Kővári Ádám

Szabadon küldhető spam a UPC hálózatáról

Pár napja lettem figyelmes egy Mediacomm nevű cégre, amely a legkülönfélébb e-mail címeinkre küldi a leveleit. A levelekben "stratégiai partnerséget" ajánl a "képzési és fejlesztési igényeink megismerésére". A levélben ezen kívül konkrét telefonszám, weblapcím, tréning ajánlat (árral, dátummal, helyszínnel) valamint a cég teljes elérhetősége megtalálható.


Tekintettel arra, hogy a levelet az elmúlt napokban az összes központi (nem személyes használatú) e-mail címünkre megkaptuk ([email protected], [email protected], [email protected], [email protected] , stb), és a szerkesztőségben senki sem iratkozott fel (ráadásul ennyi különböző címmel) erre a "hírlevélre", így feltételezhető, hogy a levelet küldő Mediacomm cég egy vásárolt címlistára küldte ki az ajánlatát.

A 2001. évi CVIII. Törvény egyértelműen fogalmaz ez ügyben:

14. § (1) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött reklámnak világosan és egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, amint az hozzáférhetővé válik az igénybe vevő számára. Kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton, levelezés során reklám.

A levél fejlécéből kiderül honnan érkezett, ezért jogkövető állampolgárként a levelet fejléccel együtt továbbküldtem a UPC Magyarország Kft-nek a hasonló visszaélések bejelentésére szolgáló [email protected] címre, amelyre a következő választ kaptam:


(A levél aláíróját szándékosan kitakartuk)

Ebből a következő tanulságot vonhatjuk le:

1.) Jelen levelet a Mediacomm-tól legkevesebb 5-6 példányban megkaptuk, különböző funkcionálisan elkülönített alias e-mail címeinkre. Sajátos a UPC munkatársának álláspontja: ha nem szeretnénk ezt a levelet -ennyiszer- megkapni, akkor iratkozzunk le (5-6 alkalommal). Ez az üzenet a következőt sugallja: a spammer nyugodtan küldje csak a kis dolgait bárhová, bárkinek, dolgozzon a címzett, ha nem szeretné megkapni. A szolgáltató pedig "mossa kezeit" (... és biztosítja a zavartalan infrastruktúrát a spamküldőnek).

2.) A UPC Magyarország Kft álláspontja azért is szokatlan, mivel a hazai gyakorlatban a szolgáltatók általában azonnal figyelmeztetik a spamküldő ügyfelet, illetve visszaeső esetben korlátozzák a hálózati hozzáférését. Ez itt még figyelmeztetés szinten sem történt meg. Korábban már jelentettem be spamküldőt a T-Online-nak, Integrity-nek, Interware-nek és minden esetben hiba nélkül és azonnal eljártak.

3.) Amennyiben reklámlevél küldésén gondolkozol, vásárolj többmilliós címlistákat, fizess elő az UPC-nél internetre, és nyugodtan küldd ki, csak egyre ügyelj: legyen a végén leiratkozás link (ami valójában teljesen mindegy, működik-e), így senkinek egy szava se lehet...

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tgyopela #26
    Hy!

    CSak egy kérdésem van: Akinek telenvan a posta ládája (nem az e-mail fiókokra gondolok) az azonnal a hatóságokhoz fordul, hogy tele SPAMoljak a posta ládáját? Vagy feljenti a céget akinek a szórólapjat megkapják?

    Hogy is van ez?
  • atlagember #25
    Na akkor tessék:
    Én egy bizonyos Kozma Istvántól (E-mail címe: [email protected]) kapok rendszeresen olyan levelet, hogy vegyem meg a törvénytelen adatbázisát, ami félmillió magyarországi e-mail címet tartalmaz.

    Szerintem az lenne a legtökéletesebb megoldás, hogy aki küld egy e-mailt, az fizet 1 forintot, aki meg kap, az meg megkapja. Egy átlagos magánember vagy cég biztos nullszaldós lenne, de a spamküldőknek legalább fájna a fejük.
  • st4min4 #24
    Ha a UPC is úgy működik, mint az a másik nagy internetszolgáltató, ahol dolgozok, akkor nem a "szerencsétlen UPC-s" hanem a UPC vezetősége hozzáállását tükrözi a küldött levél, mert "szerencsétlen UPC-s" csak azt válaszolhat a levélírónak, amit a vezetőség jóváhagy!!! Szóval a "UPC munkatársának álláspontja" valójában levélsablon, a cég álláspontja, a munkatársat meg beültették egy agyrohasztó tréningre, hogy mit hogyan kell intézni. (legalábbis gondolom, mivel nálunk is ez van)
    Szerintem is NHH, majd kapnak megint egy nagy büntetést és talán elgondolkodnak, hogy felvegyenek egy jogi szakértőt is az osztályra.

    Ja és igazán ki lehetett volna takarni "szerencsétlen UPC-s" nevét rendesen, mert ez nem kitakarás, csak áthúzás! A küldőről nem is beszélve!
  • mcganyol #23
    a dolog ellen tenni így nem lehet. bírósági eljárás során tökéletesen elfogadható és elfogadott védelem a vádlott (spammer) részéről, hogy az őt/szolgáltatását reklámozó levelek szétküldésével kapcsolatos jogsértést nem ő, vagy megbízottja követte el. És ha ennek ellenkezője nem bizonyítható (és általában nem az), akkor a tárgyalás bizonyíték hiányában nyerhetetlen, mint arra a próba perek tökéletesen rávilágítottak.
    így a bejelentés is gyakorlatilag értelmetlen.
    a upc-t ez ügyben jogilag nem lehet elmarasztalni, véleményem szerint morálisan sem, de ezt már mindenki döntse el maga, márka-preferencia alapján.

    Viszont különösen furcsának találom, hogy a cikkben miért kellett közölni a "spam" által reklámozott cég nevét. Azt vajon miért nem lehetett kitakarni? Vagy az sg portál szeret ingyenreklámot csinálni (főleg valakinek, aki felbőszíti)?
    vagy érzelmi manipuláció áldozatai vagyunk és ez itt nem is _ingyen_ reklám?
  • Flamer #22
    hát ez vicces :D erre most mit mondjon az ember? :D

    3.) Amennyiben reklámlevél küldésén gondolkozol, vásárolj többmilliós címlistákat, fizess elő az UPC-nél internetre, és nyugodtan küldd ki, csak egyre ügyelj: legyen a végén leiratkozás link (ami valójában teljesen mindegy, működik-e), így senkinek egy szava se lehet...

  • baman #21
    mehet egy bejelentés az adatvédelmi biztosnak is, aki bár nem hatóság, felszólítja az érintettet a jogsértő tevékenység megszüntetésére, a jogtalanul birtokolt adataid törlésére (azaz baszogatja a spammert, és ez jó).

    cím: [email protected]
    szöveg:

    Tisztelt Adatvédelmi Biztos!

    Ezúton kérem a csatolt kéretlen elektronikus levél (spam) kapcsán a szükséges vizsgálat lefolytatását, amennyiben az illetékesség fennáll.

    A hirdetést küldő cégnek email címemet soha nem adtam meg, tőlem engedélyt a reklámozásra nem kértek, soha nem is hallottam róluk. Ennélfogva úgy gondolom, hogy személyes adataimat jogtalanul használják.

    Tisztelettel,
    [név/cím]
  • St #20
    Bejelentettük az NHH-nak. Az imént is jött egy levél a Mediacomm-tól.
  • ProClub #19
    Ja, viszont elfelejtettem írni, hogy ha a levélből egyértelműen kivehető, kit reklámoz a levél, akkor az NHH eljárása tud sikeres lenni. Ergo, magyar nyelvű spam esetén érdemes megtenni a bejelentést.

    Infók itt: http://www.nhh.hu/index.php?id=hir&cid=1310&mid=1002
  • ProClub #18
    A baj az, hogy az Ekertv. a szolgáltatók felelősségét tárgyaló pontja nem vonatkozik a szolgáltatás biztosítására (tehát e-mail) hanem csak az információ tárolására (HTTP, FTP, stb.). A szolgáltatók egy része pedig nem veszi be az ASZFjébe, hogy a spamküldésért mi jár. És mivel az IP címekhez tartozó nevek rögzítését sem írja elő (tudtommal) a törvény, a szolgáltatók még bírósági eljárás esetén is széttárhatják a karjukat, hogy bocs'.
  • St #17
    Igen, még szigorúbb lett. A cikk lényegén (hogy a UPC nem hajlandó a spammert leállítani) nem változtat.
    http://www.hif.hu/index.php?id=hir&cid=845&mid=521