Gyurkity Péter

Ageia: több fizikai társprocesszort a PC-be!

A cég frissen megjelent meghajtószoftvere alapján valószínű, hogy követni fogják a divatot, és egyszerre több kártya használatát javasolják majd a számítógépekben. Nem sokan látnak értelmet a megoldásban.

A találgatások az Ageia PhysX fizikai társprocesszort tartalmazó kártyákhoz megjelent legújabb meghajtószoftvere kapcsán indultak el, amely több érdekes részletet is felsorol az újítások között. A 64 bites Windows Vista támogatása mellett ugyanis megjelenik egy új megoldás, amely lehetővé tenné a munka megosztását több fizikai gyorsító között, hogy még több, még látványosabb hatások kerüljenek a játékokba. Kérdés, hogy mindez kinek lenne jó, mivel még az érdeklődő szakértők sem látnak nagy jövőt az újításban.

Mindenesetre az biztosnak tűnik, hogy a cég követi a divatot és az SLI, illetve CrossFire összeállítások után lehetővé teszi kártyáinak párosítását. Ehhez először is egy apró akadályt le kell küzdeniük: a jelenleg még a hagyományos PCI csatolóra épülő változatokat le kell cserélni PCI Express illesztőt alkalmazó utódokra, hiszen nem túl valószínű, hogy a társítást a régi interfészen keresztül valósítanák meg. Nem ártana növelni a partnerek számát sem: eddig az Asustek és a BFG kötelezte el magát a PhysX piacra dobására (ezt meg is tették), ám mindez nem elég az ambíciózus tervek végrehajtásához.



A lényeg a szoftverben megjelent hardware scene manager (HSM) elnevezésű technológián van, ez tenné ugyanis lehetővé a megjelenített kép felosztását, hogy a munka egyes részeit a különböző kártyák végezhessék el. A cég elképzelése szerint így értelmet nyerne két vagy több fizikai társprocesszor egyidejű használata, nem mellesleg szép kis hasznot hozva számukra. Többen azonban máris kétségbe vonták a megoldás életképességét, hiszen a legtöbb vásárlónak még a hagyományos grafikus kártyákból sincs szüksége több példányra, ilyen speciális összeállításokra végképp nem költené a pénzét. A helyzet azonban az idő múlásával változhat, a jelek szerint ebben reménykedik a vállalat.

Jelenleg mintegy 60 partnercég dolgozik a PhysX-et kihasználó szoftveres megoldásokon. A kártya jövője azonban egyáltalán nem tűnik biztosnak, hiszen mind az Nvidia, mind az ATI a saját feje után megy és ha már mindenképpen meg kell oldaniuk a fizikai számítások terhének levételét, ezt inkább egy második, vagy harmadik grafikus kártyával tennék meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #40
    #39 által nem sok értelme van. Inkább azt oldhatnák meg, hogy egy csúcskártya elég legyen a kettőre, vagy olyan 2-GPU-s kártyákat csinálhatnának, amiken az egyik a fizikával foglalkozik (mondjuk átkapcsolhatóan, alapesetben egykártyás SLI-ben menne).
  • dez #39
    El is végzi: mindkét nagy GPU-gyártó elérhetővé tette, vagy mostanában elérhetővé teszi a GPU-alapú fizikai driverét. A HavokFX API-t használják. Csak asszem nem tud megosztottan működni a grafikával egy kártyán, hanem külön kártya kell hozzá. De elég neki egy középkategóriás. Nem tudom, G80 és R600 esetén megoldják-e, hogy elég legyen az az egy kártya (van teljesítmény bőven).
  • JTBM #38
    A PhysX kártya alapvetően jó dolog, részletgazdagabb és élőbb játékvilágokat lehet vele létrehozni. Pl. ahol valódi a fű és a levél: elhajlik, mozog és fújja a szél. Vannak benne állatok, pl. rovarok és mindegyik külön éli az életét.

    Elvileg a grafikus kártyába is be lehetne építeni, lehet, hogy később úgy is lesz, de inkább a CPU mellé kellene tenni egy direkt buszra, mert ennek oda-vissza kommunikálnia kell a CPU-val, míg a grafikus kártya elsősorban csak adatfogadó.

    Az ára egyenlőre magas, de ahogy egyre több játék tud vele sokkal többet nyújtani, úgy lesz benne alapból minden PC-ben.

    Jó lenne, ha pl. a MS beletenné a következő DirectX-be, mert úgy szabványos úton kezdene el fejlődni.

    Az ATI és az NVidia egyenlőre eltatnak, de szerintem már gőzerővel dolgoznak a saját PhysX kártyáikon...
  • Kurosora #37
    http://devsupport.ageia.com

    Regisztrálni kell -- ingyenes --, utána ha minden fain, leszedheted a legfrissebb publikus(!) SDK-t.

    (Bár én még nem regisztráltam, mert nekem egy régebbi verzió van meg (2.3.1). Egyébként csatlakoznék Dodo55 véleményéhez, szerintem is egy gyors és könnyen használható API.)
  • turul16 #36
    PPU hardwesen szerintem egy matrix ill. vektor muveleteket vegzo egyseg lehet, amihez szoftverbol jon hozza a fizikai szimulacio. GPU is alapveteon matrix muveletekre van kigyurva. Ezert szerintem GPU is elvegezhetne ezeket a muveleteket (OGSL hasznalva).

    Nem tudtam ertelmes dokumentaciot szerezni Ageia PhysX cucchoz, Ha valaki megdobna egy linkkel PPU utasitasairol, vagy az API -nak a doksijaval annak orulnek.

  • Su0my #35
    Most még lehet nem tud, meg a teszteknél sem mutathat sok mindent, lévén kevés rá optimalizált játékot írtak még... Jó, hogy egy x1600 3x annyi teljesítményre képes-mivel direkt erre írták a programot:DD GONDOLKODJ!!! És akinek nem tetszik, ne vegye, akinek nem kell a lehető legjobb fizikai modellezés, amit most meg lehet valósítani, az maradjon csak meg a videókariprocihangfalkártya kombónál. De nem egy rossz elképzelés szerintem. Az tény, hogy marha drága, de nem itt kezdődnek a dolgok ám:) Mondjuk az is 1 érdekes kérdés, hogy ha már úgyis 4 magos procim lesz, akkor (igaz, nem lineáris a teljesítménynövekedés) abból a kraftból csak jusson már fizika-számításra is...
  • Sanyix #34
    Olyan nincs hogy opcionális, előbb utóbb mikor a fizikai proci gyártók eleget fizetnek a játékfejlesztőknek, jönne a fizikai gyorsító required hibaüzenet a játék indulásakor...
  • muerte2 #33
    Az ötlet jó lenne, de valahol ez sztem sérti a videókártya gyártk érdekeit, pl ATI azon crossfire megoldásai ahol X1950 mellé egx X1600XT-t rakva mondogatják, hogy ez aztán húdehajde. A másik dolog, hogy egye a mostani High-end kártyák alapból megesznek 2db PCI-e foglalatot, na most kellene még 2db ennek is? Tehát akkor egy fullos high-end konfig perpill egy 2/4magos prociból áll, 2db vidkari, 2db fizikai gyorsító, a többi eszközről nem is beszélve. Vazze mennyit fog ez enni? Majd lehet újrakábelezni a lakást/házat mert elöregedett kábelek nem bírják az áramfelvételt kiszolgálni, anyuka meg ne mosson v mikrózzon amikor gépezik a gyerek! :) Esszem megáll. Az rendben van hogy növeljük a teljesítményt, stb, de ez az irány nem jó irány, ez olyamn mint ha az autógyártók fejlesztés helyett mindíg egy plussz motort raknának a kocsiba. Most mindenki 4-5 motoros kamionokkal közlekedne v mi? Úgy látom hogy amíg valahol valaki lényeges architectura v technológiai fejlesztést nem visz véghez addig errefelé haladunk. Ott van pl az AMD 6000+ os CPU-ja ami jól hangzik na de nekem ne egyen egy proc 125W-ott! Hozzáteszem eddig nem volt bajom az AMD-vel de ők is elkanászodnak lassan. :)
    Már rég feladtam a PC-m fejlesztését, eladtam az egykor erős gépemet, összedobtam egy olcsó celeron konfigot, vettem egy nextgen konzolt és azt mondtam, hogy inkább 5-6évente új konzol, de közben minden úgy ut ahogy kell, nem fizetek baromi nagy villanyszámlákat, nins instal, stb. és munkára meg ott a PC ami elég nekem hosszú hosszú ideig.
  • Szefmester #32
    akkor már inkább az alaplapba kéne rakni..
  • Csukii #31
    Szerintem sokkal életképesebb az a megoldás, ha a videokártyákon egy külön, az erre a célra készített foglalatba illeszthető lenne a társ processzor. Opcionálisan, ha akarunk erre költeni, akkor beletesszük, ha nem akarunk, akkor marad a társ nélküli kártya....

    Előnyök:
    Opcionálisan bővíthető;
    Kevesebb áramfelvétel (videó kari + társproci < videó kari + társ kártya)
    És olcsóbb megoldás, mivel az Asustek és BFG (és további cégek) árrésével nem kellene számolni;
    Tán még gyorsabb is lenne, mivel közvetlenül kapcsolatba kerülne a GPU-val, így a PCI sín áteresztőképessége már nem szabna határt.