Berta Sándor
Kanadai vita a szerzői jogokról
A Kanadai Oktatási Miniszterek Tanácsa (CMEC) legújabb javaslata szerint a jövőben minden oktatási intézmény számára ingyen hozzáférhetők kell legyenek az interneten megtalálható művek.
A CMEC tagjai azt szeretnék, ha ezt a javaslatukat rögzítenék a kanadai szerzői jogi törvényben. Az előterjesztést támogatja a jelenlegi konzervatív kanadai kormány is. Az oktatási miniszterek azt szeretnék elérni, hogy minden eddiginél nagyobb mértékben használják a tanárok és a diákok az internetet a tanórák során. Michael Geist, az Ottawai Egyetem internetkutatója ugyanakkor úgy véli, lehetnek nem kívánt mellékhatások.
Az elképzelést ellenzi az Access Copyright nevű, 36 kiadót és szerzői jogi szervezetet tömörítő társaság, amelynek tagjai attól tartanak elmaradhat az alkotások után járó szerzői jogdíjak befizetése és másolási kampány kezdődhet. A legnagyobb problémát Geist szerint az jelenti, hogy az Access Copyright teljes ellenőrzést akar gyakorolni és tagjai azt szeretnék elérni, hogy minden szöveges mű - legyen az egy könyv vagy egy blog - után a társaság határozhassa meg a fizetendő jogdíj mértékét, illetve be is szedhesse vagy hajthassa az adott összeget. Gyakorlatilag ezzel Kanadában minden internettartalom fizetőssé válna.
A CMEC javaslata jobb és ésszerűbb, de számos későbbi káros mellékhatása lehet. Így például kérdéses, hogy van-e arra valós igény, hogy minden mű ingyen hozzáférhető legyen? Ráadásul azonnal felvetődik az a kérdés is, hogy sok weboldal tulajdonosa nem fog egyetérteni a javaslattal és nem akarnak majd ingyen hozzáférést biztosítani a nyilvános tartalmakhoz. Ezért például inkább fizetőssé teszik majd ezeket a portálokat, így kerülve ki a törvényt. Michael Geist inkább kompromisszumos, mindkét tábornak megfelelő megoldás kidolgozását javasolta, mert különben hamarosan újra fellángolhat majd egy hónapokig tartó vita, amelynek nem lesz nyertese.
A CMEC tagjai azt szeretnék, ha ezt a javaslatukat rögzítenék a kanadai szerzői jogi törvényben. Az előterjesztést támogatja a jelenlegi konzervatív kanadai kormány is. Az oktatási miniszterek azt szeretnék elérni, hogy minden eddiginél nagyobb mértékben használják a tanárok és a diákok az internetet a tanórák során. Michael Geist, az Ottawai Egyetem internetkutatója ugyanakkor úgy véli, lehetnek nem kívánt mellékhatások.
Az elképzelést ellenzi az Access Copyright nevű, 36 kiadót és szerzői jogi szervezetet tömörítő társaság, amelynek tagjai attól tartanak elmaradhat az alkotások után járó szerzői jogdíjak befizetése és másolási kampány kezdődhet. A legnagyobb problémát Geist szerint az jelenti, hogy az Access Copyright teljes ellenőrzést akar gyakorolni és tagjai azt szeretnék elérni, hogy minden szöveges mű - legyen az egy könyv vagy egy blog - után a társaság határozhassa meg a fizetendő jogdíj mértékét, illetve be is szedhesse vagy hajthassa az adott összeget. Gyakorlatilag ezzel Kanadában minden internettartalom fizetőssé válna.
A CMEC javaslata jobb és ésszerűbb, de számos későbbi káros mellékhatása lehet. Így például kérdéses, hogy van-e arra valós igény, hogy minden mű ingyen hozzáférhető legyen? Ráadásul azonnal felvetődik az a kérdés is, hogy sok weboldal tulajdonosa nem fog egyetérteni a javaslattal és nem akarnak majd ingyen hozzáférést biztosítani a nyilvános tartalmakhoz. Ezért például inkább fizetőssé teszik majd ezeket a portálokat, így kerülve ki a törvényt. Michael Geist inkább kompromisszumos, mindkét tábornak megfelelő megoldás kidolgozását javasolta, mert különben hamarosan újra fellángolhat majd egy hónapokig tartó vita, amelynek nem lesz nyertese.