Berta Sándor
Kisebb a blogok jelentősége a vártnál
Bár világszerte rohamosan terjed az online naplók használata, de máig nyitott a kérdés: valóban jelentős tényezővé válhat a blogszféra, vagy csak pillanatnyi divathullámról van szó?
Egyre több szakember kérdőjelezi meg a blogok jelentőségét, és a kétségeket a Gallup piackutató intézet friss felmérése csak megerősítette. Meglepő módon az Egyesült Államok tekinthető a leginkább "blogmentes övezetnek", hiszen a felmérés szerint csupán az amerikaiak 9 százaléka rendszeres blogolvasó, 11 százalékuk alkalmanként, míg 13 százalékuk kifejezetten ritkán jut blogközelbe. Az állampolgárok 66 százaléka viszont egyáltalán nem olvas blogokat, ez pedig igen elgondolkodtató adat annak fényében, hogy az ország a blogok őshazájának számít, és már az évekkel ezelőtti elnökválasztási kampányban is szerepet kaptak a politikai naplók.
A Gallup kutatói félig tréfásan, félig komolyan meg is jegyezték, hogy ezeknek az adatoknak az alapján az Egyesült Államokban az olvasók száma "a nulla és a negatív értékek" között változik. A legnagyobb problémát szerintük az jelenti, hogy az USA alapvetően konzervatív ország. Az emberek a jól megszokott és évekre előre kialakított napirend szerint élik az életüket, nem igazán szeretik az új dolgokat, azokra nehezen fogékonyak, és ha érdekli is őket valami új, azt nagyon nehezen illesztik be a megszokott napirendjükbe.
Itthon a miniszterelnök blogja hozta köztudatba a témát
Az amerikaiak legnépszerűbb online tevékenysége hazánkhoz hasonlóan az elektronikus levelek olvasása (87 százalék), ezt követi a hírek és az időjárási információk áttekintése, az online bevásárlás, valamint az internetes utazástervezés és jegyfoglalás. A blogok az általános prekoncepciók szerint általában egy magánember naplóját testesítik meg, de persze nem ezek a legnépszerűbbek, hanem leginkább a tematikus, illetve a politikai tartalmú blogok hódítanak.
Ezzel szemben azokban az országokban, ahol fontos az egyéni vélemények kinyilvánítása egyre nő a személyes naplók száma is. A helyzet már Magyarországon is letisztult annyira, hogy nem csak egyszerű divatról van szó amit követni kell, hanem az emberek mindennapjainak részévé kezd válni, hogy rendszeresen közzétegyék véleményüket az aktuális eseményekről. Napjainkban már ismert és elismert emberek tudósok, sőt mivel elindult a kampány, politikusok is vállalkoznak naplóírásra. Azonban mint a kutatás mutatja, a blogok ugyan fontos tényezők az internet világában, de a többség immunis rájuk, és éppen ezért nem szabad szerepüket sem túlértékelni.
Egyre több szakember kérdőjelezi meg a blogok jelentőségét, és a kétségeket a Gallup piackutató intézet friss felmérése csak megerősítette. Meglepő módon az Egyesült Államok tekinthető a leginkább "blogmentes övezetnek", hiszen a felmérés szerint csupán az amerikaiak 9 százaléka rendszeres blogolvasó, 11 százalékuk alkalmanként, míg 13 százalékuk kifejezetten ritkán jut blogközelbe. Az állampolgárok 66 százaléka viszont egyáltalán nem olvas blogokat, ez pedig igen elgondolkodtató adat annak fényében, hogy az ország a blogok őshazájának számít, és már az évekkel ezelőtti elnökválasztási kampányban is szerepet kaptak a politikai naplók.
A Gallup kutatói félig tréfásan, félig komolyan meg is jegyezték, hogy ezeknek az adatoknak az alapján az Egyesült Államokban az olvasók száma "a nulla és a negatív értékek" között változik. A legnagyobb problémát szerintük az jelenti, hogy az USA alapvetően konzervatív ország. Az emberek a jól megszokott és évekre előre kialakított napirend szerint élik az életüket, nem igazán szeretik az új dolgokat, azokra nehezen fogékonyak, és ha érdekli is őket valami új, azt nagyon nehezen illesztik be a megszokott napirendjükbe.
Itthon a miniszterelnök blogja hozta köztudatba a témát
Az amerikaiak legnépszerűbb online tevékenysége hazánkhoz hasonlóan az elektronikus levelek olvasása (87 százalék), ezt követi a hírek és az időjárási információk áttekintése, az online bevásárlás, valamint az internetes utazástervezés és jegyfoglalás. A blogok az általános prekoncepciók szerint általában egy magánember naplóját testesítik meg, de persze nem ezek a legnépszerűbbek, hanem leginkább a tematikus, illetve a politikai tartalmú blogok hódítanak.
Ezzel szemben azokban az országokban, ahol fontos az egyéni vélemények kinyilvánítása egyre nő a személyes naplók száma is. A helyzet már Magyarországon is letisztult annyira, hogy nem csak egyszerű divatról van szó amit követni kell, hanem az emberek mindennapjainak részévé kezd válni, hogy rendszeresen közzétegyék véleményüket az aktuális eseményekről. Napjainkban már ismert és elismert emberek tudósok, sőt mivel elindult a kampány, politikusok is vállalkoznak naplóírásra. Azonban mint a kutatás mutatja, a blogok ugyan fontos tényezők az internet világában, de a többség immunis rájuk, és éppen ezért nem szabad szerepüket sem túlértékelni.