Gyurkity Péter

Szolgáltatók veszekedése okozott kimaradást a világhálón

Kellemetlen meglepetés érte az internetezők egy részét csütörtökön, amikor két elsőszintű szolgáltató felrúgta a korábban kötött megállapodást, és elzárta a másik vállalat ügyfelei felől érkező forgalmat.

Az ügy a Level 3 Communications lépése nyomán indult, amikor is úgy döntöttek, hogy a Cogenttel kötött adattovábbítási megállapodás számukra többé nem éri meg anyagilag. Ez azt jelentette, hogy az egyik cég hálózatán lévő internetezők nem, vagy csak jelentősen lecsökkent sebességgel érték el a másik hálózaton lévő weboldalakat, szolgáltatásokat. Az első jelentések ilyen jellegű problémákról számoltak be a HardwareGeeks oldalán, és többen panaszolták, hogy nem érik el az internet egy részét.

A szolgáltató cégek általában díjmentesen, vagy előre meghatározott összeg fejében engedik át a rivális cégek forgalmát saját hálózatukon. Ezzel egyrészt altervatív útvonalat biztosítanak a beérkező adatcsomagoknak, másrészt feleslegessé teszik a harmadik féllel kötendő szerződéseket. Ezekben az egyezségekben azonban nagy hangsúlyt helyeznek a forgalom kiegyenlítettségére, és az egyensúly esetleges felbomlásakor általában felülvizsgálják a korábbi megállapodást. Jelen esetben is erről volt szó, azonban a Level 3 döntése számos kényelmetlenséget okozott a felhasználóknak.

Az Internetnews.com tudósítása szerint Jennifer Daumler, a Level 3 szóvivője azzal indokolta a lépést, hogy a korábbi egyezség már nem érte meg anyagilag, mivel a forgalom nagy részét saját hálózatukon bonyolították. Drasztikusan megnőtt ugyanis a Cogent felől érkező adatmennyiség, és emellett már nem mehettek el szó nélkül. Dave Schaeffer, a Cogent vezérigazgatója szerint a lépés nyomán a Level 3 ügyfelei az internet mintegy 12 százalékához nem fértek hozzá, míg saját vásárlóik a weboldalak hat százalékát nem érték el. Több forrás is kisebb-nagyobb kimaradásokról számolt be, és a két cég között kirobbant vita egyes online játékokat is érintett.

A Level 3 állítása szerint már 90 nappal ezelőtt értesítették a Cogent vezetését, és akkor jelezték, hogy újra kívánják tárgyalni a korábbi egyezséget. Az ügy jelentőségét jelzi, hogy a Kongresszus ülésén is többen felszólaltak, mégpedig az 1996-os Telekommunikációs Törvény módosítása érdekében. Szerencsére a felek némileg megnyugodtak, és a Level 3 harminc napos haladékot adott korábbi partnerének. Amennyiben ez idő alatt nem tudnak megállapodni, november 9-én, magyar idő szerint 12 órakor hasonló lépésre kerül sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sonicXX #9
    Ezek amúgy magyar cégek egyáltalán? :D

    Csakk vicceltem. De asztalveréssel semmit se érsz el, telefonálgatással sem. Egyszer érdemes felvenni velük a kapcsolatot ha 2-3 napon belül nem állítják helyre akkor fogyasztóvédelemhez kell menni.
  • schimi #8
    Szvsz nem teljesen sz.rhatja le, a szolgáltatóval kötött szerződésben benne szok' lenni, milyen rendelkezésre állást vállalnak és hogyan. Ha nem tartják be, lehet menni ütni az asztalt stb. Az megint más kérdés, hogy ennek mikor és mi lesz az eredménye.
  • atlaimond #7
    Azért nem kéne félvállról venni a dolgot, mert ha nekem ebből károm keletkezik, akkor azt mindenki le fogja sz..ni, csak én nem! De ezt rajtam kívül senkit nem érdekli!
  • Yfel #6
  • Yfel #5
    [#vigyor5
  • virs lee #4
  • s1lkforrent #3
    Na a LEVEL3 most jól megmutatta..
  • PyRex #2
    looll :))
  • Macccy #1
    Biztos személyes háttere van ... az L3 igazgatójának a nejét megrakta a Cog igazgatója és ahelyett, hogy törött whiskeys üveggel lenyomták vóna egymást, az L3-as pali kihúzta a dugót! =) ...