Kővári Ádám
Szabadon küldhető spam a UPC hálózatáról
Pár napja lettem figyelmes egy Mediacomm nevű cégre, amely a legkülönfélébb e-mail címeinkre küldi a leveleit. A levelekben "stratégiai partnerséget" ajánl a "képzési és fejlesztési igényeink megismerésére". A levélben ezen kívül konkrét telefonszám, weblapcím, tréning ajánlat (árral, dátummal, helyszínnel) valamint a cég teljes elérhetősége megtalálható.
Tekintettel arra, hogy a levelet az elmúlt napokban az összes központi (nem személyes használatú) e-mail címünkre megkaptuk ([email protected], [email protected], [email protected], [email protected] , stb), és a szerkesztőségben senki sem iratkozott fel (ráadásul ennyi különböző címmel) erre a "hírlevélre", így feltételezhető, hogy a levelet küldő Mediacomm cég egy vásárolt címlistára küldte ki az ajánlatát.
A 2001. évi CVIII. Törvény egyértelműen fogalmaz ez ügyben:
14. § (1) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött reklámnak világosan és egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, amint az hozzáférhetővé válik az igénybe vevő számára. Kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton, levelezés során reklám.
A levél fejlécéből kiderül honnan érkezett, ezért jogkövető állampolgárként a levelet fejléccel együtt továbbküldtem a UPC Magyarország Kft-nek a hasonló visszaélések bejelentésére szolgáló [email protected] címre, amelyre a következő választ kaptam:
(A levél aláíróját szándékosan kitakartuk)
Ebből a következő tanulságot vonhatjuk le:
1.) Jelen levelet a Mediacomm-tól legkevesebb 5-6 példányban megkaptuk, különböző funkcionálisan elkülönített alias e-mail címeinkre. Sajátos a UPC munkatársának álláspontja: ha nem szeretnénk ezt a levelet -ennyiszer- megkapni, akkor iratkozzunk le (5-6 alkalommal). Ez az üzenet a következőt sugallja: a spammer nyugodtan küldje csak a kis dolgait bárhová, bárkinek, dolgozzon a címzett, ha nem szeretné megkapni. A szolgáltató pedig "mossa kezeit" (... és biztosítja a zavartalan infrastruktúrát a spamküldőnek).
2.) A UPC Magyarország Kft álláspontja azért is szokatlan, mivel a hazai gyakorlatban a szolgáltatók általában azonnal figyelmeztetik a spamküldő ügyfelet, illetve visszaeső esetben korlátozzák a hálózati hozzáférését. Ez itt még figyelmeztetés szinten sem történt meg. Korábban már jelentettem be spamküldőt a T-Online-nak, Integrity-nek, Interware-nek és minden esetben hiba nélkül és azonnal eljártak.
3.) Amennyiben reklámlevél küldésén gondolkozol, vásárolj többmilliós címlistákat, fizess elő az UPC-nél internetre, és nyugodtan küldd ki, csak egyre ügyelj: legyen a végén leiratkozás link (ami valójában teljesen mindegy, működik-e), így senkinek egy szava se lehet...
Tekintettel arra, hogy a levelet az elmúlt napokban az összes központi (nem személyes használatú) e-mail címünkre megkaptuk ([email protected], [email protected], [email protected], [email protected] , stb), és a szerkesztőségben senki sem iratkozott fel (ráadásul ennyi különböző címmel) erre a "hírlevélre", így feltételezhető, hogy a levelet küldő Mediacomm cég egy vásárolt címlistára küldte ki az ajánlatát.
A 2001. évi CVIII. Törvény egyértelműen fogalmaz ez ügyben:
14. § (1) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött reklámnak világosan és egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, amint az hozzáférhetővé válik az igénybe vevő számára. Kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton, levelezés során reklám.
A levél fejlécéből kiderül honnan érkezett, ezért jogkövető állampolgárként a levelet fejléccel együtt továbbküldtem a UPC Magyarország Kft-nek a hasonló visszaélések bejelentésére szolgáló [email protected] címre, amelyre a következő választ kaptam:
(A levél aláíróját szándékosan kitakartuk)
Ebből a következő tanulságot vonhatjuk le:
1.) Jelen levelet a Mediacomm-tól legkevesebb 5-6 példányban megkaptuk, különböző funkcionálisan elkülönített alias e-mail címeinkre. Sajátos a UPC munkatársának álláspontja: ha nem szeretnénk ezt a levelet -ennyiszer- megkapni, akkor iratkozzunk le (5-6 alkalommal). Ez az üzenet a következőt sugallja: a spammer nyugodtan küldje csak a kis dolgait bárhová, bárkinek, dolgozzon a címzett, ha nem szeretné megkapni. A szolgáltató pedig "mossa kezeit" (... és biztosítja a zavartalan infrastruktúrát a spamküldőnek).
2.) A UPC Magyarország Kft álláspontja azért is szokatlan, mivel a hazai gyakorlatban a szolgáltatók általában azonnal figyelmeztetik a spamküldő ügyfelet, illetve visszaeső esetben korlátozzák a hálózati hozzáférését. Ez itt még figyelmeztetés szinten sem történt meg. Korábban már jelentettem be spamküldőt a T-Online-nak, Integrity-nek, Interware-nek és minden esetben hiba nélkül és azonnal eljártak.
3.) Amennyiben reklámlevél küldésén gondolkozol, vásárolj többmilliós címlistákat, fizess elő az UPC-nél internetre, és nyugodtan küldd ki, csak egyre ügyelj: legyen a végén leiratkozás link (ami valójában teljesen mindegy, működik-e), így senkinek egy szava se lehet...