Napi Online

Exponen­ciá­li­san nő a blogok lá­toga­tottsá­ga

A természetüknél fogva alulról szerveződő internetes közösségek terjedésének hazánkban érdekes módon éppen a miniszterelnök közismerté vált blogja adott nagy lökést.

A hazai blogok száma százezer felett jár, és mostanra már a szélesebb közvélemény sem idegenkedik az online naplóírás világától. "Van úgy, hogy egyszerűen csak szeretnénk jól érezni magunkat. Nem pusztán szabadnak, hanem lazának is lenni. Hadd menjen, sodorjon magával a pillanat. Ez nem léhaság, és nem is balgaság. Leírom: ez a perc élvezete." A bejegyzés Gyurcsány Ferenc miniszterelnök internetes naplójából származik, amely a kampányhetek alatt feltűnően sűrűn exponálódott.

Ahogy a 2002-es választások során az addigra tömegtermékké vált mobiltelefonon keresztül az intenzív SMS-hadjáratra csodálkozhatott rá a közvélemény, most újabb generációváltásra került sor - meghatározó szerepet játszottak ugyanis a kampányban a blogok. Egybehangzó szakmai vélemény, hogy a miniszterelnök személyes blogja és annak erős reklámja, médiabeli megjelenése emancipálta a műfajt hazánkban, vagyis a mostani választás során vált széles körben ismertté ez az újszerű kommunikációs forma - mondta lapunknak Miskolczy Csaba, a blogter.hu ügyvezető igazgatója.

Azzal együtt is, hogy a szélesebb közvélemény csak mostanában kezd tudomást venni a blogok jelenségéről, lemaradásunk a világtrendekhez képest nem jelentős. Az internetes naplóírás 2001 óta van jelen hazánkban - a hőskorszak meghatározó oldalai a Maciblog, a Plastik vagy a Technocol voltak.

A blogok száma a GKI adatai szerint mára meghaladja a százezret, tavaly pedig elindult az első Web 2.0 technológiával dolgozó hazai portál, a Blogtér (első számú riválisa a korábban indult freeblog.hu). A Web 2.0-oldalak legfőbb jellegzetessége, hogy a felhasználók aktív résztvevőjévé válnak a tartalom meghatározásának, és egyre jelentősebb közösségekbe szerveződnek, a kifejezés 2004 óta része a szakzsargonnak.

Miskolczy szerint a blogot vezetők és olvasók külön kasztot alkotnak az internethasználók népes táborában. A blogírók előszeretettel használnak fejlettebb webes szolgáltatásokat (például képfeltöltés, zene- és videoletöltés, internetes vásárlás), olvasóik pedig a blogban előforduló elsődleges információra éhesek. A legkeresettebbek az erősen szubjektív és sokszor karakterisztikus, újszerű vélemények az olvasók körében, legyenek azok akár zenei, közéleti vagy bulvár témájúak. Utóbbinak külön folklórja és sztárjai vannak a weben, tehát Győzike hiába felkapott a hagyományos médiában, a blogolvasókat és -írókat nem érdekli, inkább a saját idoljaikat keresik.

Vannak olyan tehetséges blogírók, akik az ismeretlenség homályából lépnek ki és egyből csaknem 10 ezres napi olvasót vonzanak, mások köré állandó olvasói mikroközösségek szerveződnek, a színtér tehát kitermeli a saját sztárjait. A miniszterelnök mellett ugyanakkor számos poltikus (Pelczné Gáll Ildikó, Csepeli György, Lamperth Mónika) osztja meg mindennapi ügyeit népes olvasótáborával, és érezhetően nő a politikai tartalmú blogok aránya, illetve általában a tematikus blogoké is. A klasszikus én-blogok (melyek leginkább a hagyományos naplóra emlékeztetnek) mindössze a hazai színtér egyharmadát teszik ki.

A blogok néha beláthatatlannak tűnő rengetegében a címkézésnek nevezett technika segít eligazodni, amelynek lényege, hogy a felhasználók úgynevezett címkéket (tag-okat) adhatnak meg a bejegyzésekhez, a szoftver ezután összekapcsolja őket a hasonló témában író más felhasználókkal, így lehetővé teszi a közösségi szerveződést a közös érdeklődési körök mentén. Emellett speciális moderátorok (un. serpák) igyekeznek fazont szabni az ezerfelé ágazó közösségi portáloknak. Feladatuk, hogy a blogok és a bennük keletkező tartalmak figyelésével és kiemelésével segítsék a tehetséges írókat a nagy látogatottságú csatornákba (például a főoldalra) kerülni. Szintén a tehetséges írók népszerűsítését, és egyben a műfaj emancipálását célozza meg a hvg.hu Golden Blog díja, melyet tavaly osztottak ki először, a fődíjat a Fényérzékeny nevű fotoblog kapta, de számos egyéb kategóriában osztottak ki díjakat a hírblogtól a közönségkedvencig.

Nem kerülte el a hirdetők figyelmét sem, hogy az utóbbi hónapokban a blogolás fővonalas jelenséggé vált. Bár legtöbbjük még ismerkedik a műfajjal, a legfontosabbnak a célzott mikroközösségek megtalálását vagy a below-the-line jellegű kampányokat tartják. A reklámbevételek a Blogtér négy hónapos fennállása alatt tízmilliós nagyságrendűek, az év végére pedig a 80-100 millió forintot is elérhetik - mondta Miskolczy Csaba. A látogatottság exponenciálisan növekedik, jelenleg már napi több mint 40-50 ezer olvasó keresi fel a portált. Az olvasószám ötöde-hatoda aktivizálódik és válik tevékeny blogíróvá. A Blogtér olvasottsága a jelenlegi tendenciák szerint az év végére várhatóan triplázódni-négyszereződni fog.

A látogatottság növelésére új tartalmakkal bővül az oldal - ilyen a linkter.hu, amely a digg.com néven világhírűvé vált Web 2.0-alkalmazás magyar változata. A portál a nagy elődöt követi, a regisztrált felhasználók linkeket tölthetnek fel az oldalra (az első feltöltő kommentárt is írhat a linkhez), a látogatók pedig érdeklődés alapján szavazhatnak a belinkelt oldalakra, a legtöbb szavazatot bíró hivatkozások kerülnek a lista élére - így maga a közösség szelektál, és határozza meg, mely hivatkozásokat tartják a legérdekesebbnek.

Verseny alakulhat ki ugyanakkor a Web 2.0 máig legfontosabb oldalának számító MySpace közösségi háló első számú magyar kisöccsének címéért. A korábban egyeduralkodó iWiw (mely az utóbbi hónapokban a leglátogatottabb hazai site-ok közé emelkedett) vetélytársat kapott a MyVip névre keresztelt portál megjelenésével. Elképzelhető azonban, hogy az iWiw eddig megszerzett előnye behozhatatlannak bizonyul. Kétséges ugyanis, hogy a már kialakult közösség tagjai (esetleg jobb szolgáltatás reményében) hajlandóak-e mindent újra kezdve teleszőni kapcsolati hálóval a MyVip virtuális terét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kelt #19
    Az sg.hu fóruma nem blog, viszont a cikkek kommentálhatósága sokkal inkább blogos mint fórumos vonás. De ez, azt hiszem, mellékszál.

    Viszont ha azt a kérdést akarod feszegetni - a felhozott példákat figyelmen kívül hagyva - hogy ez vagy amaz blog-e, akkor jó kiindulópont a WikiPédia Blog szócikke vagy a Mark.hu Mi az a blog? postja. Már csak azért is, hogy ne beszéljük el egymás mellett.
  • h4x0r #18
    Azért a blog-dologhoz hozzáfűzném, hogy az ismertebb blogokban nem az író siralmairól van szó, hanem az író szakmai/politika/stb. véleményéről, amire az olvasótábor kiváncsi. És ott a lényeg nem az, hogy "vettem ma egy cuki cipőt."
    Pl. ott a 2000 óta futó Joel on Software, amit érdemes mindenkinek olvasnia, akit érdekel az üzleti szoftverfejlesztés. De még van ezer másik hasznos blog, ez egy a sok közül.
  • gere1 #17
    az iwiwet valoban nem nehez felulmulni, mert a tre modon megirt kod miatt az embereknek inkabb bosszankodas mint szorakozas. azt azert megkerdeznem, hogy honnan veszed hogy a myvip 250e memberes? mert nyilvanvaloan nem annyi.
  • intrex #16
    Ha az sg.hu fóruma is blog, akkor gyakorlatilag minden, amihez hozzáfűzhetem a véleményemet, az blog? :)
    Ne már. Csinálok egy céges weblapot, ami pl. fémiparral foglalkozik. Lesz rajta fórum is, hogy a szakmabeliek véleményeit és kérdéseit feltehessék.
    És tessék, kész a blog :)
    Hülyeség.
  • CsőKujts #15
    Szerintem nincs igaza. :) Teljesen egyetértek a #3-al. Ha már "blogot" akarok olvasni akkor veszek valami ilyen irányú könyvet. Ott legalább kivételes emberekről van szó...
  • ssdb #14
    "...Elképzelhető azonban, hogy az iWiw eddig megszerzett előnye behozhatatlannak bizonyul..." - aszt mondom várjuk ki a végét. Most a myVIP ~250 000 tagnál jár. Ami ahhoz képest h áprilisban indult elég sok, jó, van mit fejlődine, de hagyjunk neki időt! :D
  • Kelt #13
    obe:
    A blog valóságsóhoz való hasonlítása például az, amire az annyira megvetőt írtam. És pont azért, mert a tematikus blogok azok, amik igazán érdekessé és értékessé teszik a blogoszférát, és amiket az ilyen cikkeket követő kommentözön általában figyelmen kívül hagy. (Az énblogokról alkotott véleményeteket pedig néha hajlamos vagyok osztani.)

    (Abba ne menjünk bele, hogy a napló- és memoárírók anno hagytak-e maguk után értéket, illetve milyeneket, mert nagyon offtopik lenne.)

    Itthonról szerintem mindenképpen érdemes felvenni a napi olvasmánylistára a sesblog.hu-t, a megfelelő informatikai blogokat (a zokszigén épp szünetel), a Hírbehozót és a Sztahanovot. Egészen egyszerűen azért, mert gyorsabban hozzák a híreket, mint a szaklapok.
  • obe #12
    én nem látok intrex véleményében semmi "annyira megvetőt", nem tudom honnan olvastad ki...és én sem szeretem a blogokat:)
    a te általad említett blogok pedig csak egy bizonyos tematika köré épülnek(számítástechnika), itt elsősorban én (szerintem intrex is) olyan blogokra gondolok, ami nem több mint tinilányok siráma,( pl ww aniko, michelle wild) ami nem más , mint régen a naplóírás, csak ezt már nem titokban művelve, hanem a nyilvánosság elé tárva...márpedig ezek a semmi tartalmú blogok lökik meg a blog népszerűségét, hiszen a sok blogolvasó kiscsaj tuti nem a cult of mac-et falja naponta:))...aki meg tehetséges az íráshoz az előbb vagy utóbb ugyis kitünik, mindegy milyen médiát választ hozzá
  • Kelt #11
    Tuaw, Cult of Mac, The Apple Core (ZDnet). Hogy csak pár példát hozzak fel, hogy mik számítanak blognak az általad annyira megvetve emlegetett énblogokon túl.
    Ráadásul a blog alapvetően nem műfaj - hogy lehessen utálni - hanem eszköz, amit a blogger maga formál a saját képére. Ha rosszul ír, max nem olvassák.
  • Komolytalan #10
    Szerinted ő írja? A tojást meg a nyuszi hozza?