Gyurkity Péter
Apple: legyen szabad az online zene!
Az almás cég szerint az illetékeseknek üzletpolitikájuk kritizálása helyett a másolásvédelmi eljárások feloldására kellene koncentrálnia, amely fellendítené az internetes zenei piacot.
Steve Jobs, a vállalat elnöke a cég weboldalán közzétett írásban fejtette ki a véleményét az őket kritizálókról, valamint a négy legnagyobb kiadó stratégiájáról. Ebben többek között megemlítette, hogy a megszólított kiadók - a Vivendi tulajdonában lévő Universal Music Group, a Sony BMG Music Entertainment, az EMI Group és a Warner Music Group - saját érdekében állna, ha feloldanák az internetes zene terjedését akadályozó másolásvédelmi (DRM) technológiákat, pontosabban ha nem ragaszkodnának mindenáron ezek alkalmazásához.
Jobs emlékeztet arra, hogy az iPod lejátszók is megbirkóznak a védelmet nélkülöző zeneszámokkal, egyedül a kiadók tartózkodása miatt nem jöhetett létre a megegyezés a terjesztés kibővítéséről. Abszurdnak véli, hogy világszerte milliószámra adnak el CD-albumokat mindenfajta másolásvédelem nélkül, miközben továbbra is ragaszkodnak a még mindig törpének számító internetes zene korlátozásához. Szerinte a feloldást követően új vállalkozások tucatjai lépnének be a piacra, saját internetes áruházakat, letöltőközpontokat hozva létre, ezzel is fellendítve a forgalmat. Akkor talán az Apple-t kritizálók is rájönnének, hogy nem az iTunes védelmével van a baj, hanem a kiadók hozzáállásával.
Szakértők némileg furcsának találják Jobs kijelentéseit, főleg annak fényében, hogy a cégnek igenis előnyére vált a zenelejátszók közötti kompatibilitás akadályozása. Azzal, hogy az iPod ketyeréket saját zeneboltjukhoz kötötték, megnyílt az esély a piac meghódítására, amit alaposan ki is használtak. Több cég éppen a FairPlay névre keresztelt másolásvédelem miatt indított eljárást, követelve az átjárás engedélyezését a különböző hordozható lejátszók között.
Az iTunes-iPod párost főleg Európában állítják újabb kihívások elé. Legutóbb Norvégiában illegálisnak minősítették a zeneboltot, és októberig szabtak határidőt annak teljes megnyitására, hogy a szoftver és a szolgáltatás megfeleljen a norvég jogszabályoknak. A vállalatot emellett valószínűleg az is bántja, hogy a Wal-Mart a napokban leszerződött a legnagyobb kiadókkal, eleget téve kívánságaiknak, megelőzve ezzel az Apple-t, amely viszont nem volt hajlandó ilyen engedményeket tenni.
Jobs írásában a kiadókra hárítja a felelősséget, kiemelve, hogy cége már az első egyeztetések során igyekezett elkerülni bármilyen DRM alkalmazását. A jövőt illetően három alternatívát vázolt fel, ezek között említi a jelenlegi helyzet konzerválását, a FairPlay esetleges licencelését, valamint a DRM teljes feloldását. Az első kettő véleménye szerint nem jelenthet megoldást, a harmadikat viszont azonnal támogatnák, amennyiben ilyen értelmű elhatározásra jutnak a nagy szórakoztatóipari cégek.
Steve Jobs, a vállalat elnöke a cég weboldalán közzétett írásban fejtette ki a véleményét az őket kritizálókról, valamint a négy legnagyobb kiadó stratégiájáról. Ebben többek között megemlítette, hogy a megszólított kiadók - a Vivendi tulajdonában lévő Universal Music Group, a Sony BMG Music Entertainment, az EMI Group és a Warner Music Group - saját érdekében állna, ha feloldanák az internetes zene terjedését akadályozó másolásvédelmi (DRM) technológiákat, pontosabban ha nem ragaszkodnának mindenáron ezek alkalmazásához.
Jobs emlékeztet arra, hogy az iPod lejátszók is megbirkóznak a védelmet nélkülöző zeneszámokkal, egyedül a kiadók tartózkodása miatt nem jöhetett létre a megegyezés a terjesztés kibővítéséről. Abszurdnak véli, hogy világszerte milliószámra adnak el CD-albumokat mindenfajta másolásvédelem nélkül, miközben továbbra is ragaszkodnak a még mindig törpének számító internetes zene korlátozásához. Szerinte a feloldást követően új vállalkozások tucatjai lépnének be a piacra, saját internetes áruházakat, letöltőközpontokat hozva létre, ezzel is fellendítve a forgalmat. Akkor talán az Apple-t kritizálók is rájönnének, hogy nem az iTunes védelmével van a baj, hanem a kiadók hozzáállásával.
Szakértők némileg furcsának találják Jobs kijelentéseit, főleg annak fényében, hogy a cégnek igenis előnyére vált a zenelejátszók közötti kompatibilitás akadályozása. Azzal, hogy az iPod ketyeréket saját zeneboltjukhoz kötötték, megnyílt az esély a piac meghódítására, amit alaposan ki is használtak. Több cég éppen a FairPlay névre keresztelt másolásvédelem miatt indított eljárást, követelve az átjárás engedélyezését a különböző hordozható lejátszók között.
Az iTunes-iPod párost főleg Európában állítják újabb kihívások elé. Legutóbb Norvégiában illegálisnak minősítették a zeneboltot, és októberig szabtak határidőt annak teljes megnyitására, hogy a szoftver és a szolgáltatás megfeleljen a norvég jogszabályoknak. A vállalatot emellett valószínűleg az is bántja, hogy a Wal-Mart a napokban leszerződött a legnagyobb kiadókkal, eleget téve kívánságaiknak, megelőzve ezzel az Apple-t, amely viszont nem volt hajlandó ilyen engedményeket tenni.
Jobs írásában a kiadókra hárítja a felelősséget, kiemelve, hogy cége már az első egyeztetések során igyekezett elkerülni bármilyen DRM alkalmazását. A jövőt illetően három alternatívát vázolt fel, ezek között említi a jelenlegi helyzet konzerválását, a FairPlay esetleges licencelését, valamint a DRM teljes feloldását. Az első kettő véleménye szerint nem jelenthet megoldást, a harmadikat viszont azonnal támogatnák, amennyiben ilyen értelmű elhatározásra jutnak a nagy szórakoztatóipari cégek.