Berta Sándor
Hegedűszólamokkal a spam ellen
Amikor egy kanadai intézetben hegedűszólam csendül fel, a rendszergazdák azonnal tudják, hogy kéretlen elektronikus levelek árasztották el az intézmény e-mail szerverét.
A Sheridan College Institute of Technology and Advanced Learning nevű kanadai oktatási és kutatóintézet munkatársai fejlesztették ki azt a rendszert, ami a különböző hálózati eseményeket hangokká és zenei szólamokká konvertálja át. Az iSIC (information muSIC) névre keresztelt rendszer minden egyes hálózati eseményhez más és más hangot vagy dallamot rendel hozzá. Egy külső szemlélő csak a klasszikus hegedű- vagy zongoraszólamokat hallja, viszont egy beavatott szakember pontosan tudja, hogy éppen mi is történt az intézet hálózatában.
Rendszeresen szoftverek gyűjtik össze a hálózat állapotára vonatkozó adatokat egy központi szerveren, ahol rendszerezik és egy adatfolyammá konvertálják át őket, amit utána tovább küldenek egy zenei processzornak. A matematikai információkból ez a központi egység állít elő különböző zenéket, annak alapján, hogy egy adat éppen milyen eseményt jelöl. A kész zenét végül egy midikódoló állítja elő, ami továbbítja a dallamokat az azokat végül lejátszó egyes kliensrendszereknek. Ezek azonban nem csak a szólamok lejátszására képesek, hanem az adatok grafikus megjelenítésére is.
A kanadai Ontario szövetségi államban található intézet iSIC rendszerének kifejlesztése több esztendőbe telt. A sikeres próbaüzemet éveken át tartó fáradhatatlan kutatómunka előzte meg. Az intézet szeretné, ha a rendszer elterjedne és sok területen használnák. Az egyik ilyen lehetne például az egészségügy, ahol a kórházakban a különböző dallamok a betegek aktuális állapotát jelölnék.
A Sheridan College Institute of Technology and Advanced Learning nevű kanadai oktatási és kutatóintézet munkatársai fejlesztették ki azt a rendszert, ami a különböző hálózati eseményeket hangokká és zenei szólamokká konvertálja át. Az iSIC (information muSIC) névre keresztelt rendszer minden egyes hálózati eseményhez más és más hangot vagy dallamot rendel hozzá. Egy külső szemlélő csak a klasszikus hegedű- vagy zongoraszólamokat hallja, viszont egy beavatott szakember pontosan tudja, hogy éppen mi is történt az intézet hálózatában.
Rendszeresen szoftverek gyűjtik össze a hálózat állapotára vonatkozó adatokat egy központi szerveren, ahol rendszerezik és egy adatfolyammá konvertálják át őket, amit utána tovább küldenek egy zenei processzornak. A matematikai információkból ez a központi egység állít elő különböző zenéket, annak alapján, hogy egy adat éppen milyen eseményt jelöl. A kész zenét végül egy midikódoló állítja elő, ami továbbítja a dallamokat az azokat végül lejátszó egyes kliensrendszereknek. Ezek azonban nem csak a szólamok lejátszására képesek, hanem az adatok grafikus megjelenítésére is.
A kanadai Ontario szövetségi államban található intézet iSIC rendszerének kifejlesztése több esztendőbe telt. A sikeres próbaüzemet éveken át tartó fáradhatatlan kutatómunka előzte meg. Az intézet szeretné, ha a rendszer elterjedne és sok területen használnák. Az egyik ilyen lehetne például az egészségügy, ahol a kórházakban a különböző dallamok a betegek aktuális állapotát jelölnék.