasszikus reklám, de semmi esetre sem hirdetés" - hangsúlyozta Christian Bruszis, a Coty szóvivője.
Az eset nem egyedüli, jellemző, hogy a reklám- és PR-ügynökségek - jó üzletet látva az internetes naplókban való megjelenésben - egyre gyakrabban környékezik meg a honlapok üzemeteltetőit. Az Egyesült Államokban például a Walmart nevű áruházlánc hamis blogokban próbálta jó színben feltüntetni magát. Van, aki nem tud ellenállni a kísértésnek és belemegy az üzletbe. Azonban van egy bökkenő: Németországban a bloggerek is felelősek minden az oldalukon megjelenő linkért, annak tartalmáért akkor is, ha azt más valaki helyezte el a honlapjukon.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben Don Alphonso belemenne a reklámok vagy azok linkjének elhelyezésébe, könnyen a konkurens cégek vagy azok ügyvédjei támadásainak kereszttüzében találhatná magát. "Egy a megjegyzések között elhelyezett szöveg is bújtatott reklámnak minősülhet. Ezeknek a kérdéseknek a megítélése még egy jó ideig munkát adhat a bíróságoknak" - hangsúlyozta Christoph Just, a Schulte Riesenkampff frankfurti ügyvédi iroda munkatársa.
Don Alphonso nem akar pereskedni, szerinte a másik oldalon is értelmes emberek ülnek. "Ezeket az üzleteket szankcionálni kellene, ez elriaszthatná a próbálkozókat" - tette hozzá a blogger.
Az ötlet nem véletlenül merült fel, hiszen a blog olcsó, viszonylag sok emberhez eljut, így a reklám- és PR-ügynökségeknek nem kell drága plakátokra és televíziós, rádiós vagy online hirdetésekre költeniük.
Jó példa erre a Coty nevű parfümgyártó, amely Calvin Klein in2you nevű termékének hirdetésére szabályos online világot alkotott öt szereplővel - "in2", "in2 chocolate", "in2 Soccer", "in2 weggehen" és "in2 Hörspiele". A nevek és a mögöttük álló személyiségek, Alina, Tomek, Mirjam, Katharina és Joe nem valós személyek, hanem a frankfurti D.K.D ügynökség találmányai, amelyekkel a Web 2.0 világában otthonosan mozgó, technoszexuális generáció tagjainak számító és a digitális kommunikációért rajongó felhasználókat célozza meg a cég.
A Németország egyik legismertebb bloggereként számon tartott Don Alphonso, aki többek között a Blogbar nevű oldalt működteti, azonban egyáltalán nincs elragadtatva az ötlettől, hogy reklámokat zsúfoljanak be a blogokba. "A blogok lazák, jók, megjelentethetők rajtuk a linkek. Azonban tudni szeretném, hogy ez reklám vagy bújtatott reklám. Előbbi esetben ugyanis fizetni kell a megjelentetésükért, az utóbbi eset viszont az ügyvédekre tartozik" - szögezte le a blogger. "A kampányunk egy klasszikus reklám, de semmi esetre sem hirdetés" - hangsúlyozta Christian Bruszis, a Coty szóvivője.
Az eset nem egyedüli, jellemző, hogy a reklám- és PR-ügynökségek - jó üzletet látva az internetes naplókban való megjelenésben - egyre gyakrabban környékezik meg a honlapok üzemeteltetőit. Az Egyesült Államokban például a Walmart nevű áruházlánc hamis blogokban próbálta jó színben feltüntetni magát. Van, aki nem tud ellenállni a kísértésnek és belemegy az üzletbe. Azonban van egy bökkenő: Németországban a bloggerek is felelősek minden az oldalukon megjelenő linkért, annak tartalmáért akkor is, ha azt más valaki helyezte el a honlapjukon.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben Don Alphonso belemenne a reklámok vagy azok linkjének elhelyezésébe, könnyen a konkurens cégek vagy azok ügyvédjei támadásainak kereszttüzében találhatná magát. "Egy a megjegyzések között elhelyezett szöveg is bújtatott reklámnak minősülhet. Ezeknek a kérdéseknek a megítélése még egy jó ideig munkát adhat a bíróságoknak" - hangsúlyozta Christoph Just, a Schulte Riesenkampff frankfurti ügyvédi iroda munkatársa.
Don Alphonso nem akar pereskedni, szerinte a másik oldalon is értelmes emberek ülnek. "Ezeket az üzleteket szankcionálni kellene, ez elriaszthatná a próbálkozókat" - tette hozzá a blogger.