Berta Sándor
A német iskolák is támadják a szerzői jogi terveket
A legújabb német szerzői és szomszédos jogi törvénymódosítás-tervezet számos iskola vezetőjének ellenszenvét kivívta. Az "Iskolák a világhálón" nevű program életre hívói szerint a jogalkotók gyakorlatilag semmit sem vettek figyelembe az oktatási intézmények internettel kapcsolatos ötleteiből.
Az új elképzelések nagy vitát váltottak ki Németországban. A kidolgozott javaslatot már bírálták a felhasználók, a fogyasztóvédők, a polgári jogi szervezetek és alkotmányjogászok is. Most pedig az ellenzők táborához csatlakozott az általános, a közép-, a főiskolák és az egyetemek többsége is. Az oktatási intézmények azért ellenzik a törvénymódosítást, mert annak elfogadása után tilos lenne - szerzői és szomszédos jogi indokokból - bármilyen iskolai tananyag vagy annak részletének az elhelyezése a világhálón.
Ulrich Sieber, a freiburgi Max Planck Külföldi és Nemzetközi Jogi Intézet kutatója szerint a tervezet legnagyobb hibája, hogy teljesen hiányoznak belőle azok a kitételek, amelyek pontosan szabályoznák, hogy milyen tartalmakat mennyi ideig és milyen mértékben véd a szerzői jog. Egy iskola vezetőinek például jelenleg fogalmuk sincs arról, hogy egy tankönyvet vagy annak két fejezetét egyáltalán digitalizálhatják-e és ezeket az oldalakat feltehetik-e az internetre vagy sem.
Márpedig a szakember úgy véli, átfogó szabályozásra lenne szükség, ami az ilyen fontos részletekre is kitér és nem csak a büntetéseket taglalja. Ráadásul, ha meglenne ez, akkor nem csak az iskolák tudnák, hogy mihez tartsák magukat, hanem a diákok is. Tovább súlyosbítja a kialakult helyzetet, hogy a különböző törvények elvileg lehetővé teszik, sőt forszírozzák is a tankönyvek tartalmának online felhasználását. Így viszont a tanárok két tűz közé kerülhetnek és teljesen lehetetlenné válhat a virtuális tanítás, ami pedig az "Iskolák a világhálón program" egyik fő feladata és célkitűzése lenne.
"A társadalomnak joga van arra, hogy a gyerekek és a felnőttek is olyan oktatást kapjanak, ami a jövőbe mutat. Ehhez a szakmai feltételek már régen adottak, de a törvényi, jogi háttér még nincs biztosítva. Pedig csak akkor lehet kiemelkedő a digitális oktatás Németországban, ha ez a kérdés is megoldódik" - mondta Ulrich Sieber.
Az új elképzelések nagy vitát váltottak ki Németországban. A kidolgozott javaslatot már bírálták a felhasználók, a fogyasztóvédők, a polgári jogi szervezetek és alkotmányjogászok is. Most pedig az ellenzők táborához csatlakozott az általános, a közép-, a főiskolák és az egyetemek többsége is. Az oktatási intézmények azért ellenzik a törvénymódosítást, mert annak elfogadása után tilos lenne - szerzői és szomszédos jogi indokokból - bármilyen iskolai tananyag vagy annak részletének az elhelyezése a világhálón.
Ulrich Sieber, a freiburgi Max Planck Külföldi és Nemzetközi Jogi Intézet kutatója szerint a tervezet legnagyobb hibája, hogy teljesen hiányoznak belőle azok a kitételek, amelyek pontosan szabályoznák, hogy milyen tartalmakat mennyi ideig és milyen mértékben véd a szerzői jog. Egy iskola vezetőinek például jelenleg fogalmuk sincs arról, hogy egy tankönyvet vagy annak két fejezetét egyáltalán digitalizálhatják-e és ezeket az oldalakat feltehetik-e az internetre vagy sem.
Márpedig a szakember úgy véli, átfogó szabályozásra lenne szükség, ami az ilyen fontos részletekre is kitér és nem csak a büntetéseket taglalja. Ráadásul, ha meglenne ez, akkor nem csak az iskolák tudnák, hogy mihez tartsák magukat, hanem a diákok is. Tovább súlyosbítja a kialakult helyzetet, hogy a különböző törvények elvileg lehetővé teszik, sőt forszírozzák is a tankönyvek tartalmának online felhasználását. Így viszont a tanárok két tűz közé kerülhetnek és teljesen lehetetlenné válhat a virtuális tanítás, ami pedig az "Iskolák a világhálón program" egyik fő feladata és célkitűzése lenne.
"A társadalomnak joga van arra, hogy a gyerekek és a felnőttek is olyan oktatást kapjanak, ami a jövőbe mutat. Ehhez a szakmai feltételek már régen adottak, de a törvényi, jogi háttér még nincs biztosítva. Pedig csak akkor lehet kiemelkedő a digitális oktatás Németországban, ha ez a kérdés is megoldódik" - mondta Ulrich Sieber.