Kruza Richárd
Nincs még végük a képcsöves televízióknak
Bár a gyártók és kereskedők szeretnék elhitetni velünk, hogy a képcsöves televízióknak és monitoroknak vége, még jelenleg is nagy kereslet van irántuk.
Szinte a csapból is olyan gondolatok és hirdetések folynak, amik a CRT-technológia kihalását sürgetik, miközben ennek ellenére az Észak-Amerikában eladott összes televíziók 46 százaléka jelenleg is katódsugaras képcsöves. A monitorok piacán nagyobb arányban fogynak az LCD-monitorok, de professzionális felhasználói körökben szintén nem kívánkoznak lemondani a CRT-technikáról. Ennek alapvetően két oka van: az egyik az ár, a másik a CRT bizonyos pozitív tulajdonságai, melyek a képminőségben mutatkoznak meg.
Természetesen csökken a képcsöves televíziók eladási aránya: 4 éve az eladott televíziók 88%-a, 2004-ben 75%-a, 2005-ben már csak 64%-a volt CRT. A Consumer Electronics Association azt jósolja, hogy 2009-ig Észak-Amerikában már nem fognak CRT-televíziókat értékesíteni, ezzel szemben az idei Super Bowl verseny előtt 60%-al nőtt meg a képcsöves televíziók eladási statisztikája. Még a világ legnagyobb LCD-televízió gyártója, a Samsung is fektet pénzt a CRT-technológia fejlesztésébe még jelenleg is minden nyolcadik általuk legyártott televízió CRT. Ebben az évben is öt olyan új képcsöves modellel rukkolt elő a Samsung, melyeket első ránézésre plazmatévének lehet nézni - mivel annyira laposak. Az LG is az idén jött ki egy új képcsöves modellel, a Sony pedig - bár már nem fejleszt - még most is egy egész képcsöves televízió sorozatot forgalmaz.
Miért is népszerűek még ma is a képcsöves televíziók és monitorok? Az egyik ok az ár. Jelenleg egy azonos méretű LCD-televízió dupla annyiba kerül mint egy CRT. Antony Varghese, a San Francisco-i Best Buy üzletkötője szerint "Sok vevő azzal a szándékkal keres meg mindet, hogy LCD vagy plazma televíziót vásároljon. Mikor megnézi a kiválasztott készülék árát, inkább egy azonos méretű képcsöves televízió mellett dönt. Ráadásul sokan vesznek második tévét a hálóba vagy garázsba, ezeknek a többsége képcsöves televíziót választ." Különösen igaz ez olyan régiókra, mint Kína, a Közel-Kelet és Afrika, ahol a képcsöves televíziók a legnépszerűbbek - mivel sokkal olcsóbbak, de az Egyesült Államokban is sokan szívesen költenek inkább például 600 dollár helyett 300-at egy azonos méretű tévére.
A másik szempont a képminőség, hiszen egyértelműen vannak olyan szempontok, melyekben a CRT jobb mint az LCD. Sokan ragaszkodnak a CRT nyújtotta természetes látványhoz. Például a filmkészítésben és képalkotásban/szerkesztésben vagy a profi fotózásban, ahol a képminőség a legfontosabb kritérium, nem szeretnének lemondani a CRT-monitorokról, mivel az LCD nem képes olyan színeket és kontrasztot produkálni mint a CRT.
John Knoll, a Lucasfilm Oscar-díjra jelölt vizuális effektek igazgatója szerint a monitorok bekalibrálása a legfontosabb. "Teljesen egyenletes színekre van szükségünk a munkához a cég összes monitorán. Erre a célra évek óta Sony Artisan CRT monitorokat használunk, mivel az LCD-vel szemben nagyon jól be lehet őket kalibrálni, nagyon gazdag színviláguk van, és nagy a dinamikai tartományuk. Sajnos már nem gyártják ezeket a nagyszerű monitorokat, ráadásul szinte már senki sem gyárt CRT-monitort. Lassan ott tartunk, hogy alkatrész utánpótlási problémáink vannak."
Knoll szerint sajnos elkerülhetetlen az LCD monitorok jövőbeli használata. "Megkaptuk az első LCD-monitorokat kipróbálásra. Nem is annyira a bekalibrálás, hanem leginkább a dinamikai tartomány, a fekete szín és hasonlók jelentenek problémát. Ezekben az LCD nem olyan jó mint a CRT."
Szinte a csapból is olyan gondolatok és hirdetések folynak, amik a CRT-technológia kihalását sürgetik, miközben ennek ellenére az Észak-Amerikában eladott összes televíziók 46 százaléka jelenleg is katódsugaras képcsöves. A monitorok piacán nagyobb arányban fogynak az LCD-monitorok, de professzionális felhasználói körökben szintén nem kívánkoznak lemondani a CRT-technikáról. Ennek alapvetően két oka van: az egyik az ár, a másik a CRT bizonyos pozitív tulajdonságai, melyek a képminőségben mutatkoznak meg.
Természetesen csökken a képcsöves televíziók eladási aránya: 4 éve az eladott televíziók 88%-a, 2004-ben 75%-a, 2005-ben már csak 64%-a volt CRT. A Consumer Electronics Association azt jósolja, hogy 2009-ig Észak-Amerikában már nem fognak CRT-televíziókat értékesíteni, ezzel szemben az idei Super Bowl verseny előtt 60%-al nőtt meg a képcsöves televíziók eladási statisztikája. Még a világ legnagyobb LCD-televízió gyártója, a Samsung is fektet pénzt a CRT-technológia fejlesztésébe még jelenleg is minden nyolcadik általuk legyártott televízió CRT. Ebben az évben is öt olyan új képcsöves modellel rukkolt elő a Samsung, melyeket első ránézésre plazmatévének lehet nézni - mivel annyira laposak. Az LG is az idén jött ki egy új képcsöves modellel, a Sony pedig - bár már nem fejleszt - még most is egy egész képcsöves televízió sorozatot forgalmaz.
Miért is népszerűek még ma is a képcsöves televíziók és monitorok? Az egyik ok az ár. Jelenleg egy azonos méretű LCD-televízió dupla annyiba kerül mint egy CRT. Antony Varghese, a San Francisco-i Best Buy üzletkötője szerint "Sok vevő azzal a szándékkal keres meg mindet, hogy LCD vagy plazma televíziót vásároljon. Mikor megnézi a kiválasztott készülék árát, inkább egy azonos méretű képcsöves televízió mellett dönt. Ráadásul sokan vesznek második tévét a hálóba vagy garázsba, ezeknek a többsége képcsöves televíziót választ." Különösen igaz ez olyan régiókra, mint Kína, a Közel-Kelet és Afrika, ahol a képcsöves televíziók a legnépszerűbbek - mivel sokkal olcsóbbak, de az Egyesült Államokban is sokan szívesen költenek inkább például 600 dollár helyett 300-at egy azonos méretű tévére.
A másik szempont a képminőség, hiszen egyértelműen vannak olyan szempontok, melyekben a CRT jobb mint az LCD. Sokan ragaszkodnak a CRT nyújtotta természetes látványhoz. Például a filmkészítésben és képalkotásban/szerkesztésben vagy a profi fotózásban, ahol a képminőség a legfontosabb kritérium, nem szeretnének lemondani a CRT-monitorokról, mivel az LCD nem képes olyan színeket és kontrasztot produkálni mint a CRT.
John Knoll, a Lucasfilm Oscar-díjra jelölt vizuális effektek igazgatója szerint a monitorok bekalibrálása a legfontosabb. "Teljesen egyenletes színekre van szükségünk a munkához a cég összes monitorán. Erre a célra évek óta Sony Artisan CRT monitorokat használunk, mivel az LCD-vel szemben nagyon jól be lehet őket kalibrálni, nagyon gazdag színviláguk van, és nagy a dinamikai tartományuk. Sajnos már nem gyártják ezeket a nagyszerű monitorokat, ráadásul szinte már senki sem gyárt CRT-monitort. Lassan ott tartunk, hogy alkatrész utánpótlási problémáink vannak."
Knoll szerint sajnos elkerülhetetlen az LCD monitorok jövőbeli használata. "Megkaptuk az első LCD-monitorokat kipróbálásra. Nem is annyira a bekalibrálás, hanem leginkább a dinamikai tartomány, a fekete szín és hasonlók jelentenek problémát. Ezekben az LCD nem olyan jó mint a CRT."