Napi Online

Tihany 2005: az internet megújulásához új tartalmakra van szükség

Az internetpenetráció magyarországi növekedése dacára bizonyos társadalmi csoportok (az idősek, a kevéssé iskolázottak és a kistelepüléseken élők) továbbra is kirekesztettek az online világból - derült ki az Internet Hungary egyik előadásából.

Míg az elmúlt négy évben megkétszereződött az internet-használók aránya, a 14-69 éves korosztályban 27 százalékra nőtt, az utóbbi két negyedévben megtorpant a növekedés, a magyarországi internetpenetráció már stagnált, jelentette ki Duránszkai Gábor, a TNS ügyvezető igazgatója. A szakember a tihanyi Internet Hungary konferencián kijelentette, hogy az otthoni penetráció alakulása terén a kelet-közép-európai régióban 2003-tól - komoly hátrányból - megindult Magyarország felzárkózása, jelenleg a visegrádi országok átlagától 5 százalékkal maradunk el.

Az, hogy az otthoni felhasználók körében a betárcsázós (dial-up) internethozzáférések aránya csökkent, a szélessávúaké nőtt, jót tett a szolgáltatók bevételének is, hiszen a havi párezer forintos költségű kapcsolatok helyett a 8-12 ezres hozzáférések száma gyarapodott. Ez azt jelenti, hogy van olyan kereslet a piacon, ami vevő a többletszolgáltatásra.

Bár az internetpenetráció terén már elértünk egy kritikus tömeget, bizonyos társadalmi csoportok továbbra is kerekesztettek - fogalmazott az ügyvezető. Érdekes módon az elmúlt öt évben nem csökkent a nemek közötti különbség: jelenleg a 15-59 éves korú férfiak 35 százaléka számít a világháló gyakori használójának, szemben a nőknél mért, kevesebb mint 30 százalékos aránnyal. Nem történt áttörés a korosztályi megoszlás terén sem: 2005 harmadik negyedében a 15-29 évesek adták a rendszeres internetezők 48 százalékát, szemben az öt évvel ezelőtti 60 százalék körüli aránnyal.

A 40, de főleg a 60 év feletti korosztályban ugyanakkor az internet jelenleg a társadalomból kirekesztő funkciót foglalja el. A társadalmat lakhely szerint is tovább szegmentálja a net: Budapesten 45 százalék a heti rendszerességgel internetezők aránya, míg a városokban e szint harmadával, a falvakban negyedével lehet számolni. Hasonló a helyzet a végzettséget tekintve: az egyetemi, főiskolai diplomások körében 70 százalékos a penetráció, az érettségizetteknél ennek közel fele, míg a szakmunkásképzőt és csupán általános iskolát végzettek szinte egyáltalán nem tudtak bekapcsolódni az internet világába.

Az internet elutasításának indokai között kb. 40 százalékkal szerepelnek tartalmi kifogások, azaz nem érdekli, nincs rá szüksége. Ezen indokok, azaz az érdektelenség gyakorisága annál nagyobb, minél idősebb a válaszadó. További mintegy 25 százalék számára a költségek jelentik az akadályt, azaz ez a kör vagy a használatot, vagy az üzembe helyezést drágállja. Mindez azt jelenti, hogy mivel 2004-től jelentősen csökkentek az internetezés költségei, és ezt a lakossági is érzékeli, a penetráció növeléséhez az internet megújulására, új tartalmakra van szükség, fogalmazott Duránszkai Gábor. A szakember úgy véli, ez már nemcsak szabályozási, hanem társadalomkutatási kérdés is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #5
    szoval szerintem inkabb olyasmi kellene, hogy mondjuk extra koltsegek nelkul kiprobalhassak, hogy egyaltalan mi is az az internet, vagy hogy erdeklodest mutassanak az emberek iranta

    Tudtommal ilyen van, könyvtárakban vagy teleházakban (ha még van ilyen, ez két kormánnyal ezelőtti próbálkozás) ingyen ki lehet próbálni, és elvileg helyi segítség is van. De vannak olcsó natcafé-k (T is üzemeltet), ahol óradíjért lehet próbálkozni. Kifejezetten időseknek szóló programok (Nagyinet) is vannak, ami már teljes tanfolyam, igaz több pénzért. Ilyen tehát van, csak keresni kell.
  • pemga #4
    Szerintem túl sokat gondoltok a piacról (vagy én tartom túl kevésre az embereket?). Ez régen még igaz volt, amikor az vevőkör egyetemistákból, profok meg harcore userekből állt. Szerintem már nincs így, megkockáztatom a mostani net-előfizetők nagy része semmilyen idegen nyelven nem beszél... Szomorú, de szerintem így van. (Sajnos a fenti statisztika fordítva próbálja megfejteni a kérdést: adott körből hánynak van hozzáférése, kit lehet még megnyerni; nem pedig az előfizetők közül ki melyik körbe tartozik...) Viszont sokan küldik az sms-t mint atom a ki-beszavazósókra, tehát elverni való pénze van. Na, erre a pénzösszegekre akarnak a tartalommal rácuppanni a szolgáltatók. (Mert az mégsem járja, hogy Pistike 240+áfás dallamcsengői árának csak az felét (?) kapják meg, mint mobilszolgáltató, nem pedig az egészet :)). Vagy ha másképp akarok fogalmazni, akkor: az alapszolgáltatás árán nem lehet versenyezni, mert ha árat emelnek, arra mindenki ugrik, anyázik és külfölddel példálózik. De ha izé-mizé mütyűrökre szednek (értsd: pay-per-use) egyesével pénzt (egyik ismerősöm ezt hülyeség-adónak hívja), azért hajlandóak is fizetni az emberek, meg azonnal is kapnak érte valami színes-szagos dolgot. (Ááá, nem is sok, csak ezt az egyet, alig 300Ft. Áá de jó volt, na még egyet, stb-stb...)

    Vagy nagyon cinikus voltam?
  • savior #3
    azert kivancsi lennek mi az a tartalom, ami hianyzik a netrol...
    szerintem inkabb az a probelma, hogy minel idosebb valaki annal valoszinubb, hogy nem ert a szamitogephez, es mivel nem ert hozza ezert nem is erdekli
    ha meg tegyuk fel van szamitogepe, csak nem netezett meg, akkor meg az a baj, hogy fizessen ki 10k forintot havonta, 1-2 eves husegnyilatkozat mellett, ugy hogy gyakorlatilag azt se fogja tudni mit csinalhat a neten, mert nem fogja neki senki megmutatni
    anyam is azt mondta, hogy a net az tok ertelmetlen, meg hogy mi a fenet csinalok en ennyit a gep elott... aztan egyszer kellett neki valamivel kapcsolatban info, leultettem a gep ele, aztan mondtam hogy mit csinaljon, mivel tudja scrollozni a szoveget meg ilyesmik... utana este 11-kor ugy kellett raszolnom hogy aludni is szeretnek azert
    szoval szerintem inkabb olyasmi kellene, hogy mondjuk extra koltsegek nelkul kiprobalhassak, hogy egyaltalan mi is az az internet, vagy hogy erdeklodest mutassanak az emberek iranta
    a kovetkezo generacios oregeknek mar termeszetes lesz, hogy internetet hasznalnak meg szamitogepeznek
    en amugy se tudom elkepzelni, hogy egy idosebb embert hogy lehetne elcsabitani a sorozatok, valosagshowk es beszelgetos musorok vilagabol, ami a tv-zes netovabbjai koze tartoznak :)
  • Komolytalan #2
    Az interneten olyan tartalom van, amire van piacképes igény. Ennyi erővel mondhatnák azt is, hogy a halpiacot meg kell újítani, és ezentúl az angolnáknak legalább 40%os piaci részesedést kell szerezniük, de ha az a fránya vásárló a pontyot veszi, akkor ez széllel szemben való pisilés.
  • concrete #1
    "Az internet megújulásához új tartalmakra van szükség"

    a probléma valahol itt kezdődik: tihanyban,2005-ben,magyar PR-osok fogják az internetet megújítani.

    csak tessék, hátha bejön