Gyurkity Péter
Ageia: több fizikai társprocesszort a PC-be!
A cég frissen megjelent meghajtószoftvere alapján valószínű, hogy követni fogják a divatot, és egyszerre több kártya használatát javasolják majd a számítógépekben. Nem sokan látnak értelmet a megoldásban.
A találgatások az Ageia PhysX fizikai társprocesszort tartalmazó kártyákhoz megjelent legújabb meghajtószoftvere kapcsán indultak el, amely több érdekes részletet is felsorol az újítások között. A 64 bites Windows Vista támogatása mellett ugyanis megjelenik egy új megoldás, amely lehetővé tenné a munka megosztását több fizikai gyorsító között, hogy még több, még látványosabb hatások kerüljenek a játékokba. Kérdés, hogy mindez kinek lenne jó, mivel még az érdeklődő szakértők sem látnak nagy jövőt az újításban.
Mindenesetre az biztosnak tűnik, hogy a cég követi a divatot és az SLI, illetve CrossFire összeállítások után lehetővé teszi kártyáinak párosítását. Ehhez először is egy apró akadályt le kell küzdeniük: a jelenleg még a hagyományos PCI csatolóra épülő változatokat le kell cserélni PCI Express illesztőt alkalmazó utódokra, hiszen nem túl valószínű, hogy a társítást a régi interfészen keresztül valósítanák meg. Nem ártana növelni a partnerek számát sem: eddig az Asustek és a BFG kötelezte el magát a PhysX piacra dobására (ezt meg is tették), ám mindez nem elég az ambíciózus tervek végrehajtásához.
A lényeg a szoftverben megjelent hardware scene manager (HSM) elnevezésű technológián van, ez tenné ugyanis lehetővé a megjelenített kép felosztását, hogy a munka egyes részeit a különböző kártyák végezhessék el. A cég elképzelése szerint így értelmet nyerne két vagy több fizikai társprocesszor egyidejű használata, nem mellesleg szép kis hasznot hozva számukra. Többen azonban máris kétségbe vonták a megoldás életképességét, hiszen a legtöbb vásárlónak még a hagyományos grafikus kártyákból sincs szüksége több példányra, ilyen speciális összeállításokra végképp nem költené a pénzét. A helyzet azonban az idő múlásával változhat, a jelek szerint ebben reménykedik a vállalat.
Jelenleg mintegy 60 partnercég dolgozik a PhysX-et kihasználó szoftveres megoldásokon. A kártya jövője azonban egyáltalán nem tűnik biztosnak, hiszen mind az Nvidia, mind az ATI a saját feje után megy és ha már mindenképpen meg kell oldaniuk a fizikai számítások terhének levételét, ezt inkább egy második, vagy harmadik grafikus kártyával tennék meg.
A találgatások az Ageia PhysX fizikai társprocesszort tartalmazó kártyákhoz megjelent legújabb meghajtószoftvere kapcsán indultak el, amely több érdekes részletet is felsorol az újítások között. A 64 bites Windows Vista támogatása mellett ugyanis megjelenik egy új megoldás, amely lehetővé tenné a munka megosztását több fizikai gyorsító között, hogy még több, még látványosabb hatások kerüljenek a játékokba. Kérdés, hogy mindez kinek lenne jó, mivel még az érdeklődő szakértők sem látnak nagy jövőt az újításban.
Mindenesetre az biztosnak tűnik, hogy a cég követi a divatot és az SLI, illetve CrossFire összeállítások után lehetővé teszi kártyáinak párosítását. Ehhez először is egy apró akadályt le kell küzdeniük: a jelenleg még a hagyományos PCI csatolóra épülő változatokat le kell cserélni PCI Express illesztőt alkalmazó utódokra, hiszen nem túl valószínű, hogy a társítást a régi interfészen keresztül valósítanák meg. Nem ártana növelni a partnerek számát sem: eddig az Asustek és a BFG kötelezte el magát a PhysX piacra dobására (ezt meg is tették), ám mindez nem elég az ambíciózus tervek végrehajtásához.
A lényeg a szoftverben megjelent hardware scene manager (HSM) elnevezésű technológián van, ez tenné ugyanis lehetővé a megjelenített kép felosztását, hogy a munka egyes részeit a különböző kártyák végezhessék el. A cég elképzelése szerint így értelmet nyerne két vagy több fizikai társprocesszor egyidejű használata, nem mellesleg szép kis hasznot hozva számukra. Többen azonban máris kétségbe vonták a megoldás életképességét, hiszen a legtöbb vásárlónak még a hagyományos grafikus kártyákból sincs szüksége több példányra, ilyen speciális összeállításokra végképp nem költené a pénzét. A helyzet azonban az idő múlásával változhat, a jelek szerint ebben reménykedik a vállalat.
Jelenleg mintegy 60 partnercég dolgozik a PhysX-et kihasználó szoftveres megoldásokon. A kártya jövője azonban egyáltalán nem tűnik biztosnak, hiszen mind az Nvidia, mind az ATI a saját feje után megy és ha már mindenképpen meg kell oldaniuk a fizikai számítások terhének levételét, ezt inkább egy második, vagy harmadik grafikus kártyával tennék meg.