Gyurkity Péter
Szolgáltatók veszekedése okozott kimaradást a világhálón
Kellemetlen meglepetés érte az internetezők egy részét csütörtökön, amikor két elsőszintű szolgáltató felrúgta a korábban kötött megállapodást, és elzárta a másik vállalat ügyfelei felől érkező forgalmat.
Az ügy a Level 3 Communications lépése nyomán indult, amikor is úgy döntöttek, hogy a Cogenttel kötött adattovábbítási megállapodás számukra többé nem éri meg anyagilag. Ez azt jelentette, hogy az egyik cég hálózatán lévő internetezők nem, vagy csak jelentősen lecsökkent sebességgel érték el a másik hálózaton lévő weboldalakat, szolgáltatásokat. Az első jelentések ilyen jellegű problémákról számoltak be a HardwareGeeks oldalán, és többen panaszolták, hogy nem érik el az internet egy részét.
A szolgáltató cégek általában díjmentesen, vagy előre meghatározott összeg fejében engedik át a rivális cégek forgalmát saját hálózatukon. Ezzel egyrészt altervatív útvonalat biztosítanak a beérkező adatcsomagoknak, másrészt feleslegessé teszik a harmadik féllel kötendő szerződéseket. Ezekben az egyezségekben azonban nagy hangsúlyt helyeznek a forgalom kiegyenlítettségére, és az egyensúly esetleges felbomlásakor általában felülvizsgálják a korábbi megállapodást. Jelen esetben is erről volt szó, azonban a Level 3 döntése számos kényelmetlenséget okozott a felhasználóknak.
Az Internetnews.com tudósítása szerint Jennifer Daumler, a Level 3 szóvivője azzal indokolta a lépést, hogy a korábbi egyezség már nem érte meg anyagilag, mivel a forgalom nagy részét saját hálózatukon bonyolították. Drasztikusan megnőtt ugyanis a Cogent felől érkező adatmennyiség, és emellett már nem mehettek el szó nélkül. Dave Schaeffer, a Cogent vezérigazgatója szerint a lépés nyomán a Level 3 ügyfelei az internet mintegy 12 százalékához nem fértek hozzá, míg saját vásárlóik a weboldalak hat százalékát nem érték el. Több forrás is kisebb-nagyobb kimaradásokról számolt be, és a két cég között kirobbant vita egyes online játékokat is érintett.
A Level 3 állítása szerint már 90 nappal ezelőtt értesítették a Cogent vezetését, és akkor jelezték, hogy újra kívánják tárgyalni a korábbi egyezséget. Az ügy jelentőségét jelzi, hogy a Kongresszus ülésén is többen felszólaltak, mégpedig az 1996-os Telekommunikációs Törvény módosítása érdekében. Szerencsére a felek némileg megnyugodtak, és a Level 3 harminc napos haladékot adott korábbi partnerének. Amennyiben ez idő alatt nem tudnak megállapodni, november 9-én, magyar idő szerint 12 órakor hasonló lépésre kerül sor.
Az ügy a Level 3 Communications lépése nyomán indult, amikor is úgy döntöttek, hogy a Cogenttel kötött adattovábbítási megállapodás számukra többé nem éri meg anyagilag. Ez azt jelentette, hogy az egyik cég hálózatán lévő internetezők nem, vagy csak jelentősen lecsökkent sebességgel érték el a másik hálózaton lévő weboldalakat, szolgáltatásokat. Az első jelentések ilyen jellegű problémákról számoltak be a HardwareGeeks oldalán, és többen panaszolták, hogy nem érik el az internet egy részét.
A szolgáltató cégek általában díjmentesen, vagy előre meghatározott összeg fejében engedik át a rivális cégek forgalmát saját hálózatukon. Ezzel egyrészt altervatív útvonalat biztosítanak a beérkező adatcsomagoknak, másrészt feleslegessé teszik a harmadik féllel kötendő szerződéseket. Ezekben az egyezségekben azonban nagy hangsúlyt helyeznek a forgalom kiegyenlítettségére, és az egyensúly esetleges felbomlásakor általában felülvizsgálják a korábbi megállapodást. Jelen esetben is erről volt szó, azonban a Level 3 döntése számos kényelmetlenséget okozott a felhasználóknak.
Az Internetnews.com tudósítása szerint Jennifer Daumler, a Level 3 szóvivője azzal indokolta a lépést, hogy a korábbi egyezség már nem érte meg anyagilag, mivel a forgalom nagy részét saját hálózatukon bonyolították. Drasztikusan megnőtt ugyanis a Cogent felől érkező adatmennyiség, és emellett már nem mehettek el szó nélkül. Dave Schaeffer, a Cogent vezérigazgatója szerint a lépés nyomán a Level 3 ügyfelei az internet mintegy 12 százalékához nem fértek hozzá, míg saját vásárlóik a weboldalak hat százalékát nem érték el. Több forrás is kisebb-nagyobb kimaradásokról számolt be, és a két cég között kirobbant vita egyes online játékokat is érintett.
A Level 3 állítása szerint már 90 nappal ezelőtt értesítették a Cogent vezetését, és akkor jelezték, hogy újra kívánják tárgyalni a korábbi egyezséget. Az ügy jelentőségét jelzi, hogy a Kongresszus ülésén is többen felszólaltak, mégpedig az 1996-os Telekommunikációs Törvény módosítása érdekében. Szerencsére a felek némileg megnyugodtak, és a Level 3 harminc napos haladékot adott korábbi partnerének. Amennyiben ez idő alatt nem tudnak megállapodni, november 9-én, magyar idő szerint 12 órakor hasonló lépésre kerül sor.