SG.hu·

Jövőre jöhetnek a Displayportot támogató PC-k

Az ATI véleménye szerint már a következő év elején megjelenhetnek a csatolószabványt támogató számítógépek és monitorok, ám arról egyelőre hallgatnak, hogy ők mikor készítik el a megfelelő grafikus kártyákat.

Az X-bit Labs beszámolója szerint erről Mazen Salloum, a vállalat szóvivője beszélt, aláhúzva a szabvány megjelenésének és gyors elterjedésének fontosságát. Ebben számítanak a Displayport mögött felsorakozott PC-gyártók – elsősorban a Dell, a HP és a Lenovo – segítségére, ám arról már nem árultak el semmilyen információt, hogy az ATI mikor áll be a sorba saját termékeinek frissítésével.

A cég 2007 elejét jelöli meg az első kompatibilis PC-k és monitorok megjelenésének időpontjaként, ami igen csak korai kezdést valószínűsít, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy magát a szabványt is csak nemrég ratifikálták. Igaz, a VESA már tavaly augusztusban megvizsgálta a váltás előnyeit és hátrányait – az ATI, az nVidia, a Philips, a Samsung és az említett gyártók asszisztálásával – a beadvány elfogadása azonban eltatott egy darabig. Mindenképpen jelzésértékű azonban, hogy az ATI gyors rajtra számít.



A tervek szerint a Displayportnál négy vezetéken keresztül jutnának el a kiváló minőségű video- és audiojelek - legfeljebb 10,8 gigabit/másodperces adatátviteli sebesség mellett - a számítógép monitorvezérlőjének a kimenetéről a hagyományos képcsöves, TFT- vagy plazmamonitor, illetve más kijelző (például televízió) képernyőjére. Szerepet kapna itt a másolásvédelem is, ugyanúgy, mint a konkurens HDMI készülékeknél – a gyártók és a jogvédő szervezetek ettől is remélik az illegális másolatok visszaszorítását, ha már más eszközökkel nem sikerült.

Jelenleg még a speciális chipek tervezése és fejlesztése folyik - ez mindenképpen szükséges a számítógépek és kijelzők megjelenéséhez -, ám az ATI véleménye szerint gyorsan elkészülhetnek a munkálatokkal. Az X1000 sorozatnál a dual-link DVI csatolókat is meglehetősen korán bevezették, így valószínű, hogy a Displayport esetében sem késlekednek majd – azt azonban egyelőre nem tudjuk, mikor szándékoznak piacra dobni a frissített grafikus kártyákat.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© fourgee2006. 05. 23.. 20:55||#18
Itthon DVI-t használok, a kép tökéletes - már amennyire tökéletes lehet egy SPVA paneltõl 😄
A munkahelyen viszont síma VGA csatlakozóval van rákötve a monitor a gépre. Bekapcsolás után elkezdi automatán beállítani a képet, ami látszólag sikerül is. Ugyanis, láthatóan levág a kép széleibõl. Nemtom, lehet hogy ez nagyzolás, de én azt akarom látni a monitoron, ami kijön a kártyából, és nem vmi megcsonkított képet. 😊 Ha szerintetek logikátlan dolog DVI-t használni, akkor azt magyarázzátok el, hogy mi logika van abban, hogy egy digitális képet átalakítunk analóggá, majd analógból újból digitálissá. Miért nem jobb átalakítás nélkül átküldeni?
© BiroAndras2006. 05. 22.. 10:23||#17
"Évek óta mennyire erõltetik a DVI-t de sz*rt sem érnek vele, mert a kutyának se kell!"

Na ebben tévedsz. Szerintem LCD monitorhoz bûn VGA kábelt használni.
Egyébként gondolom nem azért van a jobb kártyákon 2 DVI kimenet, mert senkinek se kell.
© dez2006. 05. 21.. 23:21||#16
Attól függ.
Az 1920x1080p@60fps, 24 bit sávszéle: 356 MB/s. @100fps: 593 MB/s. Még bõven belefér.
Viszont pl. egy 4000x2000p@100fps, 24 bit sávszéle már 2,23 GB/s... (És akkor a 24 bit nagy felületen nem is elég.)
Mivel itt nincs tömörítés. (Késõbb valamilyen lossless tömörítés bejöhet, de az 2:1-nél általában nem jobb arányú.)
ps. 10,8 Gb = 1,35 GB (ha mindkettõt egyformán 1000-es v. 1024-es alapúnak tekintjük - egy ideje a sávszélek <és adattárolók méretének> megadásánál 1000-es váltószámot használnak, miközben máshol továbbra is az 1024 a szokás).
© Fikusz Kukisz2006. 05. 21.. 20:05||#15
"legfeljebb 10,8 gigabit/másodperces adatátviteli sebesség mellett"

10,8 gigabit = 1,25 GB

Az szép átviteli sebesség!!!
© dez2006. 05. 21.. 18:23||#14
Hát ja, szerintem sem ezen fog múlni a dolog. Attól félnek, hogy a digitális kimenetrõl tökéletes minõségû másolat készíthetõ (így itt van egy újabb kódolás). Mintha nem lehetne valahogy ügyesen kiolvasni a videokártyáról a - valószínû már dekódolt, de még nem újrakódolt - adatot...
© Gerygrey2006. 05. 21.. 13:04||#13
Ugyanezt kérdeztem én is az elõbb, valahogy nem látok logikát ebben a technikában. Talán arra jó hogy TVoutos VGA-ról ne tudjam VHS kazira másolni a filmet LOL ettõl aztán baromira csökkenni fog az illegális filmek terjedése 😊
© Darth Sith2006. 05. 21.. 12:04||#12
"Szerepet kapna itt a másolásvédelem is, ugyanúgy, mint a konkurens HDMI készülékeknél – a gyártók és a jogvédõ szervezetek ettõl is remélik az illegális másolatok visszaszorítását, ha már más eszközökkel nem sikerült. "
Hogyan akarják megoldani a másolásvédelmet egy kábel segítségével?
© Gerygrey2006. 05. 21.. 07:55||#11
És hogy kapcsolódik ehhez a cucchoz a másolásvédelem? A megjelenítés az utolsó lépcsõfok, ott már nem nagyon lehet mit másolásvédeni. Vagy nem jeleníti meg a moncsim a warez dvd filmet? (ha így van, jó sokan fognak ilyet venni, én is azonnal leserélem majd a még meg sem vett 7600GT-met egy ilyen csatlakozós karira)
© dez2006. 05. 21.. 00:39||#10
(Le kellene szokni errõl a TFT-zésrõl, mert az csak azt jelenti, hogy Thin Film Transistor, ami nem írja le a megjelenítési technikát, csak a vezérlést. Mintha azt mondanád, hogy "aktív mátrix képernyõ". A nemsokára megjelenõ OLED képernyõk is TFT-sek lesznek. Szal LCD. Azt tök felesleges kiemelni, hogy nem passzív-mátrixosak, mert már nem is kapható olyan LCD-bõl. Tudom, újságban is néha így írják, de ki mondta, hogy az összes újságíró technikai zseni? Egyébként akkor terjedt el, amikor bejöttek a TFT-s LCD-k, és nagyon ki kellett emelni, hogy megvegyék az emberek, annak ellenére, hogy drágábbak, mint a passzívak.)
© dez2006. 05. 21.. 00:33||#9
Nézd, nekem egy elég jó LCD monitorom van, és nagyon is látszik a különbség. A geometriát nagyon szépen beállítja, minden pixel a helyén van (a gyengébbeknek ez sem mindig sikerül), de az egyszínû területeken látszanak valamilyen külsõ zajok, és a színátmenetek sem lesznek úgy tökéletesek (ehhez legalább 12 bites A/D kellene, ebben talán 10 bites van, de láttam már olyat, amiben csak 8, ami fõleg kevés - mivel a videokártyák fesz-szintjei nem teljesen egyformák). Szal ajánlom, nyisd ki jobban a szemed.

"Ha jobb volna a DVI, akkor miért léteznek passzív átalakítók mindkét irányba?"

Itt meg mirõl beszélsz? A DVI alapvetõen digitális (és még kódolt is), a VGA meg analóg. Nem lehet passzívan átalakítani.

Az egy másik dolog, hogy a videokártyákon lévõ DVI-I csatin kijönnek az analóg jelek is. Ha DVI-VGA adaptert használsz, az olyan, mintha eleve VGA kimenet lenne ott.