Napi Online
A PS3-mal fordítana balszerencséjén a Sony
Minden piaci fronton folyamatosan hátrált az utóbbi időben a Sony Vajon legendás videojáték-konzolja megfordíthatja-e a szerencséjét, megmentheti-e a hanyatló cégóriást a PS3?
A Sony által feltalált walkmanok legújabb generációs fajtája, a hordozható internetes zeneletöltő eszközök domináns típusa, az iPod nem a japánok fejlesztése, hanem az amerikai Apple-é, így talán legjelentősebb hazai pályáján követő pozícióba szorult a cég. Alig néhány héttel ezelőtt a társaság menedzsmentje példa nélkül álló bocsánatkérésre kényszerült, miután rendkívül sok, 9,6 millió különböző gyártmányú laptopot kellett visszahívni a hozzájuk használt Sony-akkumulátorok veszélyes túlmelegedése miatt. A cserék 536 millió dollárjába kerülnek a japán elektronikai gyártónak.
A nagy tárolókapacitású DVD-szabványok versenyében a Sony a Blu-ray technológiával vesz részt, de az első Blu-ray berendezések nyári piaci bevezetése alkatrészhiány miatt késlekedett. Az USA versenyhatóságai a japán nagyvállalat szerepére is kíváncsiak a memóriachipek gyártói közötti ármegállapodásokkal kapcsolatban indított vizsgálatukban, és az elmúlt hónapokban az is tudomásul kellett venniük a Sony híveinek, hogy nemrégen még a világ legértékesebb elektronikai vállalatának számító kedvencük piaci kapitalizációja ma már kevesebb mint fele egykor lenézett riválisáénak, a dél-koreai Samsungénak.
A sok rossz hír után nagy szüksége lett volna a Sonynak arra, hogy a videojáték-konzolok piacán egykoron messze dominánsnak számító PlayStationjének harmadik generációs berendezése már a boltokba kerüléskor lehengerlő sikert arasson. Ez részben sikerült is. A PlayStation 3 értékesítésének első napján Japánban több száz fős sorok álltak a boltok előtt, voltak olyan a szigetországban élő kínaiak, akik azért jelentek meg a bemutatón, hogy a PS3 kínai értékesítéséről tárgyaljanak, és a nap közepére minden egyes konzol elfogyott az áruházak polcairól.
Hasonló első napi sikert garantált az Egyesült Államokban, hogy voltak olyan megszállott játékosok, akik már hetekkel a bemutató előtt tábort ütöttek egyes boltok előtt a PS3-ra várva. Kérdés azonban, hogy a legelszántabb vásárlók megnyerése után is sikerül-e fenntartani az érdeklődést, amivel kapcsolatban kétségeket ébreszthet, hogy a debütálásra csak kevés berendezés készült el, ami nehezíti az igények kielégítését.
A Sonynak legalább három ok miatt kulcsfontosságú az új PlayStation sikere. Az első, hogy fenntartsa dominanciáját az igen jövedelmező videojáték-piacon. A második, hogy a konzolba épített Blu-ray berendezés nagyszámú értékesítésével - kvázi árukapcsolásként - döntő fölényre tegyen szert a nagy tárolókapacitású DVD-technológiák piaci elterjesztésében. A harmadik pedig, hogy a cégvezetés bebizonyítsa a Sony három nagy üzletága: a videojáték, az elektronikai és a tartalomszolgáltató divízió együttműködésének létjogosultságát. Mindhárom téren lesznek gondok - állítja a The Economist cikke.
A PlayStation 2 ezredfordulós piaci megjelenésekor a mostaninál sokkal gyengébb versennyel kellett számolnia a gyártónak, aminek köszönhetően ez a berendezés 70 százalékos fölényt szerzett a konzolok versenyében. A PS3-nak a Microsoft 2006 óta kapható Xbox 360-asával, illetve a Nintendo vele egy időben kibocsátott Wii berendezésével is versenyeznie kell. Az előbbiből már eladtak 10 milliót, az utóbbiból majd 4 milliót, miközben a Sony csak egymillió környékén jár. Ráadásul az Xbox ára 300 dollár, a Wiié 250, míg a PlayStation 3 500-600 dollárba kerül, amit a benne foglalt Blu-ray berendezés indokolhat. Ugyanakkor ez akár fékezheti is a konzol sikerét, hiszen sokan csak emiatt vehetik meg, mivel a legolcsóbb önálló Blu-ray gép ára 750 dollár.
A magyarázat: a Sony kezdetben minden konzol eladásával veszteséget vállal, hogy hosszabb távon részben a mennyiség növekedésével, részben a gépekhez eladott videójátékokon elért haszonnal kompenzálja a piacszerzés árát. Ez azonban csak papíron látszik ilyen egyszerűnek, ha figyelembe vesszük, hogy mind a Blu-rayt, mind vetélytársát, a HD-DVD-t lemoshatja a piacról az internetes filmletöltés, ami miatt végül is a számítógépes merevlemezek lehetnek a nagy tömegű képi információ tárolására szolgáló eszközök az újfajta DVD-technológiák helyett.
Ha mindezen kockázatok nyomán nem lesz elég sikeres a PS3, akkor igen nehéz lesz bizonyítani, hogy segített javítani a Sony üzletágai közötti együttműködést. A cégvezetés e téren egyelőre csak annyit tudott felmutatni, hogy az akkumulátorok körüli botrány házon belül pozitív hatással járt, hiszen segített ráébreszteni a munkatársakat arra, hogy még egy olyan legendás vállalat sem élhet meg örökké jó imázsából, mint a Sony.
A Sony által feltalált walkmanok legújabb generációs fajtája, a hordozható internetes zeneletöltő eszközök domináns típusa, az iPod nem a japánok fejlesztése, hanem az amerikai Apple-é, így talán legjelentősebb hazai pályáján követő pozícióba szorult a cég. Alig néhány héttel ezelőtt a társaság menedzsmentje példa nélkül álló bocsánatkérésre kényszerült, miután rendkívül sok, 9,6 millió különböző gyártmányú laptopot kellett visszahívni a hozzájuk használt Sony-akkumulátorok veszélyes túlmelegedése miatt. A cserék 536 millió dollárjába kerülnek a japán elektronikai gyártónak.
A nagy tárolókapacitású DVD-szabványok versenyében a Sony a Blu-ray technológiával vesz részt, de az első Blu-ray berendezések nyári piaci bevezetése alkatrészhiány miatt késlekedett. Az USA versenyhatóságai a japán nagyvállalat szerepére is kíváncsiak a memóriachipek gyártói közötti ármegállapodásokkal kapcsolatban indított vizsgálatukban, és az elmúlt hónapokban az is tudomásul kellett venniük a Sony híveinek, hogy nemrégen még a világ legértékesebb elektronikai vállalatának számító kedvencük piaci kapitalizációja ma már kevesebb mint fele egykor lenézett riválisáénak, a dél-koreai Samsungénak.
A sok rossz hír után nagy szüksége lett volna a Sonynak arra, hogy a videojáték-konzolok piacán egykoron messze dominánsnak számító PlayStationjének harmadik generációs berendezése már a boltokba kerüléskor lehengerlő sikert arasson. Ez részben sikerült is. A PlayStation 3 értékesítésének első napján Japánban több száz fős sorok álltak a boltok előtt, voltak olyan a szigetországban élő kínaiak, akik azért jelentek meg a bemutatón, hogy a PS3 kínai értékesítéséről tárgyaljanak, és a nap közepére minden egyes konzol elfogyott az áruházak polcairól.
Hasonló első napi sikert garantált az Egyesült Államokban, hogy voltak olyan megszállott játékosok, akik már hetekkel a bemutató előtt tábort ütöttek egyes boltok előtt a PS3-ra várva. Kérdés azonban, hogy a legelszántabb vásárlók megnyerése után is sikerül-e fenntartani az érdeklődést, amivel kapcsolatban kétségeket ébreszthet, hogy a debütálásra csak kevés berendezés készült el, ami nehezíti az igények kielégítését.
A Sonynak legalább három ok miatt kulcsfontosságú az új PlayStation sikere. Az első, hogy fenntartsa dominanciáját az igen jövedelmező videojáték-piacon. A második, hogy a konzolba épített Blu-ray berendezés nagyszámú értékesítésével - kvázi árukapcsolásként - döntő fölényre tegyen szert a nagy tárolókapacitású DVD-technológiák piaci elterjesztésében. A harmadik pedig, hogy a cégvezetés bebizonyítsa a Sony három nagy üzletága: a videojáték, az elektronikai és a tartalomszolgáltató divízió együttműködésének létjogosultságát. Mindhárom téren lesznek gondok - állítja a The Economist cikke.
A PlayStation 2 ezredfordulós piaci megjelenésekor a mostaninál sokkal gyengébb versennyel kellett számolnia a gyártónak, aminek köszönhetően ez a berendezés 70 százalékos fölényt szerzett a konzolok versenyében. A PS3-nak a Microsoft 2006 óta kapható Xbox 360-asával, illetve a Nintendo vele egy időben kibocsátott Wii berendezésével is versenyeznie kell. Az előbbiből már eladtak 10 milliót, az utóbbiból majd 4 milliót, miközben a Sony csak egymillió környékén jár. Ráadásul az Xbox ára 300 dollár, a Wiié 250, míg a PlayStation 3 500-600 dollárba kerül, amit a benne foglalt Blu-ray berendezés indokolhat. Ugyanakkor ez akár fékezheti is a konzol sikerét, hiszen sokan csak emiatt vehetik meg, mivel a legolcsóbb önálló Blu-ray gép ára 750 dollár.
A magyarázat: a Sony kezdetben minden konzol eladásával veszteséget vállal, hogy hosszabb távon részben a mennyiség növekedésével, részben a gépekhez eladott videójátékokon elért haszonnal kompenzálja a piacszerzés árát. Ez azonban csak papíron látszik ilyen egyszerűnek, ha figyelembe vesszük, hogy mind a Blu-rayt, mind vetélytársát, a HD-DVD-t lemoshatja a piacról az internetes filmletöltés, ami miatt végül is a számítógépes merevlemezek lehetnek a nagy tömegű képi információ tárolására szolgáló eszközök az újfajta DVD-technológiák helyett.
Ha mindezen kockázatok nyomán nem lesz elég sikeres a PS3, akkor igen nehéz lesz bizonyítani, hogy segített javítani a Sony üzletágai közötti együttműködést. A cégvezetés e téren egyelőre csak annyit tudott felmutatni, hogy az akkumulátorok körüli botrány házon belül pozitív hatással járt, hiszen segített ráébreszteni a munkatársakat arra, hogy még egy olyan legendás vállalat sem élhet meg örökké jó imázsából, mint a Sony.