Gyurkity Péter
Merre tovább zeneipar?
A kritikusok szerint az ágazat túl nagy figyelmet fordít a kalózkodás visszaszorítására, a másolásvédelem kierőszakolására, míg a nagy kiadók és a jogvédő szervezek alternatív elképzeléseket várnak a másik oldaltól.
Nagyjából eképpen foglalhatók össze a Cannes-ban megrendezett találkozó tanulságai, a kiadók ugyanis továbbra is az illegális másolatok kiszűrésére koncentrálnak, kritikusaik szerint viszont ez idővel megölheti a legális terjesztési módszereket. A különböző elképzelések között egyelőre nem találni az arany középutat, márpedig kísérletekből nincs hiány - egyesek a p2p-technológia alaposabb kihasználását sürgetik, másol pedig a DRM, azaz másolásvédelmi eljárások leépítését ajánlják a nagy játékosok figyelmébe.
"Sokan mondják nekünk, hogy alapvetően hibásan kezeltük a problémákat, de eközben senki nem állt elő konkrét alternatív megoldással" - jelentette ki John Kennedy, a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) elnöke. A találkozó alatt többnyire a másolásvédelmi technológiák alkalmazása körül folyt a vita, többen ugyanis úgy vélik, hogy ezek ráerőszakolása a széles vásárlói rétegekre visszafoghatja az eladásokat. Példaként említik a Rhapsody és az iPod között inkompatibilitást, amely éppen a szigorú másolásvédelem eredménye - a teljes kompatibilis nagyobb átjárást, ezzel pedig az eladások növelését jelentené, ami a kiadóknak is jól jönne.
Az MP3-formátum kérdése szintén problémás, erre ugyanis többen univerzális megoldásként tekintenek, az ágazat óriásai viszont igyekeznek távol tartani magukat a másolást igencsak megkönnyítő platformtól. Az amerikai piacon második legnépszerűbb eMusic például erre építi szolgáltatását, a négy legnagyobb kiadó viszont éppen emiatt nem hajlandó leszerződni a céggel.
A kritikusok szerint a jogvédő szervezetek a kalózkodás teljes visszaszorítását szeretnék elérni, ez viszont lehetetlen, mivel a próbálkozás riasztó hatással lesz a felhasználókra, így a legális szegmens jóval előbb szűnne meg az illegális másolatoknál. Többen éppen ezért a fájlcserélgetés felhasználását ajánlják: ki lehetne építeni egy olyan rendszert, amelyben a rajongók - minimális részesedését cserébe - maguk javasolnák letöltésre az egyes alkotásokat, növelve ezzel az eladásokat.
Ehhez társulhatnának a kiegészítők, úgy mint videók, képek és egyéb apróságok, amelyek a hagyományos dobozos változatok helyett immár szintén letöltés formájában lennének elérhetők. Az ötletek tehát megvannak, már csak alkalmazni kellene azokat - minden attól függ, hogy mindez mikor történik meg.
Nagyjából eképpen foglalhatók össze a Cannes-ban megrendezett találkozó tanulságai, a kiadók ugyanis továbbra is az illegális másolatok kiszűrésére koncentrálnak, kritikusaik szerint viszont ez idővel megölheti a legális terjesztési módszereket. A különböző elképzelések között egyelőre nem találni az arany középutat, márpedig kísérletekből nincs hiány - egyesek a p2p-technológia alaposabb kihasználását sürgetik, másol pedig a DRM, azaz másolásvédelmi eljárások leépítését ajánlják a nagy játékosok figyelmébe.
"Sokan mondják nekünk, hogy alapvetően hibásan kezeltük a problémákat, de eközben senki nem állt elő konkrét alternatív megoldással" - jelentette ki John Kennedy, a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) elnöke. A találkozó alatt többnyire a másolásvédelmi technológiák alkalmazása körül folyt a vita, többen ugyanis úgy vélik, hogy ezek ráerőszakolása a széles vásárlói rétegekre visszafoghatja az eladásokat. Példaként említik a Rhapsody és az iPod között inkompatibilitást, amely éppen a szigorú másolásvédelem eredménye - a teljes kompatibilis nagyobb átjárást, ezzel pedig az eladások növelését jelentené, ami a kiadóknak is jól jönne.
Az MP3-formátum kérdése szintén problémás, erre ugyanis többen univerzális megoldásként tekintenek, az ágazat óriásai viszont igyekeznek távol tartani magukat a másolást igencsak megkönnyítő platformtól. Az amerikai piacon második legnépszerűbb eMusic például erre építi szolgáltatását, a négy legnagyobb kiadó viszont éppen emiatt nem hajlandó leszerződni a céggel.
A kritikusok szerint a jogvédő szervezetek a kalózkodás teljes visszaszorítását szeretnék elérni, ez viszont lehetetlen, mivel a próbálkozás riasztó hatással lesz a felhasználókra, így a legális szegmens jóval előbb szűnne meg az illegális másolatoknál. Többen éppen ezért a fájlcserélgetés felhasználását ajánlják: ki lehetne építeni egy olyan rendszert, amelyben a rajongók - minimális részesedését cserébe - maguk javasolnák letöltésre az egyes alkotásokat, növelve ezzel az eladásokat.
Ehhez társulhatnának a kiegészítők, úgy mint videók, képek és egyéb apróságok, amelyek a hagyományos dobozos változatok helyett immár szintén letöltés formájában lennének elérhetők. Az ötletek tehát megvannak, már csak alkalmazni kellene azokat - minden attól függ, hogy mindez mikor történik meg.