SG.hu
Interaktív televíziózás Sun technológiával
A Sun bejelentette, hogy teljes, nyílt digitális interaktív televíziós és alkalmazás infrastruktúrát kínál a szolgáltatóknak, amelynek része a digitális adattárolás, archiválás, a műsorszórás, a digitális szerzői jogvédelmi alkalmazások, vagy akár a set-top-boxok implementálása is.
Az elmúlt hónapok külföldi tapasztalatai azt bizonyítják, hogy emberek szívesen váltanak digitális televízióra, amelynek technológiai platformja elemzők szerint a Java lesz. A digitális televíziózás európai fellegvárának számító Olaszországban tavaly januárban indult útjára a digitális műsorszórás, és mára már több mint 1,5 millió háztartásba jutott el. Az ottani siker legjobb bizonyítéka a naponta 3000-rel növekvő előfizetői szám. "Az interaktívitás olyan távlatokat nyithat meg a televíziózásban, mint a mobil világban a Java játékok okoztak. Európában egyre nő a nyílt Java alapú Multimedia Home Platform (MHP) interaktív televíziós szabvány elfogadottsága: Olaszországon kívül Németországban, Finnországban és Spanyolországban is számos telefonszolgáltató nyúlt MHP alkalmazásokat" - mondja Hegedüs Gábor, a Sun Microsystems ügyvezető igazgatója.
Szakértők szerint a digitális tévézés népszerűségét nem csak a jobb képminőségnek és a szélesebb csatornaválasztéknak köszönheti, hanem a prémium tartalomnak, valamint az olyan interaktív szolgáltatásoknak, mint a mobil telefonoknál már nagy sikert aratott Java játékok, szavazás és információs szolgáltatások. Ezek közül a legnépszerűbbek a kvíz- és sportjátékok, valamint a foci. A digitális televíziózás a játékok és alkalmazások mellett olyan kényelmi funkciókat is nyújthat, mint a videofelvétel videokészülék nélkül. Annyi televíziós adást rögzíthetünk magunknak digitális minőségben, amennyit csak kedvünk tartja, így már nem kell azért izgulnunk, hogy időben leüljünk a tévé elé egy-egy műsor miatt. Sőt, drága DVD-felvevőt sem kell vennünk, hogy a felvett műsort ismét digitalis minőségben lejátszhassuk.
Az eddig elért eredményekben a MHP a set-top-boxok által biztosított változatos szolgáltatások, valamint néhol a kormányzati szabályozás is komoly szerepet játszott. Olaszországban például tavaly minden eladott vevőkészüléket 150 euróval támogatott az állam. "Európában átlagosan naponta több mint 3 órát, hazánkban több mint 5 órát töltenek az emberek a televíziók képernyője előtt. Ezért is figyelemre méltó, hogy a műsorokhoz kapcsolódó SMS-alapú játékok, kvízek és szavazások most már a digitális televíziózásban használt set top boxszal is elérhetőek" - mondja Hegedüs Gábor.
Sokan bíznak a nyílt interaktív televíziózás sikerében. Piackutatók szerint 2006 lesz az igazi áttörés éve. Akkora várható, hogy megjelennek a piacon a "megfizethető" árú set-top-boxok, amelyek támogatják a kiváló minőségű MPEG4 videoformátumot és az MHP alapú interaktív alkalmazásokat. Természetesen a szolgáltatók is gőzerővel dolgoznak az új technológia bevezetésén, amely 2008-ig a nyugat-európai háztartások fele számára válhat elérhetővé. Az elemzők szerint a szolgáltatók számára kb. 3 milliárd euró éves árbevételt jelenthet az MHP bevezetése. Az MHP sikerét elősegíti, hogy a Java alapú MHP set-top-boxokon lottózni, több száz játékkal játszani, szavazni, MMS-t fogadni és küldeni, vásárolni lehet, valamint általa egyéni reklámokat és egyéni közlekedési információkat is kaphatunk. A szakemberek szerint mindez azonban még csak a kezdet.
Az elmúlt hónapok külföldi tapasztalatai azt bizonyítják, hogy emberek szívesen váltanak digitális televízióra, amelynek technológiai platformja elemzők szerint a Java lesz. A digitális televíziózás európai fellegvárának számító Olaszországban tavaly januárban indult útjára a digitális műsorszórás, és mára már több mint 1,5 millió háztartásba jutott el. Az ottani siker legjobb bizonyítéka a naponta 3000-rel növekvő előfizetői szám. "Az interaktívitás olyan távlatokat nyithat meg a televíziózásban, mint a mobil világban a Java játékok okoztak. Európában egyre nő a nyílt Java alapú Multimedia Home Platform (MHP) interaktív televíziós szabvány elfogadottsága: Olaszországon kívül Németországban, Finnországban és Spanyolországban is számos telefonszolgáltató nyúlt MHP alkalmazásokat" - mondja Hegedüs Gábor, a Sun Microsystems ügyvezető igazgatója.
Szakértők szerint a digitális tévézés népszerűségét nem csak a jobb képminőségnek és a szélesebb csatornaválasztéknak köszönheti, hanem a prémium tartalomnak, valamint az olyan interaktív szolgáltatásoknak, mint a mobil telefonoknál már nagy sikert aratott Java játékok, szavazás és információs szolgáltatások. Ezek közül a legnépszerűbbek a kvíz- és sportjátékok, valamint a foci. A digitális televíziózás a játékok és alkalmazások mellett olyan kényelmi funkciókat is nyújthat, mint a videofelvétel videokészülék nélkül. Annyi televíziós adást rögzíthetünk magunknak digitális minőségben, amennyit csak kedvünk tartja, így már nem kell azért izgulnunk, hogy időben leüljünk a tévé elé egy-egy műsor miatt. Sőt, drága DVD-felvevőt sem kell vennünk, hogy a felvett műsort ismét digitalis minőségben lejátszhassuk.
Az eddig elért eredményekben a MHP a set-top-boxok által biztosított változatos szolgáltatások, valamint néhol a kormányzati szabályozás is komoly szerepet játszott. Olaszországban például tavaly minden eladott vevőkészüléket 150 euróval támogatott az állam. "Európában átlagosan naponta több mint 3 órát, hazánkban több mint 5 órát töltenek az emberek a televíziók képernyője előtt. Ezért is figyelemre méltó, hogy a műsorokhoz kapcsolódó SMS-alapú játékok, kvízek és szavazások most már a digitális televíziózásban használt set top boxszal is elérhetőek" - mondja Hegedüs Gábor.
Sokan bíznak a nyílt interaktív televíziózás sikerében. Piackutatók szerint 2006 lesz az igazi áttörés éve. Akkora várható, hogy megjelennek a piacon a "megfizethető" árú set-top-boxok, amelyek támogatják a kiváló minőségű MPEG4 videoformátumot és az MHP alapú interaktív alkalmazásokat. Természetesen a szolgáltatók is gőzerővel dolgoznak az új technológia bevezetésén, amely 2008-ig a nyugat-európai háztartások fele számára válhat elérhetővé. Az elemzők szerint a szolgáltatók számára kb. 3 milliárd euró éves árbevételt jelenthet az MHP bevezetése. Az MHP sikerét elősegíti, hogy a Java alapú MHP set-top-boxokon lottózni, több száz játékkal játszani, szavazni, MMS-t fogadni és küldeni, vásárolni lehet, valamint általa egyéni reklámokat és egyéni közlekedési információkat is kaphatunk. A szakemberek szerint mindez azonban még csak a kezdet.