Berta Sándor
Nevét félti a Google
A világ legnépszerűbb internetes keresőjét üzemeltető cég nem akar a walkman és a Sony sorsára jutni. A cél egyértelmű: megakadályozni, hogy a Google, mint márkanév elveszítse varázsát.
A probléma nem új keletű, a kérdés már eddig is számos cégnek okozott komoly fejtörést. A legjobb példa talán a Sony és a walkman esete. A walkman kezdetben egy készülék neve volt, ami aztán fokozatosan a hordozható magnólejátszók szinonimájává vált. Hasonlótól tart most a Google és nem alaptalanul. Az angol nyelvű szótárakban ugyanis már előfordul a "to google" kifejezés, ami a Google-lel való online keresést jelöli. A német helyesírási lexikonban is már két éve megtalálható a googeln ige, nemrég pedig átvette a Merriam-Webster's Collegiate Dictionary is. A Google szó így nagybetűvel június óta szerepel az Oxford English Dictionary szótárban is.
Az amerikai vállalat persze ezt nem nézi jó szemmel. Számos ügyvédi levélben figyelmeztette a kiadókat, hogy a Google egy bejegyzett márkanév. "Teljesen egyértelmű, hogy meg kell különböztetni, hogy a Google szóval a Google-lel való vagy az általános internetes keresést akarjuk jelölni. Ez márkanév-kérdés" - nyilatkozta a vállalat egyik szóvivője a brit Independent lapnak.
A bloggerek különbözően reagáltak a cég felháborodására. Az egyik tábor szerint a cég vezetői ezzel a lépéssel azt bizonyították be, hogy teljesen elveszítették humorérzéküket, míg a másik csoportba tartozó felhasználók szerint teljesen természetes és normális dolog, hogy a vállalat kiáll márkaneve védelme mellett, hiszen ha nem így tenne, akkor gyorsan elveszítheti az elnevezés exkluzív használati jogát.
Mindenesetre egy dolgot elért az amerikai cég: a közvélemény továbbra is megosztott maradt általában Google-ügyben és az emberek újra foglalkoznak a vállalattal. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy meddig hajlandó elmenni az igazáért a társaság és hogy az ügyvédi leveleket követik-e majd esetleg perek.
A probléma nem új keletű, a kérdés már eddig is számos cégnek okozott komoly fejtörést. A legjobb példa talán a Sony és a walkman esete. A walkman kezdetben egy készülék neve volt, ami aztán fokozatosan a hordozható magnólejátszók szinonimájává vált. Hasonlótól tart most a Google és nem alaptalanul. Az angol nyelvű szótárakban ugyanis már előfordul a "to google" kifejezés, ami a Google-lel való online keresést jelöli. A német helyesírási lexikonban is már két éve megtalálható a googeln ige, nemrég pedig átvette a Merriam-Webster's Collegiate Dictionary is. A Google szó így nagybetűvel június óta szerepel az Oxford English Dictionary szótárban is.
Az amerikai vállalat persze ezt nem nézi jó szemmel. Számos ügyvédi levélben figyelmeztette a kiadókat, hogy a Google egy bejegyzett márkanév. "Teljesen egyértelmű, hogy meg kell különböztetni, hogy a Google szóval a Google-lel való vagy az általános internetes keresést akarjuk jelölni. Ez márkanév-kérdés" - nyilatkozta a vállalat egyik szóvivője a brit Independent lapnak.
A bloggerek különbözően reagáltak a cég felháborodására. Az egyik tábor szerint a cég vezetői ezzel a lépéssel azt bizonyították be, hogy teljesen elveszítették humorérzéküket, míg a másik csoportba tartozó felhasználók szerint teljesen természetes és normális dolog, hogy a vállalat kiáll márkaneve védelme mellett, hiszen ha nem így tenne, akkor gyorsan elveszítheti az elnevezés exkluzív használati jogát.
Mindenesetre egy dolgot elért az amerikai cég: a közvélemény továbbra is megosztott maradt általában Google-ügyben és az emberek újra foglalkoznak a vállalattal. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy meddig hajlandó elmenni az igazáért a társaság és hogy az ügyvédi leveleket követik-e majd esetleg perek.