Napi Online
A nagyhalaké a pálya a neten
Az utóbbi időben koncentráció figyelhető meg az internetes médiapiacon, ahol két szereplő vált meghatározóvá - a témával kiemelt helyen foglalkoznak Tihanyban ma, az Internet Hungary konferencián.
Általános tendencia, hogy ha valakinek jó ötlete támad s magas látogatottságot, illetve megfelelő árbevételt ér el, akkor a Sanoma vagy a T-Online kettősből valamelyik biztosan megpróbálja megszerezni. Ezek a cégek az organikus fejlődés helyett egyelőre inkább akvirálnak, vagyis felvásárlásokkal bővítik portfóliójukat. Egyes szakemberek szerint az online hirdetési piac kicsi ahhoz, hogy egy-egy kisebb tematikus portál egymaga megéljen, ezért legtöbbször közös értékesítési csoportba szerveződnek. (Más szakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy a kisebb oldalak igenis önfenntartóak tudnak lenni.)
A Carnation igazgatója, Tóth Krisztián jelezte: az online médiapiacon egyre több akvirálás figyelhető meg. Tavaly ilyenkor a Sanoma vásárolt állásportálokat (profession.hu és jobmonitor.hu), az idei akvizíciók közül kiemelkedő volt az iWiW-tranzakció, amelyben a T-Online - többek között az origo tulajdonosa - állt a vevői oldalon. Az ügylet segítségével és az eltérő látogatói összetétel miatt már több mint napi egymillió látogatót lehet elérni.
Szintén a T-Online-hoz kötődik az Adnetwork hirdetési hálózat felvásárlása, amellyel egy egyre fontosabb szerepet játszó hirdetői csoportnak, a kis- és középvállalkozóknak tudnak hirdetési lehetőséget biztosítani. A Habostorta-csoport vásárlói kedve már évek óta töretlen és tudatos. Többek között a tavaly év elején felturbózott iqteszt.hu oldallal kötött megállapodást a cég, ez év kezdetén pedig 100 százalékos tulajdonosa lett a Gyalogló közösségi oldalaknak.
Az iqteszthez hasonló arculatfrissítéssel, koncepcióátgondolással köztudatba kerülés egyébként is jó recept egy, a magyar piacon, amatőr kezdeményezésből jól menő üzleti vállalkozássá növő, magát megmutatni kívánó, megkomolyodó csapatnak arra, hogy felfigyeljenek rá a potenciális befektetők - vélekedett Tóth Krisztián. Természetesen ennek ára van, mert egy profi online ügynökség megbízásával, pr-segítségével kerül igazán reflektorfénybe a korábbi "amatőr" site. Ha viszont jó az üzleti vállalkozás, akkor megéri az egyszeri, önmagára fordított befektetés.
A felvásárlói oldalon álló Habostorta időközben a másik oldalra került: a német Holtzbrinck Networks jelentős többségi részesedést vásárolt a cégben. A Georg von Holtzbrinck-médiacsoport online divíziója e tranzakciót stratégiai jelentőségűnek tartotta, a társaság tervei szerint további tranzakciók megvalósításával meghatározó szerephez kívánnak jutni a kelet-európai régió internetes piacán a következő időszakban.
Tóth Krisztián hozzáfűzte, kisebb, de egyre fontosabb jelentőségű a self-publishing előretörése, amit jelez, hogy az Econet tavaly felvásárolta az Indextől - amely akkor még nem tulajdonított fontosabb jelentőséget ennek a szegmensnek - a Freeblogot, majd az idén a T-Online kötött stratégiai megállapodást a Blogtérrel.
Szakértők szerint bizonyosra vehető, hogy az online tartalomszolgáltatói piacon az eddig tapasztalt konszolidációs folyamat a későbbiekben sem veszít üteméből. Miután a múlt évben az Aegis-csoporthoz tartozó Isobar felvásárolta a Kirowskit, így a Carnation maradt a legnagyobb magyar tulajdonú, független hazai online fullservice ügynökség. "Természetesen a függetlenen van a hangsúly, ami nem jelenti azt, hogy ez mindig így marad. A megfelelő exit-időpont és vásárló kivárása, kiválasztása a feladat" - reagált Tóth Krisztián a jövőt feszegető kérdésekre.
Előbb-utóbb egyébként a kereskedelmi színtéren megjelennek Magyarországon a "nagyok", vagyis beléphetnek a piacra a nagy külföldi aukciós vagy forgalmazó portálok (amazon.com, e-bay.com). Egyes vélemények szerint e cégek például a vatera.hu felvásárlásával válthatnak jegyet Magyarországra. Ide kapcsolódik még, hogy korábban Magyarországot illetően nagy volt a bizalmatlanság, leginkább a postázásokat illetően. 2006. szeptemberétől 14-étől PayPal-ország lett Magyarország is, így közvetetten, de előrevetíthető akár az eBay itthoni terjeszkedése is, miután a PayPal e cég kezében van. A már most jelen lévő külföldi kiadókon kívül nem valószínű, hogy újabb, kifejezetten online kiadó érkezne a közeljövőben - mondta Tóth Krisztián.
Általános tendencia, hogy ha valakinek jó ötlete támad s magas látogatottságot, illetve megfelelő árbevételt ér el, akkor a Sanoma vagy a T-Online kettősből valamelyik biztosan megpróbálja megszerezni. Ezek a cégek az organikus fejlődés helyett egyelőre inkább akvirálnak, vagyis felvásárlásokkal bővítik portfóliójukat. Egyes szakemberek szerint az online hirdetési piac kicsi ahhoz, hogy egy-egy kisebb tematikus portál egymaga megéljen, ezért legtöbbször közös értékesítési csoportba szerveződnek. (Más szakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy a kisebb oldalak igenis önfenntartóak tudnak lenni.)
A Carnation igazgatója, Tóth Krisztián jelezte: az online médiapiacon egyre több akvirálás figyelhető meg. Tavaly ilyenkor a Sanoma vásárolt állásportálokat (profession.hu és jobmonitor.hu), az idei akvizíciók közül kiemelkedő volt az iWiW-tranzakció, amelyben a T-Online - többek között az origo tulajdonosa - állt a vevői oldalon. Az ügylet segítségével és az eltérő látogatói összetétel miatt már több mint napi egymillió látogatót lehet elérni.
Szintén a T-Online-hoz kötődik az Adnetwork hirdetési hálózat felvásárlása, amellyel egy egyre fontosabb szerepet játszó hirdetői csoportnak, a kis- és középvállalkozóknak tudnak hirdetési lehetőséget biztosítani. A Habostorta-csoport vásárlói kedve már évek óta töretlen és tudatos. Többek között a tavaly év elején felturbózott iqteszt.hu oldallal kötött megállapodást a cég, ez év kezdetén pedig 100 százalékos tulajdonosa lett a Gyalogló közösségi oldalaknak.
Az iqteszthez hasonló arculatfrissítéssel, koncepcióátgondolással köztudatba kerülés egyébként is jó recept egy, a magyar piacon, amatőr kezdeményezésből jól menő üzleti vállalkozássá növő, magát megmutatni kívánó, megkomolyodó csapatnak arra, hogy felfigyeljenek rá a potenciális befektetők - vélekedett Tóth Krisztián. Természetesen ennek ára van, mert egy profi online ügynökség megbízásával, pr-segítségével kerül igazán reflektorfénybe a korábbi "amatőr" site. Ha viszont jó az üzleti vállalkozás, akkor megéri az egyszeri, önmagára fordított befektetés.
A felvásárlói oldalon álló Habostorta időközben a másik oldalra került: a német Holtzbrinck Networks jelentős többségi részesedést vásárolt a cégben. A Georg von Holtzbrinck-médiacsoport online divíziója e tranzakciót stratégiai jelentőségűnek tartotta, a társaság tervei szerint további tranzakciók megvalósításával meghatározó szerephez kívánnak jutni a kelet-európai régió internetes piacán a következő időszakban.
Tóth Krisztián hozzáfűzte, kisebb, de egyre fontosabb jelentőségű a self-publishing előretörése, amit jelez, hogy az Econet tavaly felvásárolta az Indextől - amely akkor még nem tulajdonított fontosabb jelentőséget ennek a szegmensnek - a Freeblogot, majd az idén a T-Online kötött stratégiai megállapodást a Blogtérrel.
Szakértők szerint bizonyosra vehető, hogy az online tartalomszolgáltatói piacon az eddig tapasztalt konszolidációs folyamat a későbbiekben sem veszít üteméből. Miután a múlt évben az Aegis-csoporthoz tartozó Isobar felvásárolta a Kirowskit, így a Carnation maradt a legnagyobb magyar tulajdonú, független hazai online fullservice ügynökség. "Természetesen a függetlenen van a hangsúly, ami nem jelenti azt, hogy ez mindig így marad. A megfelelő exit-időpont és vásárló kivárása, kiválasztása a feladat" - reagált Tóth Krisztián a jövőt feszegető kérdésekre.
Előbb-utóbb egyébként a kereskedelmi színtéren megjelennek Magyarországon a "nagyok", vagyis beléphetnek a piacra a nagy külföldi aukciós vagy forgalmazó portálok (amazon.com, e-bay.com). Egyes vélemények szerint e cégek például a vatera.hu felvásárlásával válthatnak jegyet Magyarországra. Ide kapcsolódik még, hogy korábban Magyarországot illetően nagy volt a bizalmatlanság, leginkább a postázásokat illetően. 2006. szeptemberétől 14-étől PayPal-ország lett Magyarország is, így közvetetten, de előrevetíthető akár az eBay itthoni terjeszkedése is, miután a PayPal e cég kezében van. A már most jelen lévő külföldi kiadókon kívül nem valószínű, hogy újabb, kifejezetten online kiadó érkezne a közeljövőben - mondta Tóth Krisztián.